Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikett: bur-och-skötsel
Läst 2528 ggr
Emiizan
0

När matar ni era kaniner?

Jag undrar kort och gott, när matar ni era kaniner?

Morgonen, eftermiddagen,kvällen? Vilket funkar bäst?

//Mvh Emma

riiffen
0

Lite innan jag går och lägger mig, så vid 22-23 :)

medarbetare på allergier.ifokus .

Gurragg
0

Brukar också köra på kvällen innan jag lägger mig, vid 23-24.

Men ibland händer det att dem får maten på morgonen istället, beror lite på men dem får aldrig mat mitt på eftermiddagen förutom exampelvis maskrosblad och annat man plockar utomhus.

Valkyrie
0

Jag brukar ge lite på morgonen och lite på kvällen :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Qepta
0

På kvällen.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

zatanica
0

På morgonen, byter vatten och ger lite pellts, sedan samma på kvällen vatten pellets någon grönsak och varje gång kollar att det finns bra med hö, så lite gräs pinnar och diverse mums från naturen på kvällen eller under dagen när vi umgås.

Räcker det med att ge mat och vatten en gång om dagen?

poesi
0

På kvällen mellan 18-21 ungefär får de nytt vatten och grönsaker och påfyllning av hö. Pellets får då de som får det också.

På morgonen/under dagen får de hö om de har slut, vatten om dom har slut på det (det händer dock väldigt sällan) och så kan de nu få lite maskrosblad, lite grenar och sånt.

#5 Jag har alltid bara gett mat och vatten en gång om dagen, förutom om jag märker att dom har slut på vatten då, och det har alltid funkat bra. :)

[nneo]
0

Mina får runt 7 på kvällen. :)

alwiz
0

Pellets morgon+kväll, väldigt lite pellets dock ;)

Hö, varge dag och mer om det tar slut och vatten såklart.

Någon grönsak elr liknande också per dag.

Zvintos
0

På kvällen mellan 18-20 ungefär. =)

minkaninester
0

Morgon: Nytt vatten, påfyllning av hö + någon grönsak. 
Kväll: Nytt vatten, påfyllning av hö + 2½ msk pellets.

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Emmsann
0

Jag ger två gånger om dagen.

Morgon: Pellets + nytt vatten

Kväll: Hö + påfyllning + en morot

//Emma

LadyViolet
0

Morgon: Nytt vatten, påfyllning av hö.
Kväll: Påfyllning av hö, grönsaker

Sen fyller jag självklart på med hö under dagen om det börjar ta slut. Förut när de åt pellets fick de det på morgonen men just nu håller de på att gå ner lite i vikt. :)

[Underground]
0

Väldigt olika men de brukar få grönsaker på morgonen och på kvällen får Melle 2msk pellets och tjejerna får påfyllning i halva skålarna.

kaningodis
0

Jag matar mina på kvällen, på eftermiddagen så får de grönt från naturen (fri tillgng till hö).

Kastanjegårdens Kaniner

mystikman
0

Morgon: Ny vatten hos innekaninerna + ev. påfyllning av hö
Eftermiddag: Ev. påfyllning av hö.
Kväll: Pellets, grönsak, ny vatten och ev. påfyllning av hö :)

Emiizan
0

Tack för alla svar, fler får gärna svara :)

Jag brukar ge pellets på morgonen, och nytt vatten, grönsak å hö på eftermiddagen. Kan jag ändra så att jag ger dom allt på eftermiddagen å kvällen istället? Eller är det dumt mot kaninerna?

(Vill ändra eftersom det tar lite tid på morgonen när jag ska till skolan :s)

[Underground]
0

#16 Du kan ju börja med att ge hälften av pelletsen på morgonen och andra halvan på kvällen.
På nätterna behöver de (iallafall mina kaniner) mer aktivering eftersom att de inte sover, och nätterna är mycket längre än dagarna för dem så jag tycker att du kan byta från morgon till kväll :)

tinaLY
0

Mina får pellets morgon & kväll. Under kvällen får de en bit frukt eller grönsak, nytt vatten & påfyllning av hö på morgonen

Emiizan
0

Okej tack :)

Tisdus
0

Jag ger pellets två gånger om dagen, första gången ca 08.00 och den andra gången ca 17.30. Sedan får hon lite grönsaker runt 22.00. Så tre gånger om dagen :) Jag har lagt det på det viset för att kaninen är byggd för att äta lite hela tiden. Förutom maten har hon fri tillgång till hö resterande timmar av dygnet.

[Underground]
0

Nu har jag ändrat vanor ;) Melle får 1 msk pellets på morgonen och 3 på kvällen. Rätt så mycket …
Myra får påfyllning hela skålen morgon och kväll, hon är så smal.

love96
0

Kvällen, innan jag ska lägga mig typ, beror på om vi är lediga eller så

SuperLivis
0

Lov/helger: På morgonen får de foder som pellets, gnagarkräcker osv. + hö + vatten.

Men är det vardag & jag går i skolan får de på eftermiddagen när jag / syrran kommer hem om vi inte hinner ge på morgonen.

Tar vattnet slut/fryser byter vi det så fort vi ser det och fyller på hö om det verkar ta slut. ;)

HuckleberryFinn
0

Jag matar mina kaniner både på morgonen(ca.08.00) och på kvällen (ca. 21.00). Och de tycker jag fungerar väldigt bra :)

SuperLivis
0

förresten får de ju grönt, frukter & grenar varje dag !

hjartelyckanskaniner
0

Ger på kvällen (19-21) då jag inte har tid på morgonen. Går redan upp 6 och då skulle jag fått gå upp runt 5 för att ge foder och vatten och då hade jag varit ännu mer död än vad jag är nu på morgonen. Jag ser ut som en zombie när jag åker buss till skolan och är nära att somna i skolan..

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Emma-lundqv
0

Jag ger kraftfoder på kvällen efter att de kommer in från hagen, blir oftast runt 23

Ellenfyrkant
0

Runt kl. 20 på kvällen. Glad

Mvh Ellenfyrkant

conejos
0

ger dom vatten före skolan vid 8 ungefär och mat,vatten och hö vid 6-7 tiden

//sofie,medarbetare på hermelinkanin.ifokus

www.sofieskaniner.weebly.com

www.tallstigenkaniner.blogg.se