Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Läst 39 ggr
minakaniner♡
2022-09-24 15:30
0

Avföring kring anus!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min 7 åriga han kanin har avföring kring anus och upp på benen, är detta något farligt, och vad ska jag göra?

Maleficum
2022-09-24 16:15
0

Det ser ut som kiss. Det är inte normalt att de blir kladdiga i rumpan av kiss (eller avföring) och ska kollas upp hos veterinär (kan vara problem med njurarna, urinsten, rygg problem eller annan sjukdom som orsakar det).

Ta en fuktig handduk eller trasa och tvätta bort då det lätt kan börja fräta på huden och ge allvarliga skador. Se till att torka ordentligt efteråt så han inte är blöt. Kontakta kaninkunnig veterinär.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

sp0ngeb0b
2022-09-25 01:45
1

Om det är så ofta eller hela tiden skulle jag absolut kontakta veterinär som #1 säger. Är det bara lite, och bara en gång, tro jag inte det är någon fara. Men det låter på din beskrivning som att det är ganska mycket om det är upp på benen och allt. Med tanke på åldern kan det vara någon form av artros som börjar ta form som gör att kaninen inte kan tvätta sig ordentligt själv. Artros hos äldre kaniner är vanligt och behandlingsbart. Men det kan ju säkert vara något annat med, så uppsök kaninkunnig veterinär så ska de säkert lösa det!