Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etiketterhälsa-beteende-och-sjukdomarom-dvärgvädurom-dvärgraserna
Läst 93 ggr
FamiljenBillie
2025-02-05 14:45
0

problem med teddykaniner?

Jag och mina barn hade en underbar dvärgteddyvädur som fick somna in bara 10 månader gammal. Även min syster hade samma ras, och deras kanin blev också bara runt ett år.
Nu vill jag köpa kanin igen (blir så tomt hemme utan ninisen!), men vet inte om jag vågar köpa dvärgteddy eller teddydvärgvädur igen. Är rädd för att vi ska bli hjärtekrossade igen. Är det någon som vet om teddyraserna är känsligare eller om det finns problem med just dessa kaniner?

[Undertaker]
2025-02-05 14:55
1

https://kanin.ifokus.se/

Denna sajt är mer aktiv och kan nog ge svar!

Tänk även på att många kaniner söker nya hem så det kan vara värt att adoptera ett litet gäng. Se till att uppdatera er kring skötsel och utfodring, skadar aldrig att friska upp kunskapen. :)

Forumet för dig som älskar kaniner! Här kan du lära dig om avel, kaninraser, föda, hoppning, skötsel, genetik och massa mer. Det spelar ingen roll om du har kanin, har haft kanin, funderar på att skaffa eller inte ens sett en kanin! Alla är välkomna att fråga och diskutera i vårat forum. Välkommen!
FamiljenBillie
2025-02-05 17:10
0

#1: Tack snälla!

[Flodbis]
2025-02-05 17:10
0

Eftersom dödsorsaken inte klargörs så är det jättesvårt att säga något. Eftersom de är bytesdjur är de duktiga på att dölja sjukdomar och smärtor. Ett sjukt djur är ett lätt byte för rovdjur. Oftast när det gått såpass långt att symptomen är synliga är det ofta för sent.

Kaniner är extremt känsliga djur och kan dö av väldigt många olika anledningar. De kan bryta ryggen om de ramlar på halt golv. De kan få en smitta och dö oväntat. De kan ätit fel kost eller fått för mycket päls i magen och därmed fått förstoppning, som även är dödligt för dem. Det är så mycket som kan hända.

Det finns saker teddykaninerna lider av men det är oftast relaterat till deras päls. Tovor och annat uppstår lätt i teddypälsen och görs den inte vid regelbundet blir det smärtsamt att leva med all tovad päls. Det kan gå riktigt långt och är djurplågeri att utsätta någon varelse för. Eftersom teddypälsen är så svår att hålla efter och så ofta orsakar lidande så anser vissa tillochmed att det är oetiskt att avla fram teddykaniner. Teddykanin är ju inte heller en godkänd ras inom SKAF (Sveriges kaninavelföreningen riksförbund)

Kaniner med hängande öron, så även kaniner som teddyvädurar, lider ofta av öron- relaterade besvär, återkommande öroninflammationer ska vara rätt vanligt har jag fått höra

• Redigerat 2025-02-05 17:15 av [Flodbis]
[GTBLovesAnimals]
2025-03-10 18:31
0

Jag tror inte de har speciella problem förutom att de har lång päls då