Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettbur-och-skötsel
Läst 2619 ggr
parsley
0

Bokhyllebur till kanin

Många marsvinsägare använder sig av sk bokhylleburar till sina marsvin. Bokhylleburen är gjord av en liggande bokhylla t ex Billy och innehåller 1-2 fack som blir som stora lådor, 4 väggar ca 25 cm höga och öppna upptill. Kan man ha en kanin i en sådan bokhyllebur eller är en gallerbur att föredra?

[Wera]
0

Kaniner hoppar ju över om det inte är tak (elr väldigt väldigt höga väggar) medan marsvin kan gå i burar med bara ca 25cm höga väggar.

[BonnieL]
0

Skulle nog kunna funka, om du sätter t ex kompostgaller som väggar också. För kaninen hoppar nog med stor sannolikhet över 25 cm. Om du sätter kompostgaller som väggar också kan du göra som en grind som är lätt att öppna :)

kaningodis
0

#2 Mina kaniner hoppar över kompostgaller hur lätt som helst ;P

#0 Hur stora är lådorna då?

Kastanjegårdens Kaniner

parsley
0

Lådan är 90*100 cm. Väggen 25 cm hög och eftersom bokhylleburen vilar på ett skåp så blir takhöjden ca 150 cm, dvs upp till taket inomhus. Hon har suttit ett par dagar i bokhylleburen / lådan nu och hittills verkar det fungera bra. Går det inte att ha henne i bokhylleburen så får jag plocka fram en gallerbur och använda den istället.

Husberg
0

Hur ser en sådan ut?Skrattande

ea-persson
0

Jag säger samma sak som #5 hur ser den ut ??
Lite nyfiken.. efter att ha läst.. :P

MVH Emsis Persson

ea-persson
0

Jag säger samma sak som #5 hur ser den ut ??
Lite nyfiken.. efter att ha läst.. :P

MVH Emsis Persson

parsley
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild.

ea-persson
0

# 8 Okej kanske inte jätte tydlig, men det klarnar lite iallafall.. :]
Men då har du högt galler på kanterna ??

MVH Emsis Persson

parsley
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och en till. Hittade ingen bild som visar hela buren, men jag hoppas ni kan få en uppfattning i allafall. Bokhylleburen är vanlig hos marsvinsägare, eftersom den är billigare och större än en gallerbur. Marsvin brukar inte vara så rymningsbenägna av sig.

På bilden #8 så ser ni ena långsidan och väggen som delar bokhylleburen i två delar. Jag har fäst två gamla kylskåpsgaller på den för att hindra marsvinen att klättra över till fel fack och för att fästa vattenflaskan.

Den här bilden visar  världens mest speciella marsvin Atlas och Morris del av bokhylleburen. Atlas och Morris går ofta lösa på golvet. De kan inte gå in och ut ur buren själva, men brukar ställa sig på golvet nedanför buren och pipa när de vill gå in.

[Wera]
0

Bokhylleburar är rätt bra till marsvin tycker jag, stort och billigt. Marsvin bor ju alltid minst 2 & 2 så då bör man ju ha lite större = bokhylleburar är bättre än dyra inneburar :)

Om jag skulle ha haft marsvin (och inga andra djur, som jag har nu - katt & hund) skulle jag lätt kunna ha en s.k bokhyllebur. Bor marsvinen tsm med kaninen? :)

parsley
0

Kaninen bor ihop med två marsvin.

KexChoklad
0

#12 då tycker jag att du särar på dom.

// Elin

www.Duettvagenskaniner.webs.com

Medlem i Wienerteddy klubben!

[Wera]
0

#13 Jag tycker inte det är nödvändigt att sära på två marsvin och en kanin om dom inte bråkar, det viktiga är ju att de inte bråkar och att marsvinen har sällskap av marsin, dvs minst 2 martsvin ihop vilket hon har Glad

ea-persson
1

#13 Varför ska hon sära på dom ??
Så länge de inte bråkar kan de ju bo ihop.
Jag har även hört att det ska funka lika bra att ha kanin+ kanin som att ha kanin + marsvin i en och samma bur.

MVH Emsis Persson