Valet och kvalet
Sitter här och funderar.
Vi ska lämna tillbaka vår hona då redan när hon kom hit ville inte alls anpassa sig. Sen parade vi henne och nu bara biter hon. Attackera våra barn när hon är ute mm. Alltså en ohållbar sist och inte så snällt för henne.
Iaf. Vi kan köpa en kanin unge från en bekant. Men vi har jo ungar med. Så funderar ni på om vi kan behålla en av våra egna.
Vi ställer inte ut. Vi hoppar. Min hane ska jag kaastrera. Ja jag ska ställa ut han nu här under sommaren sen kastrera han. Jag har möjlighet att para en unge man en bekants dvv hane. Kommer isf behålla en hona.
Vad och hur hade ni gjort?
Jag parar för att spara själv, så jag hade personligen sparat från min egen kull eftersom det hade varit syftet med kullen. Men var nu inte det syftet med kullen så ta den unge du tycker bäst om. Ska hanen ändå kastreras spelar det ju ingen roll om det är ett lämpligt avelsmaterial eller inte, om du inte tänkt låna hane och para ungen när den växer upp.
Sen en god tanke från en gammal räv som jag fick höra: "Para aldrig en kanin du inte tycker om". Med det sagt hade det kanske inte från början varit optimalt att para den hona du nu har.
Skulle jag vetat att de skulle bli så här skulle jag ALDRIG parat henne
Ge det en chans, hon fick ungar för mindre än två veckor sen. Hon behöver LUGN och ro. Det är en digivande hona som behöver tid att landa, du hade henne inte så länge innan du parade henne heller. Vänta med att fatta några beslut innan du ser hur hon är UTAN ungar.
Jag klandrar inte min hona för att hon är lite mer grinig nu när hon har 5 små att ge di, hon får vara ifred och enda motionen hon får är lös (absolut ingen sele).
Så ge henne lugn och ro, greja inte en massa med henne utan låt henne få vara med sina nyfödda. Jag hade blivit jätteförbannad om någon satte massa krav på mig när jag ammade mina barn, man är tröttare och man har massa hormoner i kroppen fortfarande.
Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel
Sajtvärd på Harkaniner Ifokus
Är dina kaniner ute eller inne?
Har du barn? De handlar om vad som är bäst för henne. En kanin som attackerar så man blöder när hon ska få mat. Ska INTE vara i en barn familj. Alltså inte snällt för henne.
De är mitt val. Plus att en kanin över 2 kg (vilket vi inte visste ens om när vi köpte henne) är inte vad vi är ute efter. Tycker då de är mycket snällare att lämna tillbaka henne till en seriös uppfödare än att gå och avliva henne
Jag har två barn på 3 respektive 6 år. Jag har kaniner och kaninungar i lägenheten, inomhus. Jag har fått mig ett bett eller två när jag ska mata min hona nu för att hon är så HUNGRIG för att hon diar 5 ungar. Det är inte aggressivitet, hon kan helt enkelt inte behärska sig när maten kommer. Jag såg på din blogg att du var ute med din hona i sele & koppel bara några dagar efter att hon fått sina ungar, det är inte riktigt schysst mot kaninen.
Du har fortfarande inte gett henne en schysst chans att få visa hur hon är odräktig/utan ungar, en dräktig hona eller en med små ungar har mycket hormoner och kan reagera där efter.
Dessutom är det ganska logiskt att en Tan/Dvärgvädur hamnar på 2 kg+
Jag skulle inte behållt någon av honans ungar då temperament nedärvs, jag skulle inte heller sälja hennes ungar till barnfamiljer om hon visat ett tvivelaktigt psyke.
Om du menar den 11 April är tagna innan ungarna och innan dräktigheten. För oss är de oerhört viktigt att Att våra kaniner kommer ut dom 2 första veckorna i dräktigheten och sen efter individ och inomhus. De anser vi vara viktigt. Man ska inte pausa hela livet för en individ bara för att den är dräktig. Efter dom två första veckorna så var honan ute inomhus och i den mån hon orkade. Och inte varje dag.
Så när hon har fått mat och ätit när jag läggar in hö så ska hon ha "rätt" till att hugga mig när jag lägger in hö? ALDRIG. Never. Glöm de.
Hon har INTE rätt att jaga barnen när hon är ute.
Jag har valt att hon ska tillbaka till uppfödaren. Kan jag få göra mitt val utan att ens behöva försvara de. Men kanske snällare att slakta henne som de finns många som har sagt att jag ska göra. Tycker du de är snällare??
Ne de är snällare att hon då får komma tillbaka till sin uppfödare.
Du kan pma mig om du har flera saker som du anser är fel och där de hamnar i att försvara vårt val. Vi väljer vad som är bäst för våra kaniner. Och detta är de vi har kommit fram till är de bästa!
Du är hjärtligt välkommen att pm de är något mer. Men att försvara vårat val skall vi inte behöva göra.
Håller med föregående skrivare. Tycker det låter väldigt tidigt att para en kanin man bara haft i 10 dagar. Läste även att du hade myst med mamman i flera timmar när kaninungarna bara var 3 dagar gamla, väldigt själviskt!
Jag hade avlivat en kanin som hugger utan orsak. Har jag gjort mer än en gång innan, bland annat en 14 veckor gammal unge. Jag tycker det är snällare att ta bort en kanin som uppenbart har mentala problem. Risken är väl stor att uppfödaren gör det ändå om hon är så aggressiv som du säger.
Vid de tillfället var hon kvar i buren. Hon är inte uppe i famnen. Den dagen var hon uppe i famnen en kort stund brevid buren. Skulle ALDRIG ta henne ifrån ungarna flera timmar. Utan hon var i buren med buren öppen och vi myste. Flera timmar var under hela dagen! Då hon behövs hos sina ungar INTE i min famn oavsett vad hon vill. Så är ALLTID ungarna viktigare.
Du kan pma mig om du har flera saker som du anser är fel och där de hamnar i att försvara vårt val. Vi väljer vad som är bäst för våra kaniner. Och detta är de vi har kommit fram till är de bästa!
Du är hjärtligt välkommen att pm de är något mer. Men att försvara vårat val skall vi inte behöva göra.