Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etiketthälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 1797 ggr
Eldsjärten
0

Kan det vara skabb?

Hjälp mig snälla! :( Min enda kanin har fått skabb, tror jag i alla fall. Han tappar päls (har kala fläckar här och där), och har flera små sår som har typ 1 cm mellanrum imellan. De är la skabb, liknar ju räv skabb! :/ I alla fall. Mamma åkte till apoteket här om dagen och frågade efter skabb schampo åt djur. De sa att de inte hade något, men att vi skulle gå till en veterinär butik i samma stad. Då gick vi ditt och frågade. Men de har funnits två schampon som har förbjudits nu. Så de sa att de inte hade något schampo. (I alla fall inte där) Så just nu vet vi inte vad vi ska göra! :( Vi googlar men hittar INGET! Ifall vi inte hittar något går vi till vete! Men de måste väl ändå finnas något schampo (botemedel) mot skabb/ohyra? Eller? Jag vill verkligen inte förlora han oxå! :'(  Vad ska jag göra?

Otrolig tacksam för svar!

[Tilde]
0

Låter som mjällkvalster? :o

Eldsjärten
0

Mjällkvalster kan de ju oxå vara!:O Men hur botar man de?

[Tilde]
0

#2 Inte säker, men det borde ju också behandlas med något.. Tror det finns bra information på Kaninmagazinet :)

[Guldvingens]
9

Åk till veterinär så får ni veta exakt VAD som är felet istället för att experimentera på egen hand. Alla fall av rävskabb måste anmälas och därför finns de nog inget botemedel mot det receptfritt, utan det finns nog receptbelagt. 

Så experimentera INTE. Utan kontakta veterinär det första ni gör imorgon och be att få en tid omgående. Är det rävskabb kaninen har så gör det ONT!

Eldsjärten
2

Vi ska ringa veten direkt idag! Tack sååå mycket båda två! :)

amandaerslid
1

Uppdatera hur det går! Lycka till och hoppas ni får bort skiten :)

Kaninuppfödning av dvärgvädur & Dvärgvädurrex & även en liten musuppfödning! 

http://rorodalens.weebly.com/Förlägen

.

Eldsjärten
0

Ja de ska jag! Imon ska vi till veten! :)

Eldsjärten
1

Puh! :)

Veten sa att han hade en kraftig fällning. :) Han gav honom en parasit/avmasknings spruta i alla fall!;) Ifall de skulle vart mjällkvalster så skulle vi ha fått ge honom 3 sprutor med en veckas mellan rum. Vad skönt att inte behöva vara orolig mer! :)

Tack så mycket för hjälpen! :)

Eldsjärten
0

såren var nog bara för hans fällning. Han tycker de är väldigt irriterande att vara i fällnings perioder! -.- :)