Ungarna har kommit!
Upptäckte idag att min hona fått fyra små ungar i natt. Vågade inte pilla för mycket, men alla levde och krälade runt i boet :)
Detta är min första kull och jag tycker inte att det finns så jättemycket ingående information att läsa på nätet. Jag har stöd från uppfödaren av min hona och en annan kaninuppfödare men tänkte ändå slänga ut en fråga här..
Så vad gör jag nu då? ^^ Kollar till dem en gång om dagen? Kan man ta upp och titta på dem lite noggrannare De bor utomhus och jag är rädd att de ska bli kalla om jag tar upp dem :) Ska man väga och så som med hundvalpar/kattungar?..
Inga kommentarer om att jag inte borde ta kull om jag inget vet osv.. Alla har vi varit nybörjare någon gång, eller hur? :))
jag skulle inte pilla där allt för ofta men om honan litar på sig så tycker jag du borde kolla dem andra dagen, 4 dagen liksom varannan så du ser att dem är tjocka. Honan kommer sköta ungarna alldeles utmärkt om allt går bra dem första dagarna, kolla dem bara varannan dag. När du gör det, gör det super fort, men var försiktig! Ta gärna bilder på dem så att vi andra kan hjälpa dig att se om det är något fel på ungen. Lägg tillbaka ungen och täck över med bopälsen som mamman har lagt på ungarna väldigt noga så att dem inte fryser ihjäl! Du behöver inte väga dem om du ser att magen är tjock och fyllig, det kan vara lite svårt att se när man är ny med kull, det här är en av mina ungar som dog av antigen svält eller för att den föddes missbildad:
/Hälsningar Bea och kaninerna
Uppfödning av rex hermelin
#1 den ungen har alltså inte tjock mage!
Grattis! Synd med den lille ❤❤
#3 det är inte mig du ska gratta! 😉 Det är TS du ska gratta,
Tack för din omtanke, alla mina ungar ur kullen var muppar och dog dessvärre… Vanligt bland dvärgraser
#4 Grattade TS ;) Skrev lite otydligt…
Tack så mycket! Det är spännande det här :D
#1 Jag tycker de verkar pigga och glada. Kollade dem nu på förmiddags för jag var så orolig att någon skulle dött inatt. Men alla krälade runt och såg friska ut. De är lika stora allihop.
Mamman är verkligen kontaktsökande och tillgiven mot mig. Visar inget "illa" beteende alls :)
Det som oroar mig nu är färgen… Läste på som en tok inatt (tycker det är extremt svårt med genetik) och får det till att mamman ev är vitscheck!? Hon är mycket vit med svart bara på öron och runt ögonen. Båda hennes föräldrar ser likadana ut som henne. Jag trodde inte att det var så stor skillnad på vilka färger man blandade :( Tre av ungarna har en liten ål på ryggen och svart runt ögonen. Den fjärde ungen är helt ljus utan några svarta fläckar.
Min hona är parad med en blå hane som bara har blått i släkten av vad jag kan se på stamtavlan jag fick med honom.
Tråkigt med din kull :( Muppar visste jag heller inget om, förrän jag läste runt här på iFokus som en idiot ;) Här finns mycket att lära :D
Lägger upp bilder på pappan, mamman och en av ungarna.
Lägger upp några nya bilder till er som är intresserade ^^
Det verkar som att den som är heltvit blir rysstecknad då dens morfar är rysstecknad brokad och pappan bär på ryssteckning dolt.
De har fått namn också. Vi har tema nordisk mytologi på alla våra djur, men gudarna har tagit slut.. Så detta är romarna!
Den vita ungen: Amor
Den största ungen: Jupiter
Den minsta ungen: Maia
Den sista ungen: Bacchus
Vet ju inte könen ännu men detta får bli deras namn ändå :))
På denna bilden är de fyra dagar gamla. Idag är de sex dagar.
Vad fina dom ser ut :)
#11 Tack så mycket :) Nu är den minsta inte minst längre utan näst störst :D Alla växer som de ska och har fått päls över hela kroppen nu. Det går ju jättefort!
Låter toppen! Du får lägga ut fler bilder :)
Himla fina :)