Kanin Pest?
Hej vi har vid tillfällen då och då sätt vildkaniner i vår trädgård. Vi bor i södra Sverige där jag hört att det är mycket kanin pest. Stämmer det? ska jag vaccinera Min kanin?
Rex är en Dvärgvädur/holländare vilka kaniner har störst chans att få pesten vilka inte?
Just nu finns det raporter om det i Örebro, så det är lite längre norrut.
Men om jag var du skulle jag vaccinera för säkerhets skull, då det redan finns vildkaniner hos er.
De som har störst chans är:
1. Ej vaccinerade djur.
2. Djur som kan komma i kontakt med vildkaniner(genom direkt- eller indirekt kontaktsmitta)
Det är som #1 säger. Så det har ej med ras att göra, om det var så du menade? 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag skulle inte tveka en sekund att vaccinera min kanin om jag bodde i ett riskområde. Better be safe than sorry👍
Jag bor i Helsingborg och vaccinerar mina 2 kaniner. Din Veterinär har det nya dubbelvaccinet för 300:-, det skyddar både mot pest och kaningulsot. Det är ofta kaninpest här, särskilt på höstarna. Då kan man se sjuka och döda kaniner i parkerna. Det är sorgligt. Sjukdomarna kan smitta med myggor och fästingar om man har sin kanin ute och om man plockar in t ex maskrosblad och annat grönt som en sjuk kanin har varit i kontakt med.
#4 Låter vettigt👍! Jag väntar på att dubbelvaccinet ska komma till min vet, då ska gossen vaccineras så jag vågar ta ut honom på promenader. Är det bara tamkaniner som dör av pesten (alltså att vildkaniner bär på smittan men inte blir sjuka själva)?
Nej, vildkaninerna blir sjuka och dör av pesten. Den inplanterades på 1950-talet för att begränsa antalet kaniner. Det är en väldigt grym sjukdom. Det tar ca 2 veckor för kaninerna att dö efter att de blivit sjuka, under hela den tiden kan de smitta andra kaniner.
#6 Usch då! Tänker på benämningen vildkaniner- är det en egen "ras" eller innefattar det även förvildade (utsläppta/förrymda) tamkaniner?🤔
#7 Vildkaniner = kaniner som lever naturligt i naturen
Förvildade kaniner = förrymda/utsläppta kaniner 🙂
#8 👍Är vildkaniner viltgrå? (Kan iof googla😛) Hur vet man annars om det är en "äkta" vildkanin eller en förvildad sådan. Antar att det finns många blandisar där ute med, dvs vildkaniner som parat sig med tama… Bor i Hufvudstaden och ser ibland vad jag antar är förvildade tamkaniner, men det känns ändå inte safe att låta bli att vaccinera…
vildkanin, orocytolagos cuniculi, art i familjen hardjur. Arten fanns ursprungligen i s.v. Europa och n.v. Afrika. Redan för 2 000 år sedan började den föras in i övriga Europa. Den infördes till Skåne kring sekelskiftet 1900 och till Gotland 1915 och finns nu i s. och s.ö. Sverige.
Tamkanin är en domesticerad ("tämjd" sedan många generationer tillbaka) underart av samma kaninart och heter på latin orycytolagus cuniculus cuniculus.
Det är alltså inte förvildade tamkaniner man menar med vildkaniner. De vildkaniner som finns i USA är en annan art, sylvilagus på latin. De ser nästan ut som våra, men om de får kaninpest blir de inte alls så sjuka att de dör.
I Stockholm är det förvildade tamkaniner som bildat kolonier. Vildkaniner finns inte normalt så långt norrut.
#10 Precis vad jag skrev i #8, att förvildade kaniner är tamkaniner som rymt ect och vildkaniner är de kaniner som lever naturligt här 🙂
#10+11+12 Tack för era svar🙂Min veterinär sa att pesten (eller om det var gulsoten) spridit sig till Mälardalen, vilket är kring mina trakter så därför vill jag vaccinera. Vet en del som tycker att det är överdrivet av mig men har man bara en kanin så kan man ju lägga ner en hel del pengar på honom…
#13 Ja det skadar inte att vaccinera ^^
#14 Precis🙂
#12, precis, jag såg inte ditt svar innan jag skickade mitt!
tack för alla svar vet lite mer om vildkaniner också 🙂 Vi har beställt tid för vaccinering på fredag!
#17 Bra beslut👍 Hur mkt får du ge för vacc?
Min kanin är nu vaccinerad, jag betalade 400 kr för det nya dubbelvaccinet. En spruta som räcker i ett år, så det känns enkelt och bra👍
Det finns ju inte vildkaniner i Mälardalen, så smittan kan då endast finnas hos tamkaniner. :/ Läskigt!
Ja, det är läskigt och jag vill göra så mkt jag kan för att skydda min lilla knasgubbe- är rätt nojig av mig när det gäller mina djur🤓