Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettbur-och-skötsel
Läst 4142 ggr
Amanda_99
1

Tips på bur!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag tänkte låta min inne kanin får vara ute lite i sommar och undrar vad jag ska ha för bur, någon som vet?? Min kanin är en dvärgvädur :)

http://www.armbandsfreaks.blogg.se

Amanda<3

[einstein99]
0

Det bästa är att bygga en bur tycker jag annars kan det bli väldigt dyrt om man inte som jag hittade en billig begagnad bur :-)

Mickis1994
0

Nu ser man inte så otroligt mycket på den här bilden. Men det är en hade som är ca 2*2 meter och kanske 60cm i höjden. Det finns ett hus på hagen som är 1*1 meter (du ser en del av det på bilden). För att komma in dit så är den en ramp från marken i hagen upp i huset. Så den kvadratmetern under huset har tak. Det finns även en sitthylla i hagen.

Det här är min kompis bur med jag har haft en foder kanin i den och han stormtrivdes i den. Kan inte tänka mig något bättre till en kanin, speciellt under de varma månaderna. Kanske vill man ha högre höjd så det blir lättare att få tag i kaninen ifall den inte kommer fram naturligt.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Beatrice_Love_Kaniner
0

Kanske en sån här hage att vara ute på och beta i? Inramade kompostgaller!

/Hälsningar Bea och kaninerna

Uppfödning av rex hermelin

[Kajsaa_00]
0

Det finns ju både såkallade "sommarburar" eller riktiga uteburar som man även kan ha på vintern. 🙂

Om du bara ska ha den ute på sommaren så kanske denna buren skulle funka? Inte lika dyr som "året runt uteburar" heller 🙂

Finns här för 695 kr: http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninburarhus/sommarburar--hagar/sommarbur-triangel-med-bodel-155cm-62.html

*bild borttagen*

[Kajsaa_00]
0

#4: Glömde att säga, GLÖM EJ NÄTET I BOTTEN PÅ UTEBUREN! När jag inte hade nät i en hage så rymde min kanin (lyckades dock få tag i den, men man vet ju aldrig) Om du har en hage, samma sak :) Glöm inte nät över också så det inte kommer rovdjur (bla rovfåglar, katter m.m) 😕

Candy123
0

#4 den buren är inte laglig!

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

[Kajsaa_00]
0

#6: VA?😮

Candy123
0

#7 Ja, höjden då taket är snett

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Alvirpo
0

Här är en rätt bra bur, helt laglig tror jag, men har ej nät i botten så det bör sättas dit! Rätt dyr men bra!

Här är fler superlyxiga burar! (rulla ner en del)

goldcool
0

#9  Obs! Där är nät till botten som ingår. Tack för att du tipsade om *våra burar* =) som kommer med fler uppdateringar under innevarande säsong, årsmodell 2013. De levereras i grundpriset MED ett halvstor-maskigt nät som smiter åt längs gräset så att det ej syns på alla bilder. Hade uppfödare här från Jkping förra sommaren som gav extra eloge åt botten-nätet som hon tyckte var superbra. =) =) =) Själv kan jag nog bara hålla med.

// Lilje

www.liljedalskaniner.webs.com

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

Fridaaaa
0

#9 Himla fina!
Hade lätt köpt om jag hade haft pengarna 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Kajsaa_00]
0

#8: Varför säljer dom olagliga burar? :O Det vore ju ingen mening med ;)

goldcool
0

Jaha, jo… "billiga" buren här på bilden som #4 länkade till >> den är olaglig med råge. kaninerna "kryper inte" bara "på mage", skuttar och reser sig även på bakbenen som väl de flesta vet… Och då SKALL höjden vara minst 50cm (dvärg) över en tillräcklig yta och BÖR gärna vara 60cm och lagarna ses i år över och kanske kommer utökas vad gäller minimi-måtten… Webshopen skriver också att burleverantören (deras andra modeller) är störst på marknaden tyvärr bara bullshit.

Inte så få människor tycker 800:- för en sån här bur är dyrt, man får vad man betalar för.. en till stor jättedålig sak med buren är gallret, det är spjälor tillräckligt avlånga för att en katt ska leka med sitt byte. Tyvärr har det HÄNT flertalet gånger för olyckliga kaninägare att de kommit hem och funnit sin kanin död/halvdöd för att en katt fick in sin klotass och fick tag i och fick ut ett kaninben m.m. (ja, förlåt men det är sanningen). TRAGISK BUR… skulle skämts ögonen ur mig om jag gjort en sån och kallat den "kaninbur"…..

*bild borttagen*

Fridaaaa
1

Tänk på att det bara är OK att lägga upp bilder man själv tagit eller som man har tillstånd att lägga upp 🙂

goldcool
0

#14  du har helt jätterätt i att en sån bild förtjänar inte synas

=)

L

- tillägger också liksom innan: Webshopen skriver också att burleverantören (deras andra modeller) är störst på marknaden tyvärr bara bullshit.

fossingen
0

Fast om man har nät i botten på betesburar då ska man inte låta kaninen natta där jämt och ständigt, tillslut får den ju sår på tassarna.

Fridaaaa
1

#16 Man får ju ha något hus eller upphöjning där kaninen kan vara också, med något mjukt 🙂
När jag bodde hemma hade jag en "hundkoja" tillkopplad hagen,som kaninen kunde skutta in i

goldcool
0

#16  fel dra alla nät över en kam, mina får inte sår för jag använder specialnät du kan pm:a el mejla för att få reda på sorten

Amanda_99
0

#9 vilka fina burar:)! (är sugen på att köpa ) min kanin måste ha en stor bur när han ska göra sina glädjeskutt :)!

http://www.armbandsfreaks.blogg.se

Amanda<3

fossingen
0

#18 Vad menar du att dra alla nät över en kam? Hade då aldrig själv stoppat en kanin enbart på nätgolv hela dagarna, då jag vet massor som fått skavsår på sina kaniner av bl.a hönsnät, fyrkantsnät m.m. Hade själv inte viljat gå på nätgolv hela dagarna.

Men visst har du specialnät som inte skulle kunna ge skavsår någonsin så skulle det vara en sensation. Du får gärna pm:a vilket det är 👍

Alvirpo
0

#10 Haha, oj! såg inte på bilderna att det va något nät så trodde inte det var något😇 Varsågod! Skulle gärna vilja ha typ allihopa! men har inte precis råd! eller plats för den delen!

goldcool
0

#20  Det är ingen sensation. Fast låter lite i din ton som att du tror mina nät är =) nån slags dröm-nät som inte kan finnas i verkligheten. De har dels ordentligt bredd så att de sjunker ned i mattan och där inte blir så stort motstånd för mossa eller gräs att införliva sig med det om man säger - efter bara nåt, ett par dygn hamnar kaninens tassar mera mot gräsmattan om du kan tänka dig skillnaden mot kycklingnät, hönsnät eller fyrpunktssvetsat, eller putsnät som oftast brukar vara superdåligt som botten-nät. I övrigt består burarna av massa, massa hyllor där man kan vila tassarna särskilt första tiden då. Kom jättegärna hit och spana om du inte tror mig, kan du se live.

Det är ju ganska svårt att få skavsår när tyngden trycker mera mot gräset/mossan än mot "stål" som alltså redan sjunkit in mot det mjuka, gräs växer fort i växtzon 2 du vet. Fast det kanske funkar sämre i norrland - ente vet jag. =)

Och den kaninbostad du beskriver i #20 låter olaglig om inte tassarna får vila sig mot annat än botten-nät hela tiden så där förstår jag dig, då en bur enligt lag måste ha även annan inredning där det ;) självfallet ej ska vara nät.

Kan pm:a vilken större handels-kedja där jag funnit detta riktigt bra botten-nät och som även andra givit tummen upp för.

fossingen
0

#22 Vanligt sexkantsnät? Dvs hönsnät.

goldcool
0

# Ett ovanligt nät som du hittar i den butik som jag pm:ade dig.

I övrigt - kom hit - och titta och bilda en uppfattning. Tror vi hamnat lite off OT om vi ska djuploda i nät nät nät i denna tråd. =) Iofs ganska intressant! =) Själv har jag mycket annat att pyssla med här i våren så önskar alla burletare stor lycka. - TIPS! Se upp för spjälgallren som ofta säljes i butik = äckligare fälla till förmån för rovdjuren, katt m.m. får man leta efter… Spjälgaller är ett äckligt sorgligt kapitel. Jaja, nu släpper jag nät/galler-snacket. =) =) =) =) =) =) =)

Hälsa våren från mig (inte är den riktigt här än iaf) …och det är ju också ganska sorgligt…

L

fossingen
0

#24 Hundnät antar jag då. Förstår inte varför det är hemligt? :P  Ja, tyvärr bor jag för långt norrut :P

Ja, våren är trist just nu, men snart kommer sommaren och blommorna :)