Många "oseriösa" på blocket *suck*
Har suttit och kollat lite på blocket, shit vad många "oseriösa" (inte planerade) kullar det finns! Någon skrev "om man köper alla 5 ungarna så får man med en jettestor bur som dom kan bo i (100x50 cm)" "En unge har dött tror jag för pappan kan vara lite arg ibland" ??
Någon annan skrev att "mamman och pappan är också till salu. Dom sälj ändast tillsammans. Även om dom bråkar väldigt mycket så är dom ändå kompisar ibland (bur 100x50 cm ingår)"
HALLÅ??? Det är väl ens eget ansvar att se till att det inte blir ungar som man inte ens kan ta hand om! Om man inte ens vet vad en ända kanin färg heter eller att kaniner inte ska sitta och käka ett stort kålhuvud varje dag så tycker jag inte att man ska "föda upp" ungar. Eller aa, är väl inte så konstigt att det blir ungar om man har honan och hanen (okastrerad) i samma bur!?🤐😡😢
Äntligen någon som tycker samma sak. Sånna människor är en av många som bidrar till överskottet på kaniner. Sorgligt…
Trist när man ser sånna annonser :-/ man undrar vad f*n folk tänker med ibland !
.::Behandla dina djur med kärlek och respekt::.
🐱Crazycatlady KeepCalm&loveBunnies😎
#1: Ja, verkligen! Fy f*n för vissa alltså!
#2: Ja, usch!! Har oftast noterat att det är killar som skriver annonserna (dom oseriösa), kanske bara jag som har "fördommar" men tror att det är mest tjejer som föder upp seriöst..
Jag tror att dom föesta kaninannonser på blocket är gjorda av "pappan" i familjen och att de oftast inte är han som tar hand om kaninen/kaninerna och därför mest okunnig. Men såklart kan jag ha fel. Jag tror att genomsnittet av första gångs kaninköparna består av mamma, pappa o barn. Barnet har tjatat om ett eget litet djur länge o föräldrarna ger med sig med löftet från barnet att dom inte ska behöca göra något. Därmet tänker föräldrarna att allt är löst o förväntar sig att barnet ska klara kaninen själv o det kan väll inte vara så svårt? Där tror jag största problemet ligger. Ett barn kan inte skilja på seriöst o oseriöst på samma sätt som en vuxen. När jag säljer kaniner så är jag noga med att minst 1 vuxen är insatt i hur kaninen ska skötas och vilket ansvar köparen har emot kaninen. Har ett kontrakt där de står att en kanins kost vestår av minst 70% hö och att kaninen alltid ska ha tillgång till rent vatten och att man som kaninägare är skylldig att uppsöka veterinär om kaninen blir sjuk eller skadad och man själv inte har kunskap för att få kaninen bra. De kontraktet är mer information om skötsel o skylldigheter. Jag tror att folk tar hand om sina kaniner bättre om dom har ett sånt "kontrakt" som dom kan ta fram o läsa om de skulle uppstå något tex som i familjer där barnet inte orkar gr kaninen mat o vatten en dag så kan föräldrarna ta fram kontraktet o påminna barnet om ansvaret. Självklart är de en vuxen som skriver på kontraktet. Jag säljer bara till vuxna. Menar rent juridiskt får en minderårig tex inte äga en häst om jag inte mins helt fel.