Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etiketthälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 2748 ggr
Bruden-Mbuti
0

skillnad i temp hane- hona?

är det nån skillnad i humöret mellan hona och hane?

oftast säger folk att hanar är lugnare, tex hund. i mina ögon stämmer inte det. föredrar tikar som jag upplever lugnare.

är det så inom kanin också att det beror på ens egen smak å vad man är beredd att hantera el är det skillnad könen emellan i temperamentet?

kaningodis
0

Nja, jag tycker att det är olika från kanin till kanin. Många säger att hanar är lugnare då honor kan bli lite sura vid brunst. Fast å andra sidan så kan hanar vara lite haniga, dvs skvätta och vara lite tuffa.

Men jag har urmysiga kaniner av båda könen så jag utgår bara efter individen inte efter könet.

Kastanjegårdens Kaniner

Bruden-Mbuti
0

det har vi märkt att han gillar att kissa högt upp.

särskilt när vi har nystädat inne å han får komma in å gå fritt.

kaningodis
0

#2 Kissa högt, menar du att han skvätter?

Ofta när man har städat så vill de markera sitt revir, eftersom man städat bort deras tidage markeringe så får de göra om det.

Kastanjegårdens Kaniner

Bruden-Mbuti
0

har har ju sin utebur på balkongen den får han kissa i hur han vill men inne i vår bostad där vill jag inte ha orange stänk på tex kökstapeten el högt upp på diskmaskinen. inte så snyggt med hans grafitti inomhus GladTungan ute

att ta in honom när vi har nytorkade golv funkar inte och har jag torkat rent luckorna på golvskåpen då är det hopplöst att låta han hoppa fritt inne.

hur ska vi då aktivera honom?

det är en nackdel att bo i lägenhet med kanin har jag märkt

kaningodis
0

#4 Är han kastrerad?

Om man låter hankaniner kastreras så kan skvättandet försvinna men finns ju ingen garanti för det.

Kan du gå till någon park/skog med honom i koppel?

Kastanjegårdens Kaniner

Bruden-Mbuti
0

har honom med ute i koppel ibland när hundarna rastas.

hur är det med smitta från hund till kanin?

bor i ett hundrikt område och titt som tätt finns det sjuka hundar.

har även mkt rådjur å harar runt knutarna.

hur stor är risken att de kan åka på nåt utomhus?

kaningodis
0

Hm, är inte så insatt i hur sjukdomar smittar men vet att kaninerna kan få mask om de betar där andra djur som haft mask varit (gäller då om det är någon av de masksorter som angriper kaniner). Men å andra sidan är det inte så svårt att fixa om man har en kanin.

Vet ej hur det är med andra sjukdomar.

Kastanjegårdens Kaniner

Valkyrie
2

Du har fått jättebra svar =)
Mitt tips är att kastrera hanen så kommer han nog sluta skvätta.
Mitt tips är också att vaccinera kaninen, många hoppföreningar brukar göra massvaccineringar med billiga priset.
Hos min veterinär kostade det 500 kr och då skulle man även göra det 2 gånger med 2 veckors mellanrum och det är ju väldigt dyrt.
Hoppföreningsklubb tog bara ca 180 kr gång.

Sedan är det väldigt olika på temperamenten med kaninerna.
Rekommenderar att kastrera i vilket som eftersom de då blir lugnare och honorna brunstar inte vilket blir lugnare och mår bättre.
Om man vill betala för det dvs :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

[krysopras]
1

Det är jättemycket billigare att kastrera en hane än en hona. Och det är mindre riskfyllt också. Min hane slutade kissmarkera när han blev kastrerad. Han blev också mycket bättre på att plutta i lådan och inte på golvet. Sen blev han lite slöare, men det gör inget för han är så gosig att klappa när hanligger och vill bli klappad.

Ibland säger man att hondjur är lite skyggare och försiktigare för de ska ta hand om ungarna medan hanen mer ska försvara "familjen". Men det är skillnad mellan olika individer också, allt i personligheten beror ju inte på könet hos djuret.

Fridaaaa
1

#9 Jättemycket billigare är det inte på alla ställen.
På en veterinärklinik tog det 650 kr för hane och 950 kr för hona, så ingen jättestor skillnad. Såg däremot på ett annat ställe där tog den 500 kr för hane och 1000kr för hona, så det dubbla, så där skillde det mer.
Så beror på veterinärkliniken 🙂

---------------

Gammal tråd, men intressant. Jag har 4 honor och 1 hane.
Alla är framåt på ett eller annat vis. Ingen skillnad mellan könen, aldrig märkt någon skillnad mellan könen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zofia89
0

Vår hona är en riktig "bitch" som verkligen visar alla var skåpet ska stå :P Hanen däremot är lugn och typ "har ingen skillnad" om man petar omkring i buren, medan honan blir väldigt arg när man ska städa eller ordna nåt =)

[krysopras]
0

9# Oj, då hade jag alldeles fel, det var ju bra! Min hane kostade 750. Någon sade 3500 för en hona.
Då var jag glad jag hade en hane =)

Men dumt ändå att jag trodde på det. Mycket glad att du rättade mig.

Fridaaaa
0

#12 Nej så dyrt har jag aldrig sett för en hona. Bara hundar, inte ens katthonor kosta så mycket.
Var inte att rätta, utan att informera, 2 olika saker för mig 😉

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Beatrice_Love_Kaniner
0

jag tycker hanar är mysigast! 😍 Tycker det nästan är som på hästar, vissa ston kan bli mycket stoiga

/Hälsningar Bea och kaninerna

Uppfödning av rex hermelin