Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikett: bur-och-skötsel
Läst 2179 ggr
kaninlyckan
1

bur bygge på G

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej jo vi har tänkt bygga om en av våra burar och vill bara ha lite kritik på buren om ni tycker den blir bra och om ni har några frågor eller något

[körsbärsblomma]
0

tycker den ser bra ut

tussen12
0

Är den laglig då? det är ganska svårt att få trekants burar lagliga ^^

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

[RC1393]
0

Enligt mina beräkningar är den inte laglig, nej. 

Det är billigare (krävs mindre material) och kaninerna får större yta om de får en fyrkantsbur istället. I en trekantsbur är många ytor svåråtkomliga för kanin pga låg takhöjd. Dessutom är det mycket jobbigt att ha en 130cm lång bur med öppningen på kortsidan, hur har du tänkt att du ska kunna komma åt hörnet längst bort från öppningen?

kaninlyckan
0

#3 jag ville inte sätta dit en öppning på denna ritning då det blev kaos men det kommer sida typ som 2st stor dörrar på framsidan och vad jag får fram så är den laglig 130x90x90 minsta är väll 100x50x50???

alltså hela buran är 2,60 lång fast man  delar av på hälften!

[RC1393]
0

#4 Men nu är buren trekantig. Ritar du en 50x50 stor kvadrat i triangeln sett från sidan så får den kvadraten inte plats= buren är olaglig.

[Bambis]1
0

Nej! Den är absolut olaglig! Burens höjd skall vara minst 50cm,om du tänkte ha 90 där var buren är som högst blir den olaglig där den blir lägre. Tänk på att kanin måste kunna stå på bak-benen=bygg en fyrkantig bur eller köp en en LAGLIG BUR!!!

Anoki
0

Nej de blir inte en laglig bur.
Vid kanterna på långsidorna blir höjden inte laglig, bara i mittersta delen.

[_annaH]
0

Det går att göra en trekantsbur laglig. Då får man tänka att vid högsta toppen får det vara 50cm.

kaninlyckan
1

men den är 90 hög så har pappa gjort den lite annurlunda så den är inte så TREKANITIG den är lixom ja det är svårt att förklar men när våra kaniner står på bak benen så är det lång till toppen och hon nuddar inte med huvet om hon inte står typ vid  presis vid gallret