dräktig eller skendräktig?
Hej jag ska försöka beskriva min situation lite kort.
Jo jag har ju för ca 2 månader sen köpt en kastrerad hane kanin som skulle bli sällskap till min kanin hona.
Men eftersom att han var nykastrerad när jag fick honom så lät jag dem bara nosa på varandra igenom gallret i ca 4 veckors tid sen efter det så började jag släppa ihop dem utanför burarna. Såklart så började han att jucka på henne m.m. men jag var ju där så jag puttade bort honom försiktigt varje gång han försökte. Han försökte väll typ 4-5 gånger men han hann inte hålla på i mer än typ 2-3 sekunder för jag puttade bort honom.
Men hona som var brunstig då hon var ju väldigt villig att bli med ungar så hon la sig ner med baken upp varje gång han juckade mot henne.
Men nu typ 3 veckor sen det hände så har hon börjar boa för fullt och hålla på. Jag som trodde att hon var skendräktig städade bort boet varje vecka men hon envisades med att göra ett nytt, och nu sen typ 2 dagar sen så har hon börjat dra bort päls ifrån magen och boat med också.
Så nu är ja inte alls säker på om hon är med ungar eller inte.
Jag har plats, pengar o lite erfarenhet av att ha kaninungar så det är inte farligt på så vis men vill bara veta så att man är lite förberedd när ungarna kommer. Så att jag kan meddela hanens uppfödare också fö det här var ju inte meningen.
Tacksam för svar. / Ebba
Jg tog bort det i 2 veckors tid men hon gjorde ett nytt bo varje gång**
Hon borde inte vara dräktig om de var isär mer än 4 veckor efter kastreringen. Sen märker man ju tydligt på hankaninen om han får utlösning (fast jag förstår att du inte kan vara med 24/7 och se om de parar sig). :) Du märker om honan blir tjock och trött i slutet av dräktigheten, om hon nu väntar ungar.
#3 okej tack. Än så länge är hon sitt gamla jag. Men hon gnyr liksom när han kommer fram till henne och så hoppar hon iväg sen så gillar hon verkligen inte att bli uppburen, det hade hon inte problem med innan..
Hur har de gått? :)
Kaninuppfödning av dvärgvädur & Dvärgvädurrex & även en liten musuppfödning!
.
Försökte känna lite på hennes mage igår och jag kände ingenting hennes "spenar" va inte svullna heller eller så. Och hon börjar bli sitt gamla gulliga jag igen så jag tror att det är en skendräktighet ;-) men är inte riktigt 100% på det .