Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikett: allmänt
Läst 2701 ggr
Rocksey123
0

Tips till ny kaninägare

Hejhej! Jag ska skaffa kanin i april-maj. Jag kan de flesta "grunderna". Men vad är era tips till en ny kaninägare? Vad ska man tänka på?

//Selma

Stay strong, whathever they say.

[Tilde]
2

Jadu, vad ska man ge för tips som andra inte brukar ge… Jag kan bara säga att kaniner är underbara djur och behöver mycket sällskap av dig, så oberoende vädret (om du har utekanin) så måste du umgås med din nya sötnos, för man märker tydligt att de kan bli "deprimerade" om de sitter ensamma och instängda. 

Okej det var inte riktigt ett tips… Men allt för ofta ser man folk som tröttnar på att umgås med kaninen och tycker den blir tråkig eller inte tam! Det är ju inte kaninens fel :(

Rocksey123
0

#1 Jag kommer att ta hand om kaninen även om det är -20. Eller snöstorm. Såklart jag inte kommer att tröttna. Innan man skaffar ett djur så måste man självklart tänka på tiden och pengar.

//Selma

[Tilde]
0

#2 Det låter bra :) Tyvärr är det många som inte alls är beredda på vad en kanin faktiskt kräver :/

Rocksey123
0

#3 Vad tråkigt :/. Det är så med de flesta smådjur. Men bara för att dom är små, så kan man inte sluta ta handnom ett liv bara sådär :/.

//Selma

[Rabbitte]
2

Kan varmt rekommendera boken "Rabbits for dummies", älskar den boken och den är som ett uppslagsverk angående det mesta som rör kaninen på 280 sidor🙂 önskar jag hade haft den från början!
Vad ska du få för kanin?

Rocksey123
0

#5 Det är en blå dvärgvädur. På 7 månader. Ganska bra på hoppning :).

//Selma

[Rabbitte]
0

#6 Åh vad fint! Får du visa bilder sen😉

Rocksey123
0

#7 Ja, det blir nog en bildtråd eller liknande :).

//Selma

[körsbärsblomma]
1

att ej köpa gnaga blandnig

Frosstis
0

Läs alla artiklar på kaninmagazinet, det finns verkligen superbra saker där! Jag har läst i princip alla förutom avel då det inte intresserar mig, verkligen läsvärt.

Rocksey123
0

#10 Jag har varit inne där och läst allt förutom avel eftersom jag inte heller vill avla :). #9 Ja, det vet jag. Det är inte ens bra för gnagare :/.

//Selma

MillieoMolly
0

Hmm.. Jadu, när du får hem kaninen är det viktigt att kaninen får lära känna sin bur, och vänja sig. Så jag rekommenderar att du låter den smälta allt i någon dag. 

Sen när du kan börja vänja den vid dej, är det viktigt att du tar dig tid att verkligen bara sitta med handen nere på golvet/ i buren och låta kaninen komma fram till dig. Ja, lycka till! :)

Kram från mig och alla djuren ☺

Emelice1206
0

Ta det lugnt i början 😉

Klara.b
1

Ingen Gnagarblandning! 

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

[krysopras]
1

Ha tålamod! Min kanin tog ett helt år på sig för att bli tam och trygg med mig. Han är en hittekanin så han hade kanske haft ett dåligt liv förut, det vet man inte, men det var kanske därför han behövde så mycket tid. Nu är han tam och gosig och älskar att kela.

Vaccinera din kanin om du bor i Skåne eller andra ställen där kaninpest finns eller om du tänker åka på tävlingar/utställningar med kaninen.

Det finns många bra foder, har man bara en kanin kan man köpa t ex Oxbow eller CuniComplete som är dyra men väldigt bra. Kaninen ska helst äta mest hö sen när den blir vuxen.

Ska bli roligt att få se bilder!

Rocksey123
0

Tack allihopa för alla tips!

//Selma

[lucke]
0

Jag skulle säga försäkra och vaccinera! Har man bara en kanin så kan det vara en god idé att lägga 400 kr på en försäkring så man kan känna sig trygg med att man- förhoppningsvis- inte blir ruinerad den dagen ens kanin behöver vård. En försäkring täcker inte allt, men den täcker tex blodprov, ultraljud etc- undersökningar som är väldigt dyra att göra.

Vaccinering känns som en bra investering eftersom det inte finns något botemedel om ens kanin drabbas. Så kan man lägga 1000 kr på försäkring och vaccination per år så är det bra🙂. Utöver detta behövs så klart en buffert eftersom man betalar självrisk på försäkringen och den inte täcker allt, tex bettproblem.

fsigge
0

ge den högst 2 msk pellets om dagen. Kaniner klarar sig väldigt bra på enbart hö om man har ett bra hö. Ha en stor bur med sitthylla och hus (går att kombinera). byt vattten varje dag. Kaniner älskar att lära sig nya trick.

Frida

Rocksey123
0

#17 Försäkring ska jag ha :). Men vaccinering… Mot vad? Är det något som verkligen behövs? Buffert har jag redan räknat med. #18 Hö ska hon (förstås) få ha i buren dygnet runt. Pellets ska hon få 1,5 msk ungefär. Det är som sagt en blå dvärgvädur på 1,5 kg. En liten gränsaksbit varje dag. Så ser min "matplan" ut. Vad tycks?

//Selma

MalinFrosch
0

Glöm inte pinnar att gnaga på :)
Kaniners tänder växer ständigt.

Rocksey123
1

#20 Japp, det ska jag absolut inte glömma! 😃

//Selma

Frosstis
0

Örter kan du ge om du vill också :) Torka blad och sådant på sommaren ex brännässlor, rönnbär (dessa kan du även ge hamster, supernyttigt! Innehåller lika mycket vitaminer som en hel apelsin i bara ett bär!), groblad, maskrosor m.m m.m. Finns artiklar om det på kaninmagazinet.

När du köper morötter, köp helst dom som även har morotsblast (det gröna på toppen av morötterna), dom älskar kaninerna! :D

Rocksey123
0

#22 Okej! Såg typ torkade brännässlor på djuraffären igår… Kan man köpa från djuraffär?

//Selma

Frosstis
0

#23 Ja det kan du, fast på sommaren får du gratis utomhus :D Jag torkade eget förra året, plockade massa nässlor och knöt en "tråd" (vad heter det?? Sånna tjocka "trådar") runt bunten och stoppade i en såndär låda man har nyodlade växter i, dom ser ut som dunaburar. Så var dom där ett tag och dom blev jättetorra och platta :)

Rocksey123
0

#24 Tror du menar fläta :)? Ja, men jag tänkte om man ville ha något nyttigt på vintern😊.

//Selma

Rocksey123
0

Låter detta som ett bra innehåll på pellets? Kopierar direkt från teddytassen.

Mycket bra och omtyckt pellets som fungerar alldeles utmärkt till både avel/utställningskaniner men också till kelkaniner. Pelletsen är importerad från Belgien.
(Vi har också 25kg säckar för 250:-).

Innehåll:

Råprotein 16,1 %
Råfett 3,0 %
Råaska 8,5 %
Råfiber 15 %
Calcium 1,2 %
Fosfor 0,64 %
Natrium 0,30 %

Tillsatser per kg:

E 672 Vitamin A 10000 I.U.
E673 Vitamin D3 1500 I.U.
Vitamin E 154 mg
E4 Kopparsulfat 8 mg
E324 Ethoxyquin 27 mg
E321 BHT 53 mg

Cuni FIT är framställt av 100 % vegetabilska råvaror. Detta lättsmälta foder är berikat med fructo-oligosakkarider (FOS), som hjälper till att få en sund tarmflora. Denna formel innehåller ingen coccidiostaticum eller liknande tillsatsämnen och är därför också idealisk till avel.

//Selma

Frosstis
0

Nä, det är bara 15% fibrer. Minst 19 skulle jag säga.. vilket foder är det?

Rocksey123
0

//Selma

Frosstis
0

Nja, jag skulle inte köpt det.

Frosstis
0

FAST, om du ger ett jättebra hö så kan du ge mindre av det "pelletset", typ lite mindre än en matsked eller något. Då funkar det bra :))

[lucke]
0

#19 Mot sk "kaningulsot" och "kaninpest":
http://www.djurklinikenroslagstull.se/behandlingar-tjanster/vaccination/vaccination-kanin Ett nytt kombinationsvaccin är på gång, så det kommer blir lite billigare att vaccinera än med två olika. Jag tycker det är skönt att vara på den säkra sidan så jag kommer att vaccinera min gosse innan vi börjar vistas utomhus🙂