Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettbur-och-skötsel
Läst 3821 ggr
[Tilde]
0

Bygga egen bur

Någon som vill hjälpa med hur man sätter igång att bygga en fackbur? :) Vi bygger nog en egen då vi kan spara 1000 kr eller mer på det, plus att vi då kan göra dem större än fackburar man köper. Vi har dock aldrig byggt en kaninbur förut, så all hjälp uppskattas!

Vi bygger nog två två-fackare istället för en fyrfackare. 

Vi har redan nät att sätta på ena luckan, men var köper man lås och sådant och vilket lås är bäst?

Anoki
0

Började med en 4-fackare för typ 4 veckor sedan, inte gjort något mer på den men ska fortsätta i helgen. Alltså hittar inte nät alls, så jag får antagligen använda kompostgaller och sätta på någon typ av hönsnät just när de bor ungar där. Men tja inte så mycke annat att välja på :P Sen så tänkte jag köpa några slags haspar så att jag kan sätta hänglås typ om man åker bort, för då är de ingen som kommer åt kaninerna som inte ska de :) Och e man inte borta så kan man ha antingen hänglåset i eller någon slags pinne eller så, lite upp till än själv :)

iJennie
0

Jag kommer köpa dessa ''skjutlås'' lås då jag tror det blir bäst. Kommer även göra så jag kan låsa burarna med hänglås då jag har småsykon. 

Det första man absolut bör göra är att skissa en skiss, kommer hjälpa så otroligt mycket! Tänk ut mått, mät gärna en bit och få en uppfattning om hur stort det kommer bli. Bygg en ram med reglar så kommer allt gå bra efter det (hoppas jag). Håller själv på nu, och det är så långt jag kommit. Men jag och pappa ska göra klart den under helgen:)

/Kram Jennifer

iJennie
1

Just det, tänk på vilka material ni vill ha! Utgå kanske efter en skiva, och använd det som mått! Sparar pengar och underlättar arbetet!

/Kram Jennifer

[Tilde]
0

#1 Vi köpte minknät på någon byggaffär, borde finnas där du bor också ju :) Men ja, jag vill gärna ha väldigt säkra lås. Fast när vi flyttar i hus så har vi grind till trädgården och då kanske man kan låsa den istället.

#2 Mjo, jag gillar låsen som är på många burar man köper, de i metall. Något sånt vore bra :)

Självklart ska vi göra en ritning! Vi har skissat upp lite olika varianter, men vi gör nog ännu en ny. 😃

Lycka till båda två!

iJennie
0

#4 Vad brukar det vara för lås? (Tänkte bara på min situation, behöver vara svårt att öppna på grund av mina busiga småsykon)

/Kram Jennifer

[Tilde]
0

#3 Det tänkte vi faktiskt. Fast vi får dem också sågade av proffs. :P

#5 Såna lås som är på de här burarna: http://www.petandgarden.com.au/images/detailed/1/Large_Double_Storey_Rabbit_Hutch_(EP-125)_3.jpg De är bra tycker jag :) Fast det kan barn också öppna ju.. men kaninerna kan inte i alla fall! haha

Melao
0

Båtplyfa/marinplyfa/marinplywood/formplyfa/fomplywood är super att ha till kaninburar, framför allt i botten. Behöver inget underhåll alls, men om man vill ha en finare färg på utsidan går det såklart att måla. Det är dyrare än plywood och OSB, men eftersom man inte behöver måla tror jag att det går ganska jämnt ut ändå.

Bygg först en stomme av reglar och sätt plyfan på den, då blir det stabilt och bra. Om ni är lite händiga kan ni sätta skivan på insidan av reglarna, då slipper man reglar inne i buren och det blir mer lättstädat. Ett tips är att använda vinkeljärn för att skruva ihop reglarna. Nätdörrar brukar vi göra i läkt, det blir lite lättare och enklare att hantera. Sätt nätet på insidan så slipper du att kaninerna gnager på det.

Som lås tycker jag att de överlägset bästa är såna här: http://biltema.se/sv/Bygg/Beslag/Las-och-Regel/Excenterlas-86598/

Man kan snurra på "öglan" för att ändra hur mycket det dras åt, dörren sitter ordentligt och det går enkelt att stänga och öppna även om dörren hänger sig eller sväller lite (som var ett problem för oss när vi hade de lås som är på buren i #6).

Oho för att satsa det sista på mirakel!

iJennie
0

#6 Det är ju ännu bättre att få det så;) Det var såna lås jag menade, men vistte inte vad de hette och försökte söka på google på något xD Jo, det kan dom - men det blir nog svårare än haspar, tex. + att jag ska ha hänglås.

#7 Hmm, kanske ska köpa såna lås istället, verkade ju faktiskt bra.

/Kram Jennifer

Zabbio
0

Ang. nät så finns putsnät på biltema (och lite varstans). 25 meter x 1m kostar 500kr. Det finns i 10 meters rullar också, kommer inte exakt ihåg vilka affärer.. men kolla biltema, jula, byggaffärer osv och jämför priser. (samma nät på bauhaus kostar 900kr)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

fossingen
0

#9 Tack för tipset då vet jag vars jag ska köpa nät när det blir burbygge i framtiden. Tycker 2000 kr är ganska mycket att slänga ut för typ minknät när man oftast bara behöver några få meter ;)

[Tilde]
0

Vi köpte minknät för bara några hundralappar och det var en flera meter (5m) lång rulle :)

fossingen
0

#11 Det jag sett online är typ 25 meter för över 2000 kr XD

[Tilde]
0

#12 Finns det inte i vanliga bygg & trädgårdsaffärer då? :o

Zabbio
0

Tirin: det i byggaffärer är putsnät :) går under lite olika namn men är ett galvaniserat fyrkantsnät med 19mm maskor.

Zabbio
0

Såvitt jag kan se är det precis samma som smådjursnät fast billigare och finns inte i den större maskstorleken. Samma mått och trådtjocklek. Båda sorterna är galvsde och punktade osv.

[Tilde]
0

#14 Vad är det för skillnad då? :o

Zabbio
0

16. Se svar 15. ;) jag kan inte hitta nån skillnad utom priset. Men kan man lura folk med en fin etikett så… ;)

[Tilde]
0

#17 Jaha, det hade inte kommit upp när jag skrev. 😛 Haha konstigt… Nåja, det vi har är i alla fall rektangulära små rutor. :)