Tips på uppfödare i/nära Göteborg
vet någon om det är bäst att köpa dvärgkanin i djuraffär eller hos en uppfödare?
tips på uppfödare i såna fall i göteborg eller nära göteborg?
Jag hade INTE köpt från en djuraffär. Oftast är det grossister som fött upp djuren och de som jobbar i affären kan oftast inte så mycket. T.ex. så brukar vissa inte säga säga rätt kön ens. Och väldigt ofta är djuren äldre/sjukare än vad det verkar.
Det finns massa uppfödare i hela landet. Med massa olika inriktningar:
Avel, Kel, Utställning, Hoppning o,s,v. :)
Kolla inne på kanin.ifokus. Där finns ett uppfödarregister, där man kan välja län, ras o,s,v :)
När man köper från uppfödare får man rätt kön, ras, ålder. Oftast är djuren också mycket tamare. Lite dyrare, men om man inte har råd att köpa själva djuret så anser inte jag att man har pengar till vet. vård och andra nödvändiga saker heller ;)
Hoppas du ej tog detta inlägg som ett påhopp eller så, ville bara ge lite info!:)
Tänk på att läsa mycket innan du skaffar kanin. Mamma och pappa lärde mig i 3 år innan jag ens åkte och kollade på kanin ;)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Att köra från djuraffär är inte lämpligt. De kommer oftast från grossister eller människor som föder upp för att sälja osv. Så uppfödare är mycket bättre!
Och läs gärna kaninmagazinet.se. Tips ang foder och massa annat. Där är djuraffärer inte heller att lita på….
Och vad är det för ras du vill ha på din kanin? Lättare då :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
lejonhuvad dvärgkanin
=)
#3Lejonhuvad dvärgkanin är ingen ras :) Menar du lejonhuvad kanin eller lejonhuvad dvärgvädur? =)
jaha hehe menade lejonhuvad dvärgvädur 🙂
#5 Okej :) Kollat på skafs sida eller på kaninmagazinet.se? :) Dem har uppfödarregister, på registrerade bland annat. Dock såklart inte alla uppfödare som finns :)
tack för tipset =)
Backsippans kaniner har jättefina kaniner!!
#1 alla djuraffärer är inte helt o kaninkunniga! Köpte en kanin från djuraffär för 2 år sedan och det ångrar jag inte. De visste allt om kaniner och sålde inte gnagarsten eller saltsten. De kunde se kön och hade kontrakt på att kaninerna kom från uppfödare. Jag vet att det finns många djuraffärer som inte vet någonting men den djuraffären i mölndal i göteborg kan jag faktiskt rekommendera. En kanin eller marsvin där kostar bara 350 kr och de är renrasiga och allt. Kan starkt rekommendera den djuraffären!
Frida
Annars finns melody's lejonkaniner också :) De har lejonhuvad kaniner och ska snart ta kull, ha inte själv köpt kanin därifrån men de är kunniga och väldigt trevliga :)
Ja melodyslejonkaniner är jättetrevliga! De har dock inte lejonhuvad dvärgvädur men men. 😉
Som #10 & #11 sa, vi har rena lejonkaniner och hare/lejon om det skulle vara intressant.
De 'rena' lejonen fås med Stamtavla + märkning om de har godkänd färg, annars följer Härstamningsbevis med🙂
Backsippans har jag kontakt med, välldigt trevliga att ha o göra med + välldigt kunnigt folk😊