når ej någon vetrinär vad gör jag ?
jag kan inte nå någon veterinär över huvudtaget, hur gör jag då? Ringde en i Jönköping, kom till en sluss och den i Tranås är inte öppen heller. Obs fattar inte slussar. Så hur gör jag? Det gäller den tråden där jag säger att han är snorig. Han får helt enkelt fortsätta med teet och jag kan typ inte ringa själv heller, blir helt stum och rädd när jag ska ringa nya personer annars får jag vänta tills min pojkvän kommer så han kan hjälpa mej.
han kommer i helgen och någon gång i veckan denna vecka som kommer menar jag
Ring igen. Följ instruktionerna som dom säger i telefonen om de är sluss. Ring annan veterinär om du inte får tag på din veterinär. Finns alltid jourveterinär. Och om du inte klarar av att ringa själv till en veterinär så ska du inte ha djur om du inte kan ordna någon som kan ringa inom en timme.
#2 Tänk på hur du skriver. Att säga att folk inte ska ha djur för att de ej kan ringa själva till veterinär är ett slags påhopp.
Att ej kunna ringa till nya människor betyder inte att man skippa att ha ett djur, gör inte en till en dålig djurägare eller så.
Och TS är under 18 = hennes föräldrar som har huvudansvaret, så du kan inte beskylla TS.
Och det är inte akut med kaninen heller.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
tack frida 🙂
#3 jag visste inte att ts är under 18. Och jag håller fast vid att man inte ska ha djur om man inte kan ringa en veterinär själv eller ha de ordnat innan så att någon kan hjälpa till. Jag är inte insatt i ts kanins tillstånd men om de skulle vara akut så måste man kunna ringa själv eller ha någon som kan ringa åt en. I de här fallet är de ts föräldrar som får ringa då om ts inte kan ringa . Enligt lag måste man kontakta veterinär om ens djur mår dåligt och man inte kan behandla själv. Och vad händer om ts kanin blir akut sjuk och hon måste vänta tills hennes pojkvän kommer och hälsar på för att hon inte kan ringa själv? Sedan frida så undrar jag om du har träffat ts kanin och har utboldning inom området så att du kan svara på om de är akut eller inte? Även en kanin som bara är lite snorig kan bära på allvarlig och tillomed dödlig sjukdom. Så täbk på hir du skriver själv.
#5 Jag har pratat med TS via PM så vet att det ej är akut, för kaninen är som vanligt, äter dricker osv. Det enda är att den är lite snorig och det kan kaniner bli ändå, utan att behöva åka in akut till veterinären.
Ja någon måste kunna ringa veterinären, men anser ej att just ägaren måste kunna det, men då att någon annan gör det.
Och i detta fallet är det TS föräldrar som ska göra det om inte TS klarar det själv.
Ska jag tänkte på hur jag skriver? Jag har inte skrivit något som gör att jag behöver tänka på det nej.
jag har ju min mamma med som kan om det är ett måste
Jag har aldrig skrivit att ägaren måate kunna ringa själv men att de måste finnas någon som kan ringa. Läs igen Frida. Och att du skulle kunna bedöma att de inte är vråttom för ts kanin via pm tvivlar jag på då en veterinär inte ens kan göra de via pm. En kanin döljer sjukdommar så länge dom kan och jag har haft kanin som varit lite snorig men ätit normalt på kvällen men morgonen efter varit död. Den kaninen hade varit snorig i ca 1 vecka innan och min mamma (eftersom jag baravar 10år då) bedömde att de inte var något akut eftersom kaninen åt och drack o var pigg. Jag tycker ändå att ts eller ts mamma ska ringa och rådfråga en kunnig veterinär så fort som möjligt och inte vänta ända till nästa helg. Frida jag vet att du kan väldigt mycket om kaniner men du kan inte allt och de kanninte jag heller och du borde inte sitta o skriva att de inte är akut bara för att kaninen äter oxh dricker normalt. Du har fortfarande inte träffat kaninen. OCH igen så har jag ALDRIG skrivit att ts inte borde ha kanin. Men att hon måste ha någon som kan hjälpa henne att ringa om de uppstår akuta situationer eller mindre akuta situationer som gäller hennes kanin och i de här fallet ts föräldrar eftersom ts inte vqr över 18.
ja
#8 Jag har läst, och jag har ej påstått att du menade det heller :)
Jag har haft kanin hela mitt liv, så jag vet mycket väl att de kan dölja sjukdomar osv, inget du behöver berätta för mig :) Jag kan en hel del om kaniner :)
Jag har inte antytt eller skrivit att jag kan allt heller. Din egna tolkning men det är felaktigt i alla fall, för så är ej fallet.
Och jag har inte skrivit eller antytt att du har sagt det heller att att du har sagt att TS ej borde ha kanin. Så du kanske skulle läsa igen? :) För du verkar ha tolkat allting jag skrivit på ett helt annat vis än vad jag skrivit :)
#2 jag är bara 12 år och bara för att jag inte kan ringa till veterinären själv och boka tid osv, ska inte jag ha djur då? Tänk om man sköter djuret jättebra.
Frida
Då är inte jag ensam i alla fall om det här nummer 11 tycker du har helt rätt
#11 Du har dock inte huvudsansvaret, så det är dina föräldrar som ska ringa. Det är så #2 menar, att det måste finnas någon som kan ringa direkt om det behövs :)
Jag har inte sagt att en 11åring ska kunna ringa en veterinär själv. Är man inte över 18år så är de föräldrarnas ansvar. De jag menar med att man inte borde få ha djur är om de inte finns någon som kan ringa veterinär om kaninen är dålig och behöver vård. Om ts hade varit över 18år och inte kunnat ringa själv och behövt vänta till nästa helg för att få hjälp att ringa och kaninen hade behövt vård nu eller ts hade behövt rådgivning nu i helgen så nej då tycker jag inte att man ska ha djur då djuret riskerar qtt lida och de är lag på att man ska kontakta veterinär om djuret mår dåligt och behöver vård.
Jag är en jättebra ägare, för jag ser ju om han mår dåligt och i såna fall ber jag min mamma att ringa man kan visst ha djur l alla fall
#15 jag har inte skrivit någit om du är en bra ägare eller inte. Du har ju ordnat så att din mamma som har ansvar för din kanin kan ringa om han skulle bli sämre. Ni kan sluta haka upp er o läsa de som står istället. Den som har ansvaret för djuret måste antingen själv eller ha ordnat någon annan som kan hjälpa till vid akuta och oakuta situationer. Ts har ordnat de för sig och ts mamma kan även hjälpa ts så ts tillhör absolut inte den kategorin som inte bör få ha djur.