Min iköpslista till min kanin
Nu gör jag ett inlägg som jag behövde innan jag skaffade kanin, en inköpslista för vad man behöver inhandla innan kaninen kommer hem.Och en ungefärlig prislista längre ner.
Först och främst så behöver man ju en bur , jag har den minsta buren som är tillåtet alltså 100x50 cm men min kanin sover nästan bara där inne då jag har " kanin säkrat" hela mitt rum d.v.s jag har tagit bort sladdar sett till så att hon inte kommer åt mina tapeter och knutit up gardinerna. Om man inte har möjlighet att göra så så är det nästan ett måste att ha en större bur . Ingen bur är för stor!
Sen så behöver man ju skaffa mat till kaninen . Kaninen ska alltid ha tillgång till hö och vatten. Sen kan man ge dom 1-2 matskedar pellets. Man ska inte ge dom sådan färdigblandad kaninmat som ofta säljs i affären för det innehåller en massa onyttiga saker.
När det gäller grönsaker så brukar jag ge min kanin ca 1/5 morot och ca 1/5 äpple varannan dag.
Som godis brukar jag ge henne egen gjort kanin godis 3-4 gånger i veckan. Man ska helst inte ge kaningodis i affären men om man vill det så kan man kanske lyxa till med det någon gång i veckan. Det finns såkallade saltstenar som man kan köpa i djuraffären, dom ska man inte ge till en kanin då det kan framkalla njurstenar m.m.
Sen ska man ha något som kaninen kan gnaga på för deras tänder slutar inte att växa så det är ett måste annars så kan dom få svårt att äta. Jag har äpplegrenar från ett äppleträd i trädgården. Man kan ta från frukt träd vet jag men sen finns det några träd som är giftiga för kaniner kan inte dom riktigt. Man kan ju också köpa gnag pinnar från affären men det jag är orolig för med dom är att dom innehåller ganska mycket färgämnen.
Sen finns det ett dilemma med hur man ska ha höet i buren , själv har/föredrar jag att ha en höhäck som han hakar på utsidan på buren för då hålls höet rent och fräscht. Men man kan ha det liggandes på marken men då kan det bli skitigt av kaninens avföring eftersom kaninen ofta äter och bajsar samtidigt, Det minskar dock skaderisken för det finns några historier som jag har hört där kaniner har fastnat med baktassarna i gallret och hängt upp o ner men vet inte om dom har haft höhäcken inuti buren..
När man väljer hö ska man tänka på att inte bara köpa det billigaste , det är viktigt att kaninen får ett kvalitets hö eftersom hö består av ca 80% av deras kost.
Sen finns det en massa olika leksaker som kan vara roliga för kaniner t.e.x. en boll med hål i som man stoppar i kaningodis så får kaninen rulla på den för att godiset ska komma ut ( väldigt roligt att sitta och titta på när dom leker med en sådan) . Man kan göra en massa leksaker själv.
Jag älskar att göra egna saker till min kanin jag har t.e.x. byggt hennes hus en ramp ner ifrån buren m.m
Nu har jag skrivit det viktigaste nu ska jag bara skriva en prislista på alla saker som jag har till min kanin.
-2 matskålar en orange och en röd som det står "bunny" på den röda kostade 70:- den orangea kostade 35:-
-Gnagpinnar gratis från naturen
-Hus som jag byggde men plywoodskivan jag köpte kostade ca 200 kronor men den var väldigt stor och det blev mycket över.
-Ramp som jag byggde av plywood skivan
- 1 bädd
-Godis ( mest hemlagat men lite från affären) det från affären heter happy drops och kostade 13 :-
-Pellets köpte jag inte på lösvikt utan i en kartong med 1kg i 20:-
-Kräckers (åt godishåller) har jag gjort själv
-Kattlåda 90:-
-Spån köper jag väldigt billigt på granngården 79 :- / bal det är en lagom stor bal som får plats i allas hem.
-Hö 40:-
-Halm 30:-
-Transportbur 200 :-
-Höhäck 50:-
-Vattenflaska 60:-
-Borste ink. kam 70-80 :-
-Sele med ett ganska kort koppel 80 :-
-Klosax 50 :-
-Fakta bok om kaniner , har jag inte köpt för jag kollade igenom en en gång i djuraffären men allt där i var inte bra för kaninen så jag köpte den inte. rekomenderar att man läser på många ställen på internet i stället.
Priserna är inte exakta , det kan skilja från där jag har köpt dom och var ni kommer att köpa dom.
Om ni har några frågor eller bara vill skriva något om inlägget så vore det jättekul. Mvh Ebba 
och om man är lite känslig mot kaninhår och damm och sånt så rekomenderar jag att man lägger ett överkast på sängen 
Ändrade rubriken :)
Det är vi Medarbetare eller sajtvärdar som skriver artiklar.
Det går bra att komma med förslag vad man tycker fattas och komma med bidrag till artiklar :)
Ang denna tråden:
Hur mycket en kanin ska ha av pellets skiljer mycket! :)
Höhcäk har jag inte till mina, mest naturligt för dem att äta från marken. Vill inte riskera nackskador eller att de fastnar^^,
Mina kaniner bajsar i en viss hörna, vilket många kaniner gör. Det är marsvin som bajsar när de äter i princip, kaniner brukar vara mer noga att bajsa i sina hörnor. Däremot kan det ju bli nertrampat men jag fyller på ofta, så de får inte så mycket åt gången:D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jaha okej är ny här ;Dvar ger man dom tipsen då ?
Okej då vet jag .. :)
#4 Man skickar till oss t.ex och kommer med förslag vad man vill ha för artiklar :) Vilka vi är som är Medarbetare ser du på "om sajten" ^^,
Jaha okej tack för att du berättade. Blev medlem igår så är inte riktigt inne här ännu ;)
#6 Ingen fara :) man lär sig var dag. Läs gärna annonsochskrivreglerna med, bra att ha läst det :)
Haha xD tack :) hu gick det med det sen då fick du svar på din fråga xD
Verkar som kaninen kommer att få det fint! Jag ger en näve pellets till mina kaniner två gånger om dagen, så det blir 0,5 dl var. De är dvärgraser :) Men pellets går åt ganska snabbt ändå så 1 kg kanske inte räcker jättelänge. 
Önskar jag fick ha kanin inomhus :/
Jag tycker det var en bra lista du gjort. Mycket man ska tänka på innan man skaffar kanin, mycket som man inte tänker på.
#10 jag vet men jag brukar ändå åka till djuraffären rätt många gånger i veckan och handla så jag behöver inte köpa så mycket varje gång :) #11 tack :) ja det är det verkligen:kr men sånt tycker jag e kul :) jag läste på jätte mycket om kaniner under tiden min kanin växte upp hos sin uppfödare ;)
#12 Brukar bli billigare i längden med större påsar på en gång :)
#13 Precis :) Jag köper 25 kg varje gång… fast endast när jag har sambon med mig att bära säcken, haha
Går för runt 250 danska kronor.
#14 Jag köper 15 kg nu, köpte innan 25 kg säck men den har slutat säljas i 25 kg säck :/
Men ska byta, men byter något foder som finns i storsäckar, svårt att hitta :(
#15 Åh, jobbigt! :/ Ja det verkar inte vara så många märken som säljer de största säckarna. Men man sparar ju mycket pengar på att köpa det!
#16 Ja jag vill byta med för att de har ändrat en del i innehållet tyvärr.
Ja jag har inte råd att köpa massa typ 5-6kg säckar :/
#17 Jobbigt :/ Åh, jag kom på att jag fick en 1,5 kg påse med pellets när vi fick tillbaka Juniper… Men det innehåller E-medel och soja så det verkar inte speciellt nyttigt… Borde kanske bara slänga ut påsen?
En fråga till TS; vad är det för bädd du har till kaninen? :)
#18 Ja jag hade nog gjort det eller bara gett som godis :)
#19 Ja det kan man ju göra :) Tänkte inte ens på det, haha. ^^ Kan testa imorgon med några pellets och se om kaninerna gillar det.
Jag "lever" ju tyvärr fortfarande på min veckopeng så jag har inte råd att köpa så mycket på en gång :(
Bädden är en liten slags "säng" som jag har byggt sen har lagt ner kuddar och fleace filtar i :) där gillar hon att lägga sig i när hon har blivit trött :) har två stycken den på bilden är den gamla :)
#21 Vad köper du för pellets nu då till kaninen? :)
Jag har bytt pellets till en lösnings pellets som jag har hittat i en lokal djuraffär vet ej vad den heter men den tycker jag e rätt bra och min kanin gillar den :)
Lösvikts*
#24 Ok jag hade velat veta innehållet på mitt foder ^^ Även om kaninen gillar det, betyder det inte att det är ett bra foder :) Mina älskar det foder jag ahr nu men är inget bra foder tyvärr längre
#22 Jaha, den med rosa filten? :) Mysigt! Tror att mina kaniner hade bitit sönder en sån dock.. 
#27 min kanin gillar mer att gnaga på sladdar ;) vet inte längre hur många gånger jag har fått byta laddare ;) Men jag köper mitt hos en uppfödare så jag litar på henne hon brukar ha det till sina kaniner ;) :)
#28 Sätt sladdskydd, farligt för dem att tugga på det, även om de inte är i kopplade.
Finns många uppfödare som ger kasst fpder tyvärr ^^
#9 Jag fick svaren ''Ställ din fråga på kanin.ifokus''. Haha, och jag hade ingen aning om vart jag skulle hitta KIF så jag fick fråga massa där. 
#30 haha okej xD #29 okej då gömmer jag undan sladdarna :) Okej jag frågar henne nästa gång vad fodret heter så kan jag skriva det här så kan ni berätta om ni har någon erfarenhet av det :)
Nu har jag bytt foder till svenska foder som jag köper i burkar på 3,5 kg :)
#32 Svenska foder har dessvärre bytt innehåll = inte bra längre :/ Så jag har slutat med det.
Så hade valt annat foder :)
#33 Jaha okej :/ vad använder du för foder då? Haha Gud vad svårt det är att hitta ett bra foder ;)
#34 Jag använder just nu CuNi Nature :)
Men vet ej om jag ska fortsätta med det eller ej, får se.
Men Cuni pro och cuni complete är bra! Finns t.ex på animail.
Du har väl bara 1 kanin? Så t.ex cunipro kostar 199 kr för 5 kg, räcker ju ett tag till 1 kanin :D
#35 Kan man inte använda pellets från teddytassen? Tyckte dom såg bra ut där :).
//Selma
Stay strong, whathever they say.
#36 Dem har mer än en sort.
Vet tyvärr inte hur bra väderna är på dem. Deras i lösvikt, står inte värden osv på, lite dåligt :/
Nej jg har 2 kaniner nu :-) men det räcker nog ett tag ändå :-)
#38 Skrev vem du pratar med :)
Ok ja det räcker ju ett tag ändå :)
#37 Jag menar lösvikten :). Funkar Cuni Complete bra?
//Selma
#40 Okej :)
Har inte haft det till mina, men det är många som använder den och gillar det :D
#41 Oj, då! Läste fel ;). Skulle såklart fråga om Cuni Nature funkar bra? :D
//Selma
#42 Hehe Ja jag har det nu, är medelfoder tycker jag men fungerar på mina just nu :)
#43 Finns det några pellets/fodertyper som är extra bra?
//Selma
#44 De jag har hört är just cunipro och cunicomplete bland annat :D
#45 Då tror jag att jag kör på något av det :).
//Selma
#46 Låter bra :D
#47 Jag har tänkt (eller rättare sagt ska) köpa allt från teddytassen.se. Men när jag går inte på Godis/foder så hittar jag bara lösvikt och inget förpackat foder :/.
//Selma
#48 Zooplus.dk är annars bra :)
Finns bra foder där bland annat också, t.ex JR farm :D
Och bra saker, ej dyra, bra leveranser osv (men glöm ej att omvandla det till svenska kr hehe) :Drekommenderas! :D
#49 Jag hittade bra och billiga grejer där på teddytassen. Men har du kanske kikat där? :)
//Selma
#50 Japp har jag gjort, tycker zooplus har mer saker och dessutom ej dyrare tycker jag :)
Tycker ej teddytassen har mycket roligt faktiskt :)
Vill bara inflika att det ju visst står värdena på Teddytassens lösviktspellets.
Inte världens bästa värden kanske, men helt ok.
#52 Det är inte den jag syftade på, utan den andra sorten, denna http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninfodergodis/foder-losvikt/teddytassens-nyttiga-blandfoder---losvikt-25kr-kg-374.html
Den andra såg jag :)
#53 Aha uppfattade det som att det rörde sig om pelletsen.
Fast bara av att titta på den där blandningen så ser det ju inte sådär jättebra ut… Skulle satsat på pelletsen om jag skulle beställa därifrån.
#54 Nu menade jag INTE blandfodret utan pelletsen.
//Selma
#55 Ja men vad bra då. Då förstod jag rätt.
Så då kan du kolla värdena på den pelletsen innan du köper den.
#56 Ja, det kunniga ju :). Men hur mycket av varje ska det vara?
//Selma