Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettavel-och-ungar
Läst 2304 ggr
tussen12
0

Endast 5 dagar kvar!

Efter en tjuvparning mellan kaninerna så kommer det antagligen kaninungar om 5 dar, då är honan på dag 30. Idag är hon på dag 25. Hon har vilat ganska mkt… Får se hur detta går! 😎

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

tussen12
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild på mamman ^^

Anoki
3

*följer* :)

[RC1393]
1

Så skoj! :D Ska absolut följa!

[Guldvingens]
2

Tjuvparning? Enligt din hemsida så står det att du parade kaninerna den 22 februari.

Och i den här tråden så kom de fram att Björn ev var bettfelsbärare: http://kanin.ifokus.se/discussions/51029954d4ebea6e0717ca01-intressekoll-lejonhuvad-kanin?participating-2

Nåväl. Lycka till, finns väl inte så mycket mer att tillägga.

tussen12
0

4 står parade eftersom dom blev tjubparade den dan

tussen12
0

4 glömde säga att jag har haft kontakt med uppfödaren och uuppfödaren av pomas rapuzel, hon säger klart och tydligt att en tjej fick bettfel men inga av hennes andra avkommor har fått det. Detta var ingen planerad kull så det är inte mycket att göra åt. Man får sälja dom med avelsförbud.

[Luppa]
3

#6 Det går att avliva ungarna vid födseln… Kanske inte det roligaste att
göra, men varför ska man riskera att sprida bettfelsanlag?
Även om kaninerna säljs med avelsförbud så sker det ju tjuvparningar stup i kvarten.
Och det är få uppfödare som vill kännas vid att deras kaniner bär på defekta anlag, tyvärr.

Sen så tycker jag att man håller koll på djur som kan ha bettfelsanlag, det SKA helt enkelt inte bli någon tjuvparning. Det går att rymningssäkra burarna, och har man tex kompostgallerhagar så lämnar man inte kaninerna utan uppsikt!

tussen12
1

#7 Jag vill inte presis avliva ungarna, men det är något som kanske ska övervägas..

Burarna är rymmingsäkra, men tydligen inte mot barn som gillar att pilla på kaninerna

[MiniPim]
1

#8 Tycker att du ska säga åt barnen att inte röra dina kaniner! Isåfall får dom ju fråga dig först så får du visa. ^^

tussen12
0

#9 haha inte mina barn! x)

Men dom har rört kaninerna innan, då satte dom in Tufsan till björn men tufsan är kastrerad så det gjorde inte någonting,.. Men skäll fick dom.

Nu hände detta igen med sotan istället… :(

[MiniPim]
1

#10 Nä jag vet, men säg åt dom igen! Man ska inte röra andras djur utan tillstånd. :)

tussen12
0

#11 Har sagt till, deras föräldrar med.

Melao
3

#10 Det låter som om hänglås på burarna vore på sin plats. Och #6, jag tycker att avlivning känns lite väl drastiskt för ungar som KAN bära bettfel. Som jag förstått är det inte ens säkert att TS kanins mamma är den som burit bettfelet och även om hon gjort det är det inte säkert att TS kanin fått anlaget, och ännu mindre är risken för att TS ungar fått anlaget (12,5% om jag räknat rätt). Att ta död på friska djur för att inte riskera att de hamnar i avel känns väldigt främmande för mig, men det kanske är något du gör lika lättvindigt som du skriver om det här?

Oho för att satsa det sista på mirakel!

Storkebodas
2

#6 Det är jag som är den tjejen vars kanin fick bettfel. ;) Jag och Pomonas har väldigt olika åsikter om detta. Hon har en teori om att ärftligt bettfel alltid visar sig inom 3 veckor från födseln och därför tror hon inte att Bambis bettfel är ärftligt. Jag delar inte hennes åsikt och anser att man bör sluta avla på släktningarna, men jag kan ju tyvärr inte påverka hennes beslut. Man kan ju dock önska att hon kunde tänka sig att informera köparna, men så är tyvärr inte fallet. Bör även nämnas att Bambis föräldrar är släkt, Bambis pappa är mammans farbror, så jag misstänker att det är deras gemensamma släkting som är bäraren. Det är dock bara en gissning.

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

[Luppa]
1

#13 Visst är det drastiskt. Men om man sprider generna så kan man ju aldrig få stopp på det?

tussen12
1

Fast man kan väl uppmana köparna om detta och be dom kastrera?

Jag tänker väl lite som #13 Tycker inte om idén att avliva dom bara för att dom kanske har bettfel. 😕

Annars får man behålla alla, det gör inget för mig 😉

Storkebodas
0

#16 Till och börja med kan ni ju kastrera pappan så att ingen mer tjuvparning kan ske. Sedan skulle jag nog personligen föredra att behålla alla ungar från en sådan kull om jag hade plats och tid, så om ni har möjlighet är nog detta det bästa alternativet. Annars får ni helt enkelt lägga en massa tid på att hitta bra hem till ungarna där de inte kommer att avlas på. Det är nog inte det lättaste att få sålt eventuella bettfelsbärare bara. :/

Kram Elsa

Melao
0

#14 Är Rapunzel mormor eller farmor till Bambi?

Oho för att satsa det sista på mirakel!

Storkebodas
0

#18 Farmor. Hur så? :)

Kram Elsa

Fridaaaa
1

#14 Bettfel kan ju komma senare, när det är ärfligt med, innan 1 års ålder har jag för mig att man säger.
Så konstigt att hon sa så :S

#16 Tyvärr kan de ej tvinga dem. När de köpt kaninerna, så gör dem som vill sen om de vill kastrera eller ej :S

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Storkebodas
0

#20 När Bambi fick bettfel så kollade jag runt lite på olika forskningsrapporter, och där har de kommit fram till att ärftliga bettfel dyker upp inom 18 mån, alltså 1 1/2 år. :) Bambi var cirka 11 mån när jag upptäckte det, så det är alltså fullt möjligt att det var ärftligt. Har hört att det är ganska vanligt just i den åldern eftersom att de grovnar till då. Jag skickade dessa forskningsrapporter samt hänvisade till uppfödare och veterinärer som hade kunskap om bettfel, men då svarade hon inte. :/

Kram Elsa

Fridaaaa
0

#21 Ja ungefär som jag trodde/har hört då. Hört 1 år, men stämde hyfsat då. Får nog olika svar beroende på vem man frågar ^^,
Men så tidigt som 3 veckor är ju fel :)

Ja det låter ju troligt att det är ärftligt, om kaninen fått bra med grenar, hö mm :D

tussen12
2

Endast 4 dar kvar. hoppas att hon inte är dräktig!

Fridaaaa
0

#23 De kan ju föda mellan 28-33 dagar, så kan ju vara längre tid med :D

[Guldvingens]
1

Roligt att du ändrade texten EFTER att jag sa att du skrivit att du parade dem den dagen. Borde lära mig att spara sånt.

Storkebodas
0

#22 Ja, alla säger olika. Men man får kolla med de utbildade veterinärerna om man vill veta vad som stämmer. :) Han har fått bra kost, och veterinären själv såg tydligt att det inte berodde på det. Det var ju ett rejält underbett, och kindtänderna var jättefina. Men man kan ju inte utesluta skada heller.

Kram Elsa

tussen12
1

25. Ändrade så det ståg tydligare att dom blev tjubparade. Dålig stämning här inne. Tänker hålla mig för mig själv hädanefter. Hejdå

fsigge
0

har kollat din youtubekanal och längtar tills att få de de små avkommorna! Jag älskar ju björn och så och det skulle vara jättegulligt om de kom små minibjörnar! <3. Men du vill ju helst inte att det ska bli det så då hoppas jag för din skull att det inte blir några ungar denna gången :)

Frida

[Tilde]
0

Tycker det är så tråkigt med "påhopp"! Och extra tråkigt när folk uppmuntrar en att avliva ungar! Jag vet inte med er, men jag har inte hjärta att ta död på djur - såvida de inte lider! De kan bära på bettfel, men det är inte säkert. TS kan lika gärna informera köpare om detta och säga att de är sällskapskaniner och inte avelsdjur. Så, problem solved.

Finns ju kaniner som föds friska men får sjukdomar senare i livet. ALLA kan bli sjuka, men alla är också värda en chans.

[Guldvingens]
0

Bor Björn ute eller inne?

[Luppa]
0

#29 Tyvärr så fungerar det inte så i praktiken… Vet flera kaniner som fått kull trots att de varit sålda med avelsförbud.

Klara.b
1

#27 Okej, jag tror bara de andra vill hjälpa både dig och kaninerna. Jag kan hålla med om att det kan vara dålig stämning, på både DKIF och KIF, men de vill nog bara hjälpa dig! Och jag tror de flesta uttrycker sig fel, och det är många missförstånd. Det skulle vara jätte tråkigt om du inte stannade kvar. 

Nu har jag sagt mitt.

Mvh Klara, Musse, Hedda och Rabalder.

tussen12
0

Tänkte inte svara mera med svarar på denna frågan och kan förklara vad som hände!

#30 han bor ute.

Jag hade kaninerna i rastgårdarna och skulle ta in grejerna och tvätta mm. Då lämnade jag rastgårdarna olåsta. (har 2 med lås på oh 1 som inte har något)

Jag tittar efter en stund ut igenom fönstret och ser då att några ungar håller på med kaninerna. När jag kommer ut så springer ungarna iväg och jag ser att Sotan är inne hos Björn. Dom var inte ihop mer än kanske 10 minuter max.

[Guldvingens]
0

Undrar mer hur Tufsan som bor i innebur, kunde hamna UTE hos Björn när du inte var hemma :) . 🙂

tussen12
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#34 Hon har flyttat ut. du kan se på videon om du ej tror mig.

[MiniPim]
0

#34 Men det var väll Tufsan? xD Eller va..

tussen12
0

Nu har vi dessutom lås på björns rastgård.

Storkebodas
4

#29 Om du äter kött ger du pengar till en branch där man tar död på en massa helt friska djur hela tiden. ;) Men jag håller med dig om att avlivning inte är den bästa lösningen. Dock tror jag inte heller det är så lätt som att bara säga att de är sällskapskaniner. Sådan information verkar gå rätt igenom öronen utan att fastna i mitten på 75 % av de som köper kanin. Har hänt oändligt antal gånger att kaniner som det inte ska avlas på får planerade kullar. Det är nog väldigt svårt att få kaniner som löper större risk att drabbas av bettfel sålda, de seriösa kaninköparna vill ju hellre ha friska. Därför blir det bara till dem som inte bryr sig man kan få dem sålda. Men man ska aldrig säga aldrig, det är möjligt att det finns några bra hem som kan tänka sig att köpa ungar som dessa. =)

Kram Elsa

tussen12
0

#34, Menade du att tufsan skulle vara dräktig? Nej nej, hon är kastrerad, men hon har också hamnat hos björn.

[Tilde]
0

#38 Det är dock i syfte att äta dem… och det är inte nyfödda ungar eller mina sällskapsdjur :/

Jag hoppas i alla fall att allt går bra för TS och de små kommande ungarna! 🙂

tussen12
0

har en fråga, idag är hon på 27, ska jag städa buren idag om det kommer ev ungar?

Kan man ta bort boet som hon har gjort? (Hon har ej lagt päls)

[MiniPim]
0

#41 Tycker duska låta det vara!^^

tussen12
0

#42 okej tack! :)

Storkebodas
1

#40 Fast djuren märker ju ingen skillnad. :)

Kram Elsa

[Tilde]
1

#40 Sant, men vi är skapade att äta kött, not much I can do about it! :P Skillnaden ligger i moralen hos människan, att döda ett djur för att äta dess kött, eller att döda ett djur "bara för att".

[Luppa]
3

#45 Inte "bara för att", utan för att undvika lidande i framtiden…

[Tilde]
1

#46 Fast det finns inga bevis på att ungarna skulle bli sjuka. En enda släkting till ena föräldern fick bettfel, eller vad skrev ni? Tycker verkligen inte det är anledning nog. :/

tussen12
0

Tack för alla snälla hatbrev man har fått nu då… 😮

Har en fråga till, vet inte om jag har frågat det innan. Ska jag städa bort hennes ''bo''? hon har boat i bolådan (utan päls)

Fridaaaa
1

#48 pm någon av oss Medarbetare eller sajtvärden ang det! Jag hade lämnat boet kvar, städat resten :)

[_annaH]
1

Jag ser att vissa tycker att det är dålig stämning här inne, ni får gärna kontakta mig ang detta så jag kan se vart problemet ligger.  Vad jag kan se så är det otroligt bra stämning här och har alltid vart det. Men som sagt jag vill veta vad det är som får er att tycka att det är dålig stämning här.

[Luppa]
4

#50 Antar att det är som på alla andra forum. Om inte alla håller med en om allt, så är det dålig stämning och man blir påhoppad.
Ett diskussionsforum finns ju till just för att man ska diskutera. Alla behöver inte tycka likadant, men allas åsikter ska respekteras!
Tycker inte det verkar vara några problem med stämningen här.

[MiniPim]
4

Jag tycker personligen inte att det är dålig stämning här, TS, jag tyckte också att folk hoppade på mig osv när jag skrev om mina kullar och ja det blev jättejobbigt men egentligen så lär man sig av det. Alla försöker nog hjälpa dig, fast ön det inte verkar så.