1 tjock & 1 smal, mat?
Hej!
Mina dvärgvädurar bor tillsammans ute och nu undrar jag hur jag borde mata för ena är lite på smalare sidan och andra har fått ganska mycket extra hull…
Alltid när man för mat äter bara den smalare och andra tuggar hö (äter väl när man gått därifrån)
De får nu färska grönsaker, örter osv på morgon och på kvällen får de tillsammans 100g Rabbit Royale torrfoder (för kylan)…
Vad kan jag göra? Vill ju inte att han blir sjuk av övervikt eller att flickan blir sjuk om hon går ner i vikt??
Du kanske skulle kunna mata den smala ur handen med solrosfrön (fettrikt och bra för smala kaniner), och minska lite på fodergivan?
~Rabbits for Life~
Låter som en idé :-) man får klä sig varmt bara eftersom vi har minus 25 på kvällarna :-(
eller så kan du sätta in 2st skålar så den ena alltid kan gå till den andra matskålen?
Du kan inte ge dem pelletsen på skilda ställen? :) Så du ger mer till den smala och mindre till den normalviktiga/tjocka? :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tyvärr är min smala prinsessa sådan att allt nytt som dyker upp i buren slängs ut med en väldig fart :-) har även tidigare provat på att byta skål men den nya flyger då ut med mat och allt… Hon är väldigt bestämd med att inget ska ändra så kan bli lite problematiskt… Men kan försöka få hanen atr äta i andra (toalett) delen av huset…