Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettavel-och-ungar
Läst 1145 ggr
MillieoMolly
0

Tjuvparning - tips och råd

Min hona blev tjuvparad för nästan en månad sen. Nu är hon betydligt  tjockare, hon boar och så. Jag har aldrig haft kull förut, jag vet ju lite om det, men jag behöver lite tips! Hur man gör vid förlossningen, om man ska vara med, hur man sköter ungarna osv…

Tack på förhand!

Kram från mig och alla djuren ☺

Helin_
0

Honan sköter allt själv. Du ska inte vara med när hon föder då de stressar nästan alla honor vilket kan resultera i att hon biter ihjäl ungarna. När allt är klart kan du locka bort honan från boet tex med nå smaskigt godis eller mat och kika försiktigt i boet så att de inte ligger någon död unge. Sedan låter du dom vara. Läs artiklar om att ta kullar. Googla efter information och läs här på iFokus. De är viktigt att du är påläst innan ungarna kommer så att du inte gör fel och så att du kan vara förberedd på om honan skulle bli dålig under förlossningen. Ta reda på telefonnr till kaninkunnig veterinär och ha redo ifall något akut händer så att du kqn ringa och rådfråga. Dom flesta veterinärer tar inte betalt för att man ringer och rådfrågar.

MillieoMolly
0

#1 Tack för tipsen! :)

[Tilde]
0

Min första kull här hemma var också en tjuvparning. Jag märkte plötsligt en dag att det låg ungar inne hos honan! Min andra kull var planerad. Jag fick faktiskt titta på när honan födde ungarna (men det är inte så vanlig att man får, så man ska helst unvika att störa)! 🙂 Jag väntade ungefär 30 min efter förlossningen med att kolla igenom boet och räkna ungar. Min hona är alltid i buren med mig (hon bor i en stor hage) och bryr sig inte om jag håller på med ungarna, men vissa honor vill inte att man ska peta!

Honan blöder lite efter ungarna är födda och det är helt normalt. Kanske hittar du lite blod i toaletten eller i honans päls, men det är alltså inget att oroa sig över, så länge det inte är i stora mängder.

Plocka bort eventuellt dödfödda ungar och låt resten ligga i boet, som förhoppningsvis är fyllt med päls. Honan ger di bara 1-2 gånger om dagen, så kolla till ungarna en gång om dagen så alla fortfarande mår bra och får i sig mjölk.

De börjar få päls väldigt snabbt och öppnar ögonen runt 10-12 dagars ålder ungefär. Runt två veckors ålder är ungarna redan ute ur bolådan och springer runt, så se till att babysäkra buren om den inte redan är väldigt säker. De kan då börja äta fast föda, så ge lite pellets och hö - var försiktig med gräs eller annat grönt i början, så deras magar först kan vänja sig vid fast föda i form av hö och pellets.

När de har lämnat boet kan du börja gosa med dem så mycket de och du vill. Ungar sover ganska mycket dock, så låt dem vila när de vill. :)

Det var väl det mesta.. ^^ Som sagt så är det bra att ha nummer till en kunnig veterinär sparat på mobilen, utifall något skulle hända.

Fridaaaa
0

Ändrade rubriken till en bättre rubrik, så det är lättare att hitta tråden i sökfunktionen plus att man ser vad tråden handlar om. :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MillieoMolly
0

Nu har hon fått ungar! :3

smulizzen
0

Hur gick det? Bilder!?😋

Hälsningar från mig, ponnyn och kaninerna :)

MillieoMolly
1

#6 Det gick bra! Hon fick 4 fina och friska ungar. Imorn tänkte jag fota. Jag lägger ut bilder då! :D