Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikett: avel-och-ungar
Läst 1264 ggr
Candy123
0

Planer på min första kull

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och mamma har planer på att ta kaninungar med My eller Edith och jag har några frågor 1: vi har planer på att para henne runt första april så att ungarna kommer i börja på maj, så frågan min är på nätterna är brukar det då ännu var minus grader så klarar ungarna det eller fryser de ihjäl? 2: My och Edit bor ju i samma bur så når bör man sära på dem 3: när blir hanar könsmogna (lejonkaniner) Vi har haft ungar förr men då var jag typ 2 år så kommer inte i håg så mycket :p Skriv gärna annat man bör veta

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

tussen12
0

Något som e bra att veta är att kolla boet ordenkligt efter döda kaninungar, och plocka bort den. Så dom andra inte får likförgiftning ;) ^^

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

Fridaaaa
0

1. Beror på vart i landet du bor.
Här nere i söder så har vi sällan minusgrader i maj månad :)
Och är många som tar kullar i april/maj.

2. Sära på dem, för säkerhetsskull. Men var beredd på att de kanske ej kan gå ihop sen när ungarna särats från mamman, så du är medveten om det.

3.  Från 3 månader brukar man räkna. Så ungarna måste vara könsfördelade i burarna senast vid runt 10 veckor.

På kaninmagazinet står mycket bra fakta.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tilde]
0

1. Vi har minusgrader ibland om nätterna här, inte mycket, men tillräckligt så vattnet fryser i kaninernas flaskor. Ungarna klarar det finfint eftersom mammakaninen har fixat ett så bra bo med massa halm och päls :)

2. Jag hade särat på dem så snart jag visste att honan var dräktig.

3. Min lejonhane blev könsmogen vid 3-4 månaders ålder, hans son blev förmodligen könsmogen vid 4 månader..  så runt den tiden ungefär :)