Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettfärger-och-teckningar
Läst 2161 ggr
Finnsan
2

Färger på dessa små?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad kan dessa ungar ha för färg? :)

Mvh Sanna ❤

Utblickens kaniner
Http://utblickens.weebly.com

[Tilde]
0

Vet ej, men åååh så söta! 😊

Finnsan
0

#1 Tack :)

Mvh Sanna ❤

Utblickens kaniner

[Guldvingens]
0

Brun zobelsiames vitörad =)

Finnsan
0

#3 Hur ser man att de är brun? Är så fascinerad av er som ser färgerna så lätt :) Hur ser man skillnad på blå och brun när de är såhär små? Eller listar man ut de med hjälp av vad de är för färger på mamman och pappan? Visst är de wienertecknade också? Fick förslag på zobelsiames brun när de va ännu mindre, men skulle vänta lite tills pälsen visade sig mer :)

Mvh Sanna ❤

Utblickens kaniner

Eldsjärten
0

Åhhh så söta :> grattis

Eldsjärten
0

Åhhh så söta :> grattis

[Guldvingens]
0

Jadu, dom blåa är inte så bruna i tonen ;) 

Utgår också från föräldrarna.
Mamman är am_ bb C_ dd gg
Pappan är am_ bb cc D_ gg Xx Wo

Zobel + zobel kan inte ge chinchilla. 

Med andra ord vet vi att dina ungar är zobelsiameser. Mamman är renrasig dvärgvädur, zobelsiames blå, och på renrasiga dvv korsar man inte in brunt (havanna) med zoblar. Så vi kan med 99% säkerhet säga att mamman inte har brunanlag.

Pappan kan ju eventuellt bära blått, men dessa ungar är som sagt för bruna i nyansen för att vara blå.

Vitörat kan ge samma teckning som wienertecknat (bläs, vit nos mfl), så det är inte helt säkert att dina ungar är wienertecknade. Det är möjligt att de bara är vitörade också.

Finnsan
0

#7 Tusen tack för hjälpen =)

Jag trodde vitörade kaniner bara hade vita öron, men de kan alltså då ha vit mage, tasar och nos utan att vara wienertecknade?

Kan pappan till kullen då också vara endast vitörad och inte wienertecknad som det står i hans HB?

Mvh Sanna ❤

Utblickens kaniner

[Guldvingens]
0

Ja precis.

En vitörad kanin har vita öron (därav namnet), vita ben, vitt bröst, vit mage och vit bläs/nos. Med mer eller mindre utbredning (precis som en manteltecknad kanin så kan en vitörad ha mer eller mindre vitt). 

Så nej, inte helt säkert att din hane ÄR wienertecknad. Även om risken/chansen är stor för det då vitörat&wienertecknat avlats på tillsammans.

Finnsan
0

Åh, nu hittade jag en jättebra text om vitfläcksanlag så nu förstod jag mig på de lite mer. Är det pricken i pannan på hanen som gör honom wienertecknad då antar jag? =)

Mvh Sanna ❤

Utblickens kaniner

[Guldvingens]
0

Ja, skulle väl vara det isåfall.

Vet att Blåzippans har mycket wienertecknat i sina linjer så han är ju antagligen wienertecknad också. Enda sättet att få veta om han är wienertecknad är att para honom med en vit blåögd. Får du då vita blåögda ungar så är han wienertecknad.

Finnsan
0

Och jag som var inne en hel del på att köpa en vit blåögd hona, det kanske blir så då :-) Saken är ju inte sämre heller att de är underbart fina :-)

Vilken underbar hjälp du har gett mig. Det är alltid så skoj att lära sig något nytt =)

Mvh Sanna ❤

Utblickens kaniner

Finnsan
0

Visst skriver jag då endast zobelsiames brun vitörad i HB? Eller kan wienerteckning synas senare?

Mvh Sanna ❤

Utblickens kaniner

[Guldvingens]
0

Just vitörat är ju nytt för mig. Kommer snart para min brokade vitörade wienertecknade hona jag har på foder. Hon har en vit blåögd syster, pappan är vitörad wienertecknad och mamman är mantlad wienertecknad. Så ja, kan egentligen inte ens säga med säkerhet om hon är vitörad, eller om wienerteckning + brokning ger henne de vita öronen ;) Så jag ser fram emot att lära mig mer om teckningen genom detta.

Bifogar bild på mitt vitöra ;)

Finnsan
0

#14 Åh så söt! =)

Spännande detta med vitfläcksanlaget! Jag gillar de =)

Mvh Sanna ❤

Utblickens kaniner

[Guldvingens]
0

Zobelsiames brun*2 och viltsiames brun. Så ser du kanske att de påminner om dina i färgen :)

Finnsan
1

#16 nja, jag tycker mina är lite mer grå och dina (om det är dina? :)) lite mer gula/bruna, men det kan ju vara svårt att få exakt färg på bild :) men vilka sötisar! Här kommer en ny bild :) Men de är zobelsiames brun :)

Mvh Sanna ❤

Utblickens kaniner