Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikett: avel-och-ungar
Läst 902 ggr
Finnsan
0

Akut! Byta till större bolåda?

Jag vet att det inte är en toppenidé, men min hona har fött bebisarna i ett "litet" hus. Huset är ju inte jättelitet, men mot måtten på en bolåda så är de litet. (Upp- och nervänt) Jag har en färdig bolåda ståendes. Vågar man chansa att byta vid nästa städning och försöka få med boet så likt som möjligt? Är rädd att ninerna inte ska få plats i huset snart. Ungarna är 5 dagar och hanterade varje dag och mamman verkar inte bry sig. Hon visar inget tecken på stress när man kommer heller utan puffar på en och vill bli klappad :)

Mvh Sanna ❤

Utblickens kaniner
Http://utblickens.weebly.com

[Tilde]
0

Så länge du kan fixa boet så bra som mamman har gjort (Charlie gör exempelvis en rund grop där ungarna ligger) så är det nog inga problem… om bolådan står på samma plats som den andra. :) Bättre att du kanske får hjälpa mamman inse att utsidan ser annorlunda ut, än att ungarna och mamman vid matning inte får plats.

Eller vad säger ni andra? - Jag har ju själv ingen erfarenhet av att byta bolåda.

[_annaH]
0

Just nu är ungarna rätt små så jag tror du kan vänta tills de börjar gå ut ur boet, göra storstädning och byta låda. Då har de hunnit bli lite större. 

Ser det trångt ut nu? Annars tycker jag att du kan vänta lite =)

Är bolådan helt ny? Tänkte mer på lukten från lådan ifall någon annan kanin haft den innan, man kan ju ta lite kiss/bajs o gnugga in lite på lådan.

Fridaaaa
0

Jag hade väntat, för säkerhetsskull :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Finnsan
0

Bolådan är helt ny och jag har släppt i henne i den några gånger för att vänja sig. den skulle stå på samma ställe då. Mamman kan jag tänka mig har det trångt när hon ska mata ungarna. Ungarna är ju så små så de har gott om plats och är nerbäddade i en grop :) Jag kanske kan vänta en vecka då, men bara inte mamman kliver ihjäl dem :(

Mvh Sanna ❤

Utblickens kaniner
Http://utblickens.weebly.com