Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikett: aktiviteter
Läst 1581 ggr
Ladypinkdream
0

Införskaffat mig en kanin

Hej alla där ute!
Jag har nu fått hem min lilla kanin, kallar honom Niino så länge.
*Hade varit kul med förslag på andra namn :)

Men till den frågan jag tänkte ställa är om tips för saker till en kanin, denna kaninen är en innekanin, men vad kan man ha i buren så den kan aktivera sig med någon och är de bäst att den sover i ett hus?

Tack för svar!

// Valentina

[Rabbitte]
1

Buren måste vara stor nog så att kaninen kan sträcka ut och ta några skutt. En vatten- och matskål är givet, gärna de i keramik för de är lite tyngre och många kaniner gillar att kasta runt med skålarna när de är tomma och inte väger så mycket.

Det är lag på att en kanin ska ha minst en sitthylla och ett hus att gömma sig i; båda delarna går att ha kombinerat. Har du flera hyllor och kaninen gillar att gräva lite kan man lägga in en handduk/filt den kan gräva i/tugga lite på och ibland blir det sovplatsen.

En toalett. Finns anpassade, trekantsformade som är utmärkta att ha i ett hörn av buren.

En höhäck - finns jättefina i trä som också fungerar som en sitthylla. Det finns även höbollar man sätter upp på en ställning och fyller med hö som kaninen kan snurra på för att komma åt höet i nästa sektion av bollen (älskar min kanin).

Det finns flera leksaker för kaniner att köpa eller göra själv så som en klädnypa i taket att hänga t.ex. persilja i när det är dags för en godbit, sätt upp en pinne från t.ex. ett fruktträd kaninen kan gnaga på, lägga in en toalett- eller hushållsrulle vilket blir en utmärkt leksak att gnaga på och kasta med. Det viktiga är att kaninen har något att tugga på förutom färskt hö.

Alla kaniner har en egen personlighet och enligt min erfarenhet följer ingen kanin boken utan alla är unika små fyrfotade underverk. Ibland får man testa sig fram och se vad kaninen gillar! Fantasin sätter gränser (så länge kaninen inte kan göra sig illa eller fastna på något sätt).

Lycka till! 🙂

Ladypinkdream
1

Tack så hjärtligt mycket för svar! Tack! :)

fsigge
0

Jag tycker att Niino är ett jättefint namn och det kanske är lite svårt att bara byta namn. Men ett namn som är ganska likt som jag tycker är fint är Milo :)

Frida

Ladypinkdream
0

Åh han kan heta Milo också, haha kallar alla mina djur olika namn ;) Tack så jätte  mycket :D

[Tilde]
0

Till mina honor har jag i buren: ett hus, en toalett, ett stort rör (att krypa genom och hoppa över), gnagleksaker. :) Beroende på burens storlek kan man ju ha olika många saker.

Neuzs
0

Dock ska man -aldrig- ha handdukar till kaniner. Det ENDA tyget som går bra att ha i buren är fleece. Annars kan de få trådar magen vilket är jätte farligt. Fleece består inte av trådar utan typ "ihop pressat ludd" ^^ så det är ingen fara :)

Kika jättegärna in på vår kanin-blogg vettja! Gladwww.kaninkul.devote.se!
Kram på er! / Linnéa & Timjan.

[RC1393]
0

#6 Fleece är plast så det är ju knappast bra heller. Helst ska man undvika saker som är farliga för kaninen att gnaga på :)

Fridaaaa
0

#7 Fleece är OK att ha i buren då det ej trådar sig osv. Men har man en kanin som gnager och sliter på det hela tiden/ofta är det såklart ej lämpligt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[RC1393]
0

#8 Ja, precis. Var nog lite otydlig hur jag menade^^ Har man en kanin som inte gnager på saker spelar det ju ingen större roll, gnager den så är ju varesig fleece eller annat bra :)

Neuzs
0

Ja, men man kan aldrig vara 100 på att den inte gnager och i det fallet är det bättre att den dragit loss/gnagt på fleece än annat tyg då risken för att de ska få i sig trådar är större och värre! :)

Kika jättegärna in på vår kanin-blogg vettja! Gladwww.kaninkul.devote.se!
Kram på er! / Linnéa & Timjan.