Lite funderingar
Hej alla! Jag har funderingar på att skaffa kanin, men har lite funderingar jag hoppas få hjälp med. När jag var yngre hade jag en kompis vars kanin var lös i deras lägenhet jämt. Dom hade två kattlådor till honom, med spån i, utställda i varsin del av lägenheten. Sen hade dom ett "katthus" (typ sånt där som finns med en klöspelare ovanpå) och mat- och vattenskålar stod i närheten. Dom hade alltså ingen bur till honom. I början, eller när dom var borta en längre stund, stängde dom in honom i köket, där han hade en låda, sina skålar, "katthuset" och några leksaker, och där det inte fanns några sladdar eller annat han kunde skada sig på. Funderar på om det funkar bra för kaninen att ha det så? Tyckte det verkade så smidigt, och då får kaninen verkligen möjlighet att vara med familjen och vara social. Men, funkar det för kaninen att göra så? Sen funderar jag på vilken ras som är bäst att välja? Hade kanin när jag var yngre, men den var inte så tam tyvärr (köpte en vuxen från djuraffären). Men utöver det har jag inte så stor erfarenhet av kanin. Har haft i stort sett alla andra gnagare som finns, och känner att jag har hyfsad koll på hur det funkar överlag. Men vad för ras och kön ska jag välja på kanin? Unge eller ta över en vuxen? Är inte jättesugen på dvärgväduren, tycker ofta dom kan bli lite för lata och sega. Funderar just nu på hermelinen, men är det ett dumt val som första kanin? Jag har två småhundar (väger ca 4 kg) som idag är vana vid chinchilla. Är det något som kan påverka kaninen? Tanken är ju som sagt att den ska leva lös här i lägenheten, med mig, hundarna och chillan.
Hej!
Kul att du vill skaffa kanin igen :)
Ska man ha en kanin lös i lägenheten/huset så måste man säkerhetskolla alla sladdar osv, så att kaninen omöjligt att gnaga på det.
Köpt kanin från en bra uppfodare.
Jag rekommenderar: Dvärgvädur, lejonhuvad kanin, lejonhuvad dvärgvädur, holländsk kanin och hermelin :)
Dvärgvädurar är inte lata och sega. Då skulle du träffa min lejonhuvade dvärgvädur/dvärgvädur eller min dvärgvädur rex. Allting handlar om personligheten osv, inte rasen när det kommer till det :)
Kön tycker inte jag spelar roll. Båda två kan t.ex börja skvätta så kastrering är i så fall att föredra om de börjar med det och då är det billigare att kastrera hane :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Att ha en kanin lös i lägenheten är en jätte bra idé.Men kom ihåg att alla kaniner inte kan bli rumsrena. Rasen beror mycket på vad du vill ha för kanin: en mer lugn,busig,bra hoppare,en stor kanin mm.Hermelinen vet jag inte om den är en bra "nybörjar" kanin. Hundarna tror jag inte gör så mycket åt kaninen för att dom är så små,men se till så att inte hundarna börjar typ jaga kaninen. ;) Chinchillorna stör nog inte kaninen. :)
Finns många "fördomar" om hermeliner. Hermeliner fungerar minst lika bra som förstakanin som t.ex en lejonhuvad kanin gör :)
Själv ägt en, var dock inte nybörjade då men hade kunnat ha honom hos vem som helst som var nybörjare.
Vet fler med samma erfarenheter :)
Tack för svar :) Eftersom chillan ska vara lös minst en timma per dag, så är redan lägenheten säkrad när det gäller sladdar att gnaga på Men, skulle det funka för kaninen att den inte har någon bur, utan bara toalådor och något hus? Eller kommer den känna att den inte har någon trygg plats? Har isf tänkt att köket kan få vara där den är när jag inte är hemma. Där finns inget farligt att tugga på eller fastna i. Eller är det bättre att köpa en bur som står öppen när jag är hemma och är stängd när jag inte är det?
Det skulle säkert funka att ha kaninen lös hela tiden men när du får hem h*n så kanske du kan ha typ ett litet hus på golvet? :)
#4 Jag hade nog valt en bur till den när du ej är hemma :)
Eftersom du har hundarna med hemma, eller du lämnar aldrig dem själva i lägenheten? Så är det ju säkrare med en bur till :)
Ja ett litet hus som den kan ha som sin trygga plats (jobbar så med alla mina djur, att dom ska få ha något ställe där dom får vara helt ostörda, både från mig och de andra djuren). Funderar på ett sånt "katthus" eller om man inreder en transportbur på ett mysigt sätt. Funderar på att ha den instängd i tex köket i början, tills vi lärt känna varann lite bättre. Och så slipper den närkontakten med hundarna det allra första. Alla kan vänja sig lite på håll, genom ett kompostgaller tex. Så, det behöver inte vara en dålig idé att inte ha någon "riktig" bur till sin kanin?
#6 hundarna får vara i sovrummet dom få gånger jag lämnar dom hemma. Den ena kan skälla lite vid ytterdörren när det låter i trapphuset, vilket gör den andra orolig. Men är dom i sovrummet är dom lugna. Och har jag då kaninen i köket, så är det 1 dörr och ett kompostgaller mellan dom. Känns som att det blir svårt att det händer något då..
#8 Okej :D
Ja där ska det inte kunna hända något :)
Det men hermiliner det är mer rädd av sig och bits mer än dvärgvädur och jag hade en kanin men den dog förra årets sommar och det var en dvärgvädur och den var inte lat eller seg han var pigg och glad och social (men han var en ute kanin) men om du ska skaffa en hamelin så kanske det kan bli lite svårt med hundarna om det inte ät vana vid kaniner och då kan kaninen bli rädd. Men om du vill ha en hermilin så kan du börja med att ha den i ett enskilt rum utan hundarna och så kan du bär på kaninen ute bland hundarna och se hur hundarna reagerar.
Hoppas allt går bra!!!
MVH/ Emilie och Musse😉
#10 Hermeliner är inte mer rädda av och bits inte mer än dvärgvädurar. Finns ingen kaninras som avlas som är rädd och bits.
Hermelin är en underbar ras. De är inte mer rädda och bits inte mer än någon annan kaninras :) De kan vara mer spralliga men inget annat.
Min förra hona var en hermelin - underbar ras! Jag gillar att de är lite mer spralliga och pigga, mer liv och rörelse och de känns väldigt glada i allmänhet.
#12 Håller med :) Jag kan tänka mig hermelin igen, haft en innan :)
Min första kanin är blandras med hermelin och hon har alltid varit helt frigående! :) så det är inga problem! Nu har vi även en fransk vädur och han är lite modigare och mer tillgiven / tillgiven till andra människor. Hermelinen är endast tillgiven mot oss, eller iallafall mest. Men väduren är ju betydligt segare och inte så "rolig" och aktiv! :)
Kika jättegärna in på vår kanin-blogg vettja!
www.kaninkul.devote.se!
Kram på er! / Linnéa & Timjan.
Jag har en dvv hane som det är minst sagt full fart på! Så jag skulle vilja säga att det beror på individen :) Vissa är mer fart fyllda och vissa mer mys-kaniner ;)
Min herre är frigående helt och hållet men har en öppen bur där han gör sina behov/äter eftersom det är så han haft det sen bebis :) jag tog över honom som tonåring :)
Om jag var du så skulle jag först fundera över vilken storlek på kaninen du vill ha och sedan kolla vilka raser det finns inom den rasen. Inom varje "vikt-klass" så finns det både spralliga och lugna kanin raser :)
Mvh Hela stora familjen <3
Hehe, är dvärgvädurar lata och sega är det något fel på mina 😃
Elsa rejsar gärna runt massor, Iken är lugnare i buren men i hage är det full rulle hela tiden :)
Den lataste av våra kaniner är hon med okänd bakgrund, men hon ser nästan ut som en överdimensionerad hermelin, men är ganska mycket fart i ändå ;)