Hjälp ang kastrering
hej den 25 feb har jag eventuelt bokat tid hos en vetrinär för kastring men några frågor om en sak
vad är max åldern för att han ska få bli kastrerad?
ska han vara ifrån mina andra kaniner efter oprationen *mina andra kaniner är honor*
om ni kommer på något skriv det bara
Jag vet inte vad maxåldern är för kastrering men du ska hålla honom ifrån honorna en tid efteråt. Det kan fortfarande bli små kaninbäbisar annars.
ok trode väll ungefär det
De brukar i regel inte kastrera kaniner som är över 4-5 år gamla. Men allting hänger ju på kaninens hull osv också :)
Minst 4-6 veckor efter kastrering ska han inte vara med honor.
Ha bra underlag i buren första veckan, inget spån osv, t.ex handduk, lakan eller liknande.
Se till att kaninen kommer igång att äta bra efter kastreringen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
ok tack för svaren
Vi har tänkt kastrera vår kanin, funderar på underlag i buren. Trasmattor och annat tyg, fleece äter han på. Gör det något eller finns andra alternativ. Kan man ha halm på botten?
#5 enbart halm är inte lämpligt, då det har dålig uppsugningsförmåga, behöver vara något som suger upp bra i botten. :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min veterinär rekommenderade tidningspapper i remsor på burbotten efter kastrationen. När jag frågade om bitar av lakanstyg var ok så tyckte hon det skulle gå bra. Men städa buren oftare än vanligt, fast inte så ofta att man stressar upp kaninen, efter op är de inte så sugna på att kela och umgås, de behöver vila lite och få ta igen sig.
Min kanin var hängig dagen efter operationen och fick bli stödmatad, det är viktigt med maten eftersom en kanin alltid måste ha åtminstone lite mat i magen, men sedan piggnade han till och blev precis likadan som vanligt.
Vad är max åldern för att han ska få bli kastrerad?
Finns ingen riktig maxålder, men personligen hade jag inte velat söva en kanin på över 4 år. Veterinären rekommenderar samma sak. Men det beror på kaninen som individ, hull, stresstålighet osv. Samt val av veterinär är viktigt!
**Ska han vara ifrån mina andra kaniner efter operationen? Mina andra kaniner är honor.
**Ja, minst en månad. När jag kastrerade en av mina pojkar satt han ensam 6 veckor efter kastreringen, sedan släpptes han ihop med en hona.
**Om ni kommer på något skriv det bara.
**Se till att han får hjälp att hålla värmen efter att han varit sövd, dom fryser ofta väldigt mycket då pga narkosen. Likaså de första dygnen efteråt, de kan vara väldigt kritiska. Eftersom de flesta hanar har svårt att komma igång med att äta och bajsa efteråt kan det lätt leda till döden om man har otur. När Min hane kastrerades ville han inte äta alls de två första dygnen, så jag tvångsmatade med Critical Care, tvångsmotionerade och masserade magen lätt. Han gick tre dygn utan att bajsa, och det började bli akut. Men på den fjärde dagen var han som vanligt.Fleece är ett bra "strö" att använda efter kastrering, det är mjukt och inte farligt om kaninen skulle tugga på det och få det i sig. Halm hade jag inte velat ha till en nykastrerad hane då jag är lite nojjig och tror att det kommer sticka i såret, vilket ju inte blir så skönt.Hoppas det går bra med din lille! 🙂
Jag satte in en varmvattenflaska inlindad i en handduk i buren när han kom hem. Den lade han sig intill, så han ville ha extra värme. Man måste dock se till så att kaninen kan lägga sig på nåt annat ställe ifall han tycker att det blir för varmt.
Jag stödmatade med oxbowpellets upplösta i ananasjuice, i en spruta. Man kan be att få doseringsspruta till djur på apoteket. Sen vecklar man in kaninen i en handduk så den inte kan sprattla, sätter den på ett bord och sticker in sprutan i sidan av munnen, bredvid framtänderna. Kaninen måste få tid att själv tugga och svälja.
Dagen efter åt han själv. Han fick springa lite på köksgolvet för att få igång bajsningen. En del kaniner äter själva redan samma dag de blivit opererade, men man måste kolla noga så de verkligen gör det. Och ge vatten i en skål i stället för flaska, de kanske inte orkar dricka från flaskan när de är trötta och hängiga.
Spermier kan finnas kvar i kaninens kropp och överleva i 3-4 veckor, därför får man inte sätta ihop honom med en hona förrän efter den tiden.
Hur gör man med toaletten? Vi har "pappers-pellets" ska det vara fleece där också.
#10 Där kan man fortfarande ha pellets :)
Hur har det gått? Berätta gärna!
ja det har blivit lite ändring då jag har blivt sjuk så då bestämde vi att flyta fram det