Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettbur-och-skötsel
Läst 1547 ggr
[Tilde]
0

Bolådor

Hur bygger ni bolådor? Vad består de av och hur sätter ni ihop dem? Använder ni redan färdiga lådor eller gör ni egna? :)

Vilka mått är rekommenderade?

Förra året gjorde vi en snabb och enkel bolåda i frigolit. Den höll värmen jättebra och var stor och fin. Dessvärre blev den söndergnagd/riven så nu ska vi göra nya bolådor av gamla vinlådor :) Vi ska sätta ihop två vinlådor så den blir extra stor, med avtagbara lock.

[_annaH]
0

Vi gjorde bolådan utav OSB-skiva. Tror vi limmade är inte helt säker, sen hade vi så man kunde ta av taket väldigt lätt när man skulle kolla ungarna osv :)

[Tilde]
0

#1 Ja det med taket är det viktigaste för mig. Man måste ju enkelt kunna ta ut dem och kolla så alla mår bra :)

[_hsleiufhbtv]
1

Bygger egna. Gör ganska stora, sen täcker jag halva med tak och låter resten vara öppet. En bolåda gjord i frigolit skulle jag aldrig våga använda till kaniner, och verkligen inte till nyfikna ungar som ska smaka på allt. Frigolit är plast, plast är giftigt. Dels kan dom ju dö om där finns farliga ämnen i plasten, och dels kan dom trycka i sig så mycket att dom får förstoppning och dör. Min kompis råkade ut för det sistnämnda.

[Tilde]
0

#3 Vi ska inte använda frigolit igen, men det gick bra första omgången som tur är. Inge kul med förstoppning eller liknande :/ Nu blir det riktiga bolådor av trä i alla fall, med lock som går att öppna :)

dermot
0

Jag vet inte om lagen gäller detsamma i danmark, men kolla på jordbruksverket. Där står hur stor bolådan ska vara, så är det ju bara och bygga därefter. :)

Jag har faktiskt bara två bolådor, då jag kraschade Cerices .__. men behöver bara en detta året så det räcker gott och väl. Den minsta är dessutom lite väl liten (passar mindre dvärgvädur/hermelin/dvärghare/lejon) för mina kaniner. Får bygga fler sen ^^

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Tilde]
0

#5 Ah okej! :) Tror inte det är samma lag, men jag kan ju gå efter den svenska i alla fall. Glad

Hahaha hur lyckades du med det? xD

dermot
0

#6 Tja.. den var tung (och stor eftersom hon är frasse) också tappade jag den i betonggolvet så sidan sprack. xD

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Tilde]
0

#7 Typiskt xD haha

Enligt jordbruksverket ska bolåda till en dvärgkanin vara 35x28x20 cm (längd bredd höjd) och våra blir större än det i alla fall :)

OneSound
0

Min pappa har byggt fina bon till mina gamla kaniner (har ingen kvar nu men söker) som är byggd av först en rektangulär botten, väggar, runt hål som öppning och sist ett lock med "låsklossar" som håller fast det.

Detta gör att man lätt kan titta till alla ungar utan att nödvändigtvis ta upp dom ur boet. Bara att lyfta ur boet ur buren. Väldigt smidigt! 😃

Aut viam inveniam aut faciam