Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etiketthälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 5746 ggr
Jessicahagstrom94
0

Ibland är det inte kul...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ibland är det inte roligt att vara djurägare.. eller iallafall mindre roligt.

Det är som så att i slutet av sommaren 2012 märkte vi en knöl på Olivers nos, som visade sig vara en återkommande varböld som veterinären hjälpte oss med genom att snitta den och tömma den på var, och vi skulle fortsätta trycka var hemma och hålla det pyttelilla "hålet" på knölen öppet så vi kunde trycka ut var om det fanns något. Detta är en lång historia, men kortfattat sagt så har det förvärrats ganska mycket igen efter att knölen fantastiskt nog varit borta i över 3 månader. Fortsätter vi ta bort skorpan (som för övrigt gör fruktansvärt ont i oss allihopa, inte minst på kaninen..) så blir såret där under bara större, därför har vi beslutat oss för att inte ta bort någon skorpa igen. Tyvärr finns inget vi kan göra just nu och därför har vi beslutat att han ska få somna in - frågan är bara när. Oliver mår ju bra och han skuttar runt som vanligt, det är nog därför han lever fortfarande. Med andra ord är det ganska väntat att vi skulle behöva avliva honom i alldeles för tidig ålder men det känns ju ändå förj*vligt att det ska behöva vara så här - man hade ju trots allt lite hopp om att det inte skulle komma tillbaks. Gråter

MEN - han dricker och kissar något otroligt mycket!! Vattenflaskan rymmer 500 ml och den måste fyllas på varje morgon och varje kväll.. alltså minst 2 gånger om dagen, ibland 3 gånger.. Han dricker över en liter vatten om dagen med andra ord och kissar väl därefter.. När han är ute i rummet om dagarna dricker han mindre, men är han i buren mest hela dagen (när vi är på jobb/skola) dricker han så där mycket som jag sa och det gör han även på nätterna, Vad kan det bero på? Är det något med njurarna kanske? tröstdricker? hmm..

Han äter hö som han ska.. det är därför vi blir fundersam.

Gammal favoritbild på Oliver, ligger i min famn och har nästan somnat Kyss

hoppas ni fattar vad jag menar, ni får hemskt gärna fråga om ni undrar något :)

[lucke]
0

Encephalitozoonos http://www.veterinaren.nu/kanin/sjukdomar/infektioner-och-parasiter/invartes-parasiter-kanin ger ökad törst (och ökade urinmängder). Kanske även är så att han "dricker sig mätt", att han inte blir riktigt mätt på endast hö..?

Jessicahagstrom94
0

#1 Oj det där lät inte bra! Men "beteendeförändringar, balansrubbningar, förlamningar, epilepsiliknande anfall, skakningar med mera" har han inget av iallafall.. tur det! Ingen avmagring.. Är bara ökad törst och mer kiss som stämmer av det där tack och lov..

Kan ju vara så också att han inte blir mätt på hö..

[lucke]
0

#2 Det där kan komma på ett senare stadium, när parasiterna tagit överhanden. Verkar vara lite som HIV- vissa kan leva med det utan att bli sjuka, andra blir väldigt sjuka och dör till slut. Men det behöver inte alls vara så att din kanin har det, kan ju som sagt vara hunger eller kanske något med njurarna? Kaniner kan väl drabbas av njursvikt? Hoppas dock på att det inte är någon sjukdomGlad

Jessicahagstrom94
0

#3 ja jag fattade det nu när jag läste en gång till, hehe.. Jadu, njurarna kan det kanske vara :/ Om det nu skulle vara en sjukdom vore det rent av hemskt, men samtidigt vet vi ju redan att våran Oliver inte kommer leva ett fullt kaninliv, utan snarare ett par veckor till (eller något) pga det där jag skrev först, med varbölden.

Läget är redan sorgligt som det är och jag har gråtit otroligt mycket över att just denna fantastiska lilla varelse skulle få dessa problem, så om det nu är en sjukdom med njurar eller vad som helst skulle det vara lättare att ta beslutet vi ändå måste ta inom en alldeles för snar framtid..

Oliver fyller bara två år den 23 juni och jag vet inte ens om han kommer uppleva sin två-årsdag.. :(

[lucke]
0

#4 Har Oliver fått antibiotika för sin varböld? Jag tycker det låter sorgligt och  lite konstigt att en varböld ska kunna orsaka en kanins död. Har ni pratat med andra veterinärer? (Nu har jag iof bara haft varbölder på råttor och det har ju inte varit av det allvarliga slaget…)

Jessicahagstrom94
0

#5 Ja han fick ju medicin och en salva vi skulle ha i bölden i en vecka, men den har ju varit borta i ca 3 månader minst och nu har det blivit som en knöl av sårskorpan han har och den luktar nå grymt mycket var. men som jag skrev vill vi inte ta bort skorpan nå mer för då kommer såret som blir bara bli värre :( vi har bara pratat med veterinären här..

vi kan ju inte hålla på och besöka veterinär med skyhöga kostnader varje gång han får tillbaka sin knöl.. Blir ju jobbigt för kanin också att ha det så här kan jag tänka mig? :( Ont gör det ju. Och vad kan de göra åt saken nu då när det bara blir ett enda jättesår så fort man tar bort skorpan? :/

Jessicahagstrom94
0

Skulle kunna ta ett kort på hur han ser ut just nu om du/någon vill. Och jag har nog någon bild på hur han såg ut när det såg som värst ut..

[lucke]
0

#6 Nä, det är ju det- hur länge ska man hålla på om det nu kanske inte gagnar djuret? Det är svårt och sorgligt när ens djur blir sjuka, svårt därför att man ibland måste fatta beslut där hjärta och hjärna drar åt olika hållRynkar på näsan. Dessutom är det ju galet dyrt med veterinärbesök, även med försäkrade djur.  Jag vet inte var du bor men här i Sthlm har jag vid några tillfällen vänt mig till 2 olika veterinärer, för att få en "second opinion". Usch, det här är baksidan med att vara djurägare, det är fruktansvärt när de inte mår bra och man måste skiljas åtGråter

Jessicahagstrom94
0

#8 jätteskönt att du förstår! för detta kommer Oliver få leva med annars resten av sitt liv, hur själviskt vore inte det av oss liksom? Sedan lär det ju som du säger bli svindyrt också eftersom han hade krävt ett X antal besök hos veterinär genom åren han skulle leva. Vi bor i Gävle och här finns inte så mycket att välja på vad vi vet, finns en klinik vi alltid åkt till med alla mina/våra djur förutom en gång när vi fick åka med en dödssjuk katt i en timme för att ens få hjälp av veterinär tack vare att kliniken här hade stängt den dagen (lördag), katten dog tyvärr i bilen.. :( borde finnas fler bra kliniker i närheten att välja mellan tycker man?

åh ja så fruktansvärt det är! :( och så tomt det kommer bli i mitt rum när han vandrar vidare.. vi planerar nämligen att inte ha fler kaniner sen :( buhu!

Snacka om att hjärna och hjärta INTE kommer överens just nu.. hjärtat säger att han ska vara kvar men hjärnan säger annat.

[lucke]
0

#9 Ja, jag förstår dig. Förstår att det är än svårare om man inte har så god tillgång på veterinärer som här i Sthlm tex. Dessutom tycks inte kaninkunniga sådana växa på trän direktObestämd. Visst blir det tomt när ens älskade djur vandrar vidare- kan tänka mig att det är ännu värre om det är ens enda djur dessutomGråter

Jessicahagstrom94
0

#10 Ja precis :( Nej på den kliniken finns väl någon enstaka kaninkunniga/smådjurskunniga.. mest hund och katt-veterinärer där.

Finns fiskar och två katter här hemma, men ändå.. ingen kanin som så glatt skuttar upp i sängen när man kollar på tv och tigger klappar och pussar..?! Ingen liten kanin som ska envisas med att dricka i den dryga vattenflaskan mitt i natten så man vaknar? Ingen kanin som så ivrigt väntar på mat varje morgon och kväll.. Näe vad tomt det ska bli trots att man har andra djur att gosa med Gråter

Får glädjas av tiden jag har kvar med honom.. Både jag och min mamma får glädjas av den tiden.. och ta vara på den ska vi göra.

[lucke]
0

#11 De är ju speciella, långöronen, det trodde jag inte riktigt innan jag fick min egen lilla odågaKyss Precis, gläds av den tid ni fått och av den tid ni ännu har kvar och bär sen minnet av er skrutt i hjärtatGlad

Jessicahagstrom94
0

#12 ja dom är ju det småttingarna! :) Jadå, nu blir det mycket klapp och puss på sötnosen våran den tid vi har kvar med honom Kyss

Bilden är tagen idag.. inte okej detta. :( är en enda stor sårskorpa. Ögat rinner ju också, men något tandproblem såg inte veterinären när vi var där. Kammar pälsen runt ögat ibland såklart. (dock inte innan bilden togs)

Jessicahagstrom94
0

Från sidan.. inte lätt att fota med en kanin som hela tiden vill komma fram till en, hehe Skrikandes han har inga problem att titta, det är bara blixten som gör att han blinkar

[lucke]
1

#13 + 14 Sötnosen dåKyss

[lejonhuvaddärvädur]
1

så söt han är och så synd om dej och din mamma .Håller tummarna att han över lever ett tag till .Kyss

Jessicahagstrom94
0

#16 tack! visst är han en liten sötnos allt :) det hoppas vi också, han verkar ju pigg och han älskar ju livet, så nog ska det kunna gå ett tag till.. :) men märker vi att han börjar få ont av det tänker vi inte vara själviska och behålla honom, men som det verkar nu gör det bara ont om vi/han kommer åt den där knölen, och vi rör den ju inte längre så.. '

fast kaniner är väl rätt bra på att dölja om dom har ont också?

[lejonhuvaddärvädur]
0

ja . förut hade jag marsvin men min cesse skulle jag aldrig vilja bytta bort han är så tam . han verkar så mysig Glad och gosig .

Jessicahagstrom94
1

åh, marsvin är vad jag vill ha när Oliver får somna in, men mamma vill inte ha fler smådjur sen :( så då blir det "bara" två katter och 3 akvarier här hemma.. hade varit roligt med marsvin eller en ny kanin.

Oliver är jättemysig! älskar att bli klappad :) så är säkert din/a kanin/er också.

här på bilden sitter han och äter gräs med ena katten, detta var i början av allt elände. :)

Jessicahagstrom94
0

Inatt hade han nästan inte druckit alls och han hade ätit väldigt lite hö., vattenflaskan var nästan full och den brukar vara näst intill tom på morgonen. :s skumt! vet inte om jag ska jubla eller gråta och bli oroligare än innan? haha.. får se hur det ser ut när jag kommer hem sen vid 4-tiden. Pelletsen åt han med glädje i morse iallafall!

men hö är väl viktigast av hö och pellets? eller?

[lucke]
0

#20 Har han pellets hela tiden eller ger du honom nån gång per dag? Jag skulle hellre se att min kanin drack sparsamt än massor eftersom det då kan tyda på sjukdom, fel på njurar etc, så ang vattnet tror jag du kan vara lugnGlad

Jessicahagstrom94
0

#21 nejnej! han får pellets morgon och kväll :) Okej, då ska jag vara lugn angående det, haha Skrattande som sagt, får se hur mycket han druckit under dagen när jag kommer hem.. förhoppningsvis inte så flaskan nästan är slut för då är ju mina lugna förhoppningar som bortblåsta x)

[lucke]
0

#22 Håller tummarna för att han druckit normaltGlad

Jessicahagstrom94
0

#23 han hade druckit lika lite som under natten, vet inte om det är normalt eller om det är lite ens.. men han blir nog inte kvar så länge till skulle vi tro.. är inte bra det här :(

[lucke]
0

#24 Är det 1 dl/kg eller ½ dl/kg och dygn som är normalt..?Obestämd

Jessicahagstrom94
0

#25 jadu! om man visste det då :o

han låg och mös med mej och min pojkvän länge idag, skulle bli klappad och pussad på :) gosig kanin! <3 det är inte rättvist det här.. :(

[lucke]
0

#26 Hur har han druckit? Nä nån rättvisa finns det tyvärr inte när det gäller sjukdom och eländeRynkar på näsan

Jessicahagstrom94
0

idag har han druckit mycket igen.. :s

[lucke]
0

#28 Svårt att veta "vad som är hönan och vad som är ägget". Alltså om det är så att han dricker sig mätt eller om han har ökad törst pga sjukdomObestämd

Jessicahagstrom94
0

#29 ja precis, jättesvårt att veta ju för han är ju precis som vanligt annars, skuttar runt för fullt när han inte sover vilket han gör en viss tid på dygnet i några timmar men sedan mot kvällen springer han ju runt i flera timmar också… men han äter snålt med hö än tycker jag, inte så att han äter jättelite, men han äter lite. det mesta gräver han ur höhållaren och lägger i buren..

[lucke]
0

#30 Min hane äter också dåligt med hö nu(- tror att det kan bero på att hans könshormoner styr mkt och det mest intressanta just nu är att jucka och springa parningsvarvOskyldig.) Haha, sover en kanin nånsin? Min verkar alltid vara i gasen, förutom små vilopauserTungan ute Men har du nån koll på hur hans vikt ligger, nu resp innan?

Jessicahagstrom94
0

#31 haha jaså, den perioden minsann ;) där har min grabb redan varit, han hittade en mjuk boll att försöka para sig med och han rusade flera varv runt allas fötter.. har videos på när han springer runt mina fötter, och när han leker med bollen (inte juckar, utan leker) :D jätteskoj att se tillbaks på!

haha min sover så gott ibland så, nästan så han blir rädd ibland när han sover och man kommer in i rummet xD annars vilar han också mest. men sover gör dom väl? det gör väl alla? :D

har ingen koll på vikten tyvärr.. men han ser och känns väldigt fin i kroppen och det har han gjort hela sitt liv :) hihi!

[lucke]
0

#32 Tungan uteSkrattandeSnyskgybbar!

De sover säkert, men jag har aldrig sett min kille sova. Säkert gör han det när det är lugnt och tyst hemma- när jag är på jobbet kanske?

Vad bra att han verkar ha bra hullGlad

Jessicahagstrom94
0

#33 javisst ;)

ja det är säkert då dem sover som bäst, haha! sen när man är hemma vill dom vara med hela tiden :) underbara små kaniner!

bara för att vi började prata om hull ska jag nu gå och känna på honom lite extra.

[lucke]
0

#34 Ja, det ser så roligt ut det det där ena örat som står rakt opp när jag är i närheten, då måste man hålla koll på matteSkrattande. Lägg ner örat, du är mycket sötare så, brukar jag sägaSkrattande.

Jessicahagstrom94
0

#35 och jag säger tvärtom, tycker det är så otroligt sött när ena örat åker upp :D

kände som sagt på honom nu, känns jättefin i kroppen :) man känner inget som man inte ska känna liksom.

[lucke]
0

#36 Vad bra! Kom att tänka på att överdrivet drickande kanske kan ha att göra med tristess också- att det inte finns så mkt annat att göra när man sitter i sin bur? Min kille dricker betydligt mer i buren än när han är lös i lägenheten. Alltså det behöver ju inte ha med sjukdom att göra utan kan ha mentala orsaker.

Jessicahagstrom94
0

#37 det låter vettigt.. han har små bollar han kan kasta runt men det gör han nästan aldrig, och han har en sorts halmgrej i buren som han brukar putta på och bita på, men det är kanske inte tillräckligt roligt :o

[lucke]
0

#38 Jag är på jakt efter den ultimata leksaken! Jag har träboll med pingla, plastboll, halm(?)boll, tunnlar etc. Men inget verkar ju vara jättekul i längden, så att säga. Jag har iaf helt slutat att servera pellets i skål i buren, dem får han i nån av sina aktivitetsleksaker eller i rulle.

Jessicahagstrom94
0

#39 okej :D ja jag vet ju inte hur värt det är att köpa mer leksaker för jag vet ju inte hur länge han stannar, som sagt :(

roligt! så han får leta efter maten eller har han lärt sig vart maten oftast är nu?

[lucke]
0

#40 Nä, jag förstår det.

Han får kämpa lite iom att han måste välta och vicka på sakerna för att få ut pelletsen- men han är himla duktig på detTungan ute. Dessutom verkar han tycka det är kul att få maten serverad på det sättetGlad

Jessicahagstrom94
0

#41 haha jag kanske skulle prova det då Skrattande jag har inte så många ställen att gömma maten på i buren hans.. men något ska jag väl kunna komma på för att göra burtimmarna roligare för honom Obestämd

[lucke]
0

#42 Jag har bla en sån här, den älskar han:

Jessicahagstrom94
0

En sån har jag hemma hos min pappa till katterna där, men dom bara skiter i den, haha! kan ju prova ta med den till kaninen :D

[lucke]
0

#44 KAnske kan vara en kul utmaning för ditt långöra istället jaGlad

Jessicahagstrom94
0

#45 man vet ju inte förrän man provat Skrattande

[lucke]
0

#46 Nä precisSkrattande. Finns ju även bollar med öppning och rulle med hål i, men just den rullen har jag inte testat, har fått för mig att det kommer ut för mkt pellets åt gångenObestämd

Jessicahagstrom94
0

#47 okej :) ja det ska ju inte vara för lätt eller, då är det ju inte kul :o

[lucke]
0

#48 Känns som det mest finns roliga leksaker för hund och katt. Inte så värst spännande utbud för kaniner. Sen vill man kanske inte lägga ut mkt pengar på nåt som kaninen inte uppskattar- har sett nån typ av pussel för långöron men rätt dyrt och kaninen kanske tycker det är totalt ointressant…

Jessicahagstrom94
0

#49 ja men ellerhur, det är ju inte så roligt.. och speciellt nu när jag inte ens vet hur länge oliver kommer finnas kvar, känns ju inte så roligt att köpa dyra prylar som han kanske inte ens gillar som ändå bara kommer få ligga i buren i några veckor, om ens det. :s

[lucke]
0

#50 Precis, då är det ju lite onödigt.Rynkar på näsan Men testa du med kattpyramiden! Kul att se hur han reagerar på denGlad

Jessicahagstrom94
0

#51 ja den ska jag ta hit och testa hur han reagerar om man har lite mat i den Skrattande

[lucke]
0

#52 Hoppas på succéSkrattande

Jessicahagstrom94
0

#53 jag får väl uppdatera här när jag har fått hit den! :D någon bild kanske om han nu ens rör den Skrattande

[lucke]
0

#54 Gör gärna detSkrattande

[lucke]
0

Ang att sova: NU ligger min lilla skrutt och sover, helt utsträckt på sidan, bredvid toalådanKyssSkrattande

Jessicahagstrom94
0

#56 Haha min sov nog några svängar inatt han, är så himla sött när dom ligger ned på sidan! :D men har hört honom dricka mycket och knapra på hö, just nu knaprar han hö och nyss drack han lite.. igår strax efter 21 fyllde jag på vattenflaskan, idag när jag klev upp vid halv 11 var den slut. det är 500 ml som flaskan rymmer. :o

[lucke]
0

#57 Ja, det ser underbart utKyss Om nu inte flaskan läcker så låter det som alldeles för mkt vatten. När jag ökade på pelletsen (min kille hade lite dåligt hull) så räckte vattnet längre, han drack sig troligen mätt innan. Om du vill kan du lämna in ett urinprov till veterinär för att utesluta ev Encephalitozoonos eller njursten, ev behöver de röntga/ultraljuda också.

Jessicahagstrom94
0

#58 ja det är ju sjukt med vatten! först och främst ska jag bli säker att den inte läcker, annars får jag prata ihop mej med mamma om hur vi ska göra, om vi ska lämna in ett urinprov och se vad veterinären vill/säger. för det är ju helt sjukt vad han dricker!

[lucke]
0

#59 Är han försäkrad? Var beredd på att det kan bli en dyr historia annars, att röntga kostar drygt 1200 kr, iaf här i Sthlm. Urinprov kan jag tänka mig är betydligt billigare.

Jessicahagstrom94
0

#60 ja det tror jag att han är.. :) men vet inte, han har ju inte långt kvar ändå liksom, så småningom måste vi ju ändå ta tag i beslutet att avliva honom om han blir sämre.

[lucke]
0

#61 Jag förstår- hur gammal är han? (Det kanske står högre opp, isf har jag missat detOskyldig)

Jessicahagstrom94
0

#62, han skulle fylla två år den 23 juni, om han nu upplever det är en annan sak. så han är ju jätteung :(

[lucke]
0

#63 Men åh, vad sorgligt när det drabbar en så pass ung kaninRynkar på näsan. Vi får verkligen hoppas att han får uppleva många födelsedagar till!

Jessicahagstrom94
0

#64 ja det är fruktansvärt :( hoppas verkligen på ett mirakel eller något som gör att han blir en frisk liten kanin men just nu ser det inte så bra ut :(

[lucke]
0

#65 Förstår… Är eran veterinär kunnig på kaniner?

Jessicahagstrom94
0

#66 näe, veterinärerna där är mest kunnig på hund och katt, man får helt enkelt ha tur om det ska vara en kaninkunnig där just när man behöver den. :s tycker veterinärkliniker ska ha folk som är kunnig på alla djur, även smådjur som möss osv, inte bara katt och hund.

som första gången vi var där med Oliver då vi upptäckt knölen, då gjorde veterinären/djursköterskan bara ett litet hål i knölen och försökte tömma så, slutade med att vi var tillbaks en vecka efter det och han hade en lika stor knöl igen. Men då blev det ordentligt gjort av en "riktig" och kunnig veterinär, som tvättade riktigt och inte bara gjorde ett fjuttigt hål och försökte trycka ur var. Sen dess har han inte behövt veterinärvård och det är ju 3-4 månader sedan nu, så det blev ju bra gjort den gången! så det är lite sisådär med bra kaninkunniga/smådjurskunniga där.

[lucke]
0

#67 Ja, EN veterinär på varje ställe borde vara specialiserad på smådjur tycker jag. Här på stora regiondjursjukhuset tar de tex inte emot smådjur- sanslöst tycker jag. Jag är ändå glad att jag bor i Sthlm där det finns specialister att tillgå- jag har sprungit mkt hos vet med mina råttor.

Så knölen är egentligen inte det primära problemet nu, utan det överdrivna drickandet, eller har jag missförstått..?

Jessicahagstrom94
0

#68 Ja det tycker jag absolut att det ska, minst en smådjurskunnig på varje ställe, man har ju inte bara katter och hundar heller, folk har ju allt från möss till fåglar till ormar & ödlor liksom, de ska också kunna få en bra veterinärvård.
ja här finns inte så mycket att välja på.

Knölen är väl egentligen det som vi sett som det största problemet, men nu börjar man ju undra varför tusan han dricker som han gör, både jag och mamma har ju fattat att han dricker för mycket, men jag tror inte att någon av oss känner att så länge han är som vanligt i övrigt, så vill vi inte lägga upp en massa pengar på undersökningar när han ändå inte har många veckor kvar i vilket fall. Men om han nu skulle bli sämre på något vis, minsta lilla, blir det veterinären. Då talar jag nog både för mig och mamma när jag säger det, och det värsta som kan hända då är ju att han avlivas pga ännu ett problem. man hade ju hoppats att han skulle bli bättre och inte få ännu fler fel. :(

[lucke]
0

#69 Knepigt att det är så jäkla dyrt med veterinär, känner ju annars att man skulle vilja utreda ordentligt vad som är fel. Men då måste det vara hos en riktigt kaninkunnig veterinär, plus att det kan bli tusentals kr det kostarRynkar på näsanOch som du säger, det kanske visar sig att han har något allvarligt som resulterar i avlivning… Om det skulle vara nåt med njurarna så är det väl bra att ge pellets med så låg kalciumhalt som möjligt..?

Jessicahagstrom94
0

#70 ja, en kaninkunnig veterinär och om det hade varit billigt - då hade vi åkt in för en undersökning redan nu när han inte visar minsta lilla att något är fel förutom drickandet. Men som mamma säger, han har druckit så här mycket flera månader nu, skulle det vara njurfel skulle det väl synas på honom vid det här laget? att han mår dåligt eller går ner i vikt? vad som helst! Syns ingenting på honom, fin i kroppen och verkar må så bra som han bara kan må, med tanke på nosen. Rejsade runt som en dåre i min säng idag, så jag menar, han verkar ju må jättebra :o

jag menar inte att vi inte har råd att låta honom bli undersökt, men som sagt känns det ju inte så kul att lägga flera tusen på en undersökning som kanske inte ens visar någonting, när man ändå kanske bara har några veckor kvar med honom, det vet vi ju inte.

dagsfärsk bild på en knasig Oliver. Det är inte lätt att hinna fota när dom sätter fart, dom små busarna. ;)

[lucke]
0

#71 Sant, vore njurarna paj så borde det visa sig på allmäntillstånd, vikt osv. Så kanske hunger och/eller tristessObestämd. De är underbart söta, hängöronenSkrattande

Jessicahagstrom94
0

#72 ja det borde ju nästan vara det Glad men då kan man ju undra hur sjutton man ska göra för att han ska dricka mindre.. jag ska ju hämta den där aktivitetsgrejen hos min pappa, men den hjälper nog inte så mycket.. vad mer kan jag göra tror du? Han har ju fri tillgång till hö som han kan äta, så varför dricka istället för att äta hö om han nu är hungrig, haha?! Han äter rätt bra med hö också, ska jag tillägga, men mycket av det skrapar han ju ner i buren istället för att äta direkt..

[lucke]
0

#73 Om det funkar, testa att ge mer pellets. Och se sen om han dricker mindre. Det funkade iaf här- nu har jag iof en ung kanin som fortfarande växer, så det funkar att ge mer pellets då han fortf behöver få upp sitt hull. Antar att han får komma ut och skutta ofta, att han inte bara sitter instängd? Dessvärre verkar ju långöronen vara som mest i gasen när man själv soverTungan ute- det är kanske då de som mest skulle behöva vara ute ur buren och umgås…

Jessicahagstrom94
0

#74 hehe ja.. Vi kan ju kanske inte ge för mycket pellets, så han blir tjock i längden.. men jag kan prova ge han mer än han får nu :) har faktiskt provat öka med några pelletsar, men skadar nog inte med några till.

Oliver får vara ute mycket och skutta, hela tiden när vi är hemma vilket vi är mest hela helgerna och sedan från ca. 16-17 på vardagarna till runt 20-21 på kvällarna får han vara ute.

ja det är en himla fart ibland på nätterna, speciellt tidiga mornar är han igång, då ska han dricka, knapra hö och ibland skutta runt och INTE ligga och sova så lillmatte får lugn och ro. ;) man kanske skulle ha buren öppen på natten med, haha! har man helt plötsligt en kanin som nosar en i ansiktet på natten Skrikandes nja.. tror han blir inne på nätterna Flört

[lucke]
0

#75 Han verkar ha det jättebra hos er OliverGlad Jag skulle gärna ha min skrutt lös jämt om det inte var för att han gnager sönder så mycket av min inredningTungan ute

Jessicahagstrom94
0

#76 ja här har han ett bra kaninliv! hade också velat haft honom lös jämt om man kunde lita på att han inte hittade på något dumt som att gnaga sönder rummet.. eller något Skrikandes nu gnager inte oliver på något längre, men man vet ju aldrig vad han får lust att göra.. han är ju trots allt en dvärgvädur! ;)

[lucke]
0

#77 Verkar som att man antingen får en rumsren kanin (som min) eller ett gnagmonsterTungan ute. Är dvärgvädurar extra gnagiga eller? Det här är min första kanin nånsin, så det är en ny erfarenhet för migCool

Jessicahagstrom94
0

#78 hehe ja :) min är också rumsren. haha jag vet inte, men sötast är dom allt! Kyss

Jessicahagstrom94
0

just ja. Idag berättade min mamma att Olivers knöl hade lossnat(?) och att det såg bättre ut nu än när vi har varit där och tagit bort skorpan, men det är fortfarande ett rätt stort sår och man kan se något vitt där i, men om det är var eller nåt annat vet jag inte.. Så ja? det kanske är så här man ska göra? Låta den försvinna själv och inte dra bort den så den får självläka. Han har nog tvättat och kliat bort den.

enligt mej låter detta bra :) har ingen bild på hur jag menar eftersom jag är hos pappa denna vecka.. men om jag går dit med leksaken kan jag ta kort :) ändå kul för mig att ha som en liten dokumentation på hela denna process.

[lucke]
0

#79 Vädurar är sötast jaKyss

#80 Vad bra- men kanske ändå bra att hålla rent med koksaltlösning några dagar? Har du tillgång till kolloidalt silver så funkar även det bra att tvätta rent medGlad. Hur är det annars med Oliver och drickandet? (Låter som du har en kanin med alkoholproblemOskyldig)

Jessicahagstrom94
0

#81 Hmm.. jag är hemma hos min pappa denna vecka så jag vet faktiskt inte :o Skulle tro att han dricker ganska mycket fortfarande, kan fråga mamma sedan. :)

[lucke]
0

#82 OkGlad

Jessicahagstrom94
0

Han dricker mindre nu för tiden :)

ååh, han är så himla fin nu så jag måste visa en bild ju!

skorpan har ju som sagt lossnat, och vilken fin överraskning jag fick idag när jag kom hem hit igen efter en vecka hos pappa! han ser ju kanon ut!

Blixten är inge rolig så när jag knäpper kort vill han blunda, därav den trötta blicken.

ställde just in aktiveringsgrejen i buren med lite knäckebrödbitar i, han har puttat på den men han förstår nog inte riktigt varför matte ska göra det så komplicerat med godiset. ;) tog just tag i den med tänderna och typ kastade den Skrikandes

Jessicahagstrom94
0

Hihi Kyss

[lucke]
0

#84 Låter väldigt bra!Glad

#85 Haha, så där ser det ut här hemma också nu (fast Zigges är rosa)Skrattande

Jessicahagstrom94
0

#86 Haha jaså, kul :D han ger upp efter ett tag och sen går han dit igen och försöker om en stund Skrikandes ska bli kul att se när han lyckas..

[lucke]
0

#87 Skam den som ger sigTungan uteJag tror att det är både roligt och nyttigt för dem att få kämpa lite om käketGlad

Jessicahagstrom94
0

#88 Precis! roligt när man har tråkigt att ha nåt att putta omkring och dessutom få belöning varje gång man lyckas ;)

[lucke]
0

#89 Japp, de känner sig nog väldigt duktiga och stolta över sig själva dåSkrattande

Jessicahagstrom94
0

#90 hehe ja Skrattande det blir man ju själv också när man lyckas med något!

[lucke]
0

#91 Stämmer, det blir manSkrattande

Jessicahagstrom94
0

Hehe :D

återkommer nog med fler bilder på honom imorgon, han är ju så söt!

[lucke]
0

#93 Gör gärna detGladSjälv ska jag gå och krama min lillgubbeKyss

Jessicahagstrom94
0

Gosigt :D väldigt sällan som jag får krama Oliver, får mest bara klappa men ibland när han är avslappnad och tar det lugnt i min säng brukar jag kunna få kramas lite med honom, och nån puss på huvudet Kyss

*vad är det här matte???* haha, den där trägrejen ska egentligen stå ivägen för sladden, men oliver ville busa lite ;)

Jessicahagstrom94
0

Bildbomb på en knäpp kanin!

Haha, så ful..

Jessicahagstrom94
0

Rivstart!

Jessicahagstrom94
2

Kolla vad låååååång jag är!

Jessicahagstrom94
0

"Vadå? jag har inte gjort något?"

haha han är väl för söt Kyss

slarvigt
0

Läste tråden med tyngre och tyngre hjärta… men skönt att det verkar ordna sig nu?!

Jag vill också nämna inför framtiden, ifall du inte vet det, att du kan ringa till veterinärer i andra delar av landet för att få höra deras åsikter om vad det kan vara. Min veterinär på Fågelkliniken i Hjärup är mycket kunnig på kaniner och går på nya utbildningar varje år, t.ex.

[lucke]
0

#95-99 Haha, sötnosKyssSkrattande Jag har köpt några nya leksaker nu när jag var i Helsinki, återstår att se om de roar gossen…Glad

Jessicahagstrom94
0

#100, ja, det går upp och ner hela tiden, ena tiden är han sämre och sen blir han bättre, sedan blir han sämre igen osv… så man vet liksom aldrig om det kommer gå så långt att vi måste ta bort honom heller, vilket jag hoppas att vi slipper. tänker inte påstå att det alltid kommer vara så här bra, för det kommer med största sannolikhet(?) bli värre igen :(

Jo, jag vet. det har bara aldrig slagit mig i tankarna när det väl gäller, dum som man är.

#101 haha ellerhur Kyss ååh, vad är det för spännande prylar din gosse har fått? :D

[lucke]
0

#102 Jag köpte två kattleksaker i hårdplast: en boll "som rullar oförutsägbart" och en kvittrande kaninpippi som inte kan välta. Har introducerat pippin, han har nosat på den men inte så mkt mer. Så köpte jag också en druvklase i trä för gnagare & kaniner. Men den har jag inte visat honom ännuTungan ute

Jessicahagstrom94
1

#103 så roligt! hoppas han gillar det :)

Oliver är fortfarande lika fin på nosen Kyss och lika knasig.

[lucke]
0

#104 Det hoppas jag med! Det är kul att leta leksaker även om man inte riktigt vet om de uppskattas…

Vad härligt! Haha, gulltrolletSkrattande

Jessicahagstrom94
0

#105 ja det är ju det Glad man vet ju inte förrän man testat!

hehe Skrattande

[lucke]
0

#106 Hade förstås varit praktiskt om jag haft katt också, som kunde överta de leksaker som långöra dissarGuld i mun

Jessicahagstrom94
0

#107, ja det är ju en fördel :) fast det blev ju tvärtom för mig med den där aktiveringsprylen som katterna totalignorerar och oliver puffar och flyttar på den ibland faktiskt Skrattande

[lucke]
0

#108 SkrattandeHar han lyckats få ut några godsaker än?

Jessicahagstrom94
0

#109 jadå! har hört honom knapra knäckebröd som han fått ut, han har förstått att man måste vicka på den iallafall. Skrattande

åh vad jag hoppas att han finns kvar länge, helst flera år! mamma vill nämligen inte ha fler kaniner och marsvin är hon inte intresserad av :( men jag knycker buren när jag flyttar hemifrån om några år (eller nåt) och skaffar kanin igen, så det så Oskyldig

[lucke]
0

#110 Vad braSkrattande

Ja, hoppas du får lång tid med honom! Jag kan inte heller tänka mig ett kaninlöst liv nu när jag blivit med långöra- jag ser fram emot sommaren och allt skoj vi kan göra då: picknicks, promenader etcSkrattande

Jessicahagstrom94
0

#111 När man väl har skaffat kanin går det inte att sluta vilja ha minst en! Kyss

Det låter skoj! sånt kan man inte göra med Oliver eftersom han inte är koppelvan, men för mig räcker det med en liten gosis man kan mysa med hemmaSkrattande

[lucke]
0

#112 Sant! Jag kollade på Dvv-bebisar i en djuraffär idag och de är ju löjligt söta med sina lååååååååååååååååånga hängöronKyss

Jag vet inte hur det kommer gå, vi har inte promenarat ute men jag är helt inställd på att det kommer gå galantGlad. Mysa hemma är toppenGlad

Jessicahagstrom94
0

#113 Jag såg också kaninungar på zoo idag, med öronen uppåt dock. alltså man undrar ju hur söt det är möjligt att bli..? Kyss

Jag hoppas för din skull att din kanin kommer tycka om det Skrattande hur ser din sötnos ut?

[lucke]
0

#114 Jag blev förvånad över hur fina ungarna var (fina teckningar o färger), på nåt sätt hade jag inte förväntat mig så fina kaniner i en djuraffär. Vissa säljs med uppfödardokument, så då är de väl från privatpersoner och inte grossist…

Han har provat sele utan problem så det ska förhoppningsvis gå braGladAlla nyare foton ligger kvar i kameran så här var han bara 3 månader ca (ignorera bajskulanOskyldig)

Jessicahagstrom94
0

#115. förstår! :) folk säljer ju sina ungar till zoo:n, men jag förväntar mig aldrig så fina kaniner i butik som det finns hos privatpersoner knasigt nog.. är säkert oftast inte något fel på butikskaniner ju? :)

Nej vilken sötnos! Kyss provade sele på Oliver också och det var lite läskigt, sedan har jag inte seltränat honom mer för jag har liksom inte ens tänkt på det, haha Skäms

ignorerade bajskulan tills jag läste att den fanns där xD

[lucke]
0

#116 Blev också lite förvånad över hur pass avslappnade kaninerna såg ut- med tanke på att de delar rum med en massa skräniga fåglar. En av dem låg och sov på sidan och drömde nog nåt spännande för han rörde sig i sömnenKyssKan nog finnas riktigt bra kaniner från djuraffärer, men man vet ju inte vad de avlat på (nervösa/aggressiva etc) och man kan inte få träffa föräldrarna så det känns inte bra. Är väldigt mån om vem jag köper djur från- jag har gjort misstag med råttor och vill inte göra om demRynkar på näsan

Tack, han är riktigt goKyss Hur är Oliver med kloklipp och sånt? Jag har sån tur med min första kanin för han är så medgörlig när det gäller allt, dessutom en charmör mot främmande personerGlad

Aj då, borde inte ha skrivit nåtTungan ute

Jessicahagstrom94
0

#117 haha vad gulligt av den kaninen! Kyss

precis, det är ju sånt man vill veta.. jag vill hemskt gärna träffa föräldradjuren till mina kaniner, för jag är också väldigt petig på sånt där som du säger. :) men vi lyckas ju ha otur med våra kaniner ändå hur bra vi än tar hand om dom..

Oliver tycker väl inte om det, men han är jätteduktig och sitter still ganska länge så det är inga problem. Glad duktig kanin du har! Oliver tycker också om människor, ska ha klappar från alla Flört

[lucke]
0

#118 Ja, honom ville jag ta upp och krama- eller alla småttingar i den buren var så oerhört gulliga, jag hade nästan glömt hur söta de är när de är så där pyttigaKyss

Precis, träffa föräldradjuren, se hur djuren bor och om de verkar vara sociala och mysiga- eller motsatsen. Och så vill jag faktiskt att personen jag köper djuret av är sympatisk. Självklart kan man inte vara garanterad den perfekta kaninen trots att man är nogrann men det känns iaf bättre om man köpt djur med både hjärnan och hjärtat, att magkänslan säger att det känns rätt.

Roligt när de är så där trevliga och socialaGladEnda som är lite trist är att kaniner inte kan träffa andra kaniner, för då blir det väl fajtObestämd

Jessicahagstrom94
0

#119 Kaninungar måste ju vara bland det sötaste som finns! Oskyldig

Magkänslan tycker jag är jätteviktig, visste direkt när jag såg Oliver att jag ville ha honom och det visste min mamma också, tvekade inte en sekund på den lille söta kaninungen vi fick se. Kyss när vi tog hem han var han lite äldre än "åldersgränsen" på kaninungar när dom får komma hem, men det gjorde oss absolut ingenting. 
http://kiltaktens.se/fkullar2011.html kolla kullen där det står "**O-kullen 2011-06-
**Rut-Maxi"  Så kan du se hur söta dom var i den kullen, även Oliver som unge Kyss insåg just att det bara står 2011-06- , men jag och mamma fick veta att dom är född 2011-06-23. Tänk om inte det datumet stämmer exakt :o att jag aldrig sett det förut då?! haha..

Jo, det är lite tråkigt, fick dela upp buren när vi hade bröderna innan Oliver för att dom började bråka, så jag skulle nog inte våga låta Oliver träffa en annan hane iallafall, utifall att något skulle gå snett.

[lucke]
0

#120 Ja kaniner och råttbebisar (som fått päls) är makalöst gulligaKyss

Så skönt när man bara vet, när det känns helt rätt mellan en själv och den där lilla individen som man ska dela (en del av) sitt liv med! Jag uppskattar också om den jag köper djur av vill hålla kontakten och bli uppdaterad då och då om hur det går för djuret de sålt till mig.

(Hjälp, vad hände med texten ovan?!?Foten i munnen)

Vad söta de var, Oliver och hans syskon, och vilken söt pappaKyss

Tänkte om man skulle kunna träffa andra kaninägare och deras kaniner och ha tex picknick eller nåt, men det vågar man nog inte om det blir bråk. Jag har inga planer på att skaffa en kompis till Zigge eftersom han verkar så nöjd och trygg som han har det nu.

Jessicahagstrom94
0

#121, fruktansvärt gulliga Kyss träffade ett par degubebisar för flera år sedan som mina kusiner hade fått från sin hona, jag dog lite så söta dom var.. Skrattande

Precis! ja, det är trevligt att få uppdatera hur det går, det har vi gjort nu i och med "sjukdomen" han har fått eller vad man ska kalla det.

visst var dom! mamma och pappa är jättefina dom med, Oliver är mest lik pappa kanin, på ena sidan har han nästan ingen japanteckning alls så på vissa bilder ser oliver helt viltgul ut Kyss

Det vore jättekul om man kunde göra så! Känner ingen med kanin just nu som jag är kompis med, men det hade varit kul om det gick att göra så.

[lucke]
0

#121 Har degusar päls när de föds? Tycker det är så coolt med bebisar som är "klara" när de föds, som marsvin tex. Dock är de inte hälften så söta som kaniner och råttorOskyldig

Jag valde mellan min chinchilla-skrutt och hans viltgula brorsa- tyckte det var lite kul med gult för det känns inte lika vanligt som grått, men så var tydligen brorsan inte fullt lika gosig så det avgjorde saken.

Jag känner inte heller någon med kanin just nu men visst hade det varit en kul grej om det funkadeGlad

Jessicahagstrom94
0

#123, ja de har päls när de föds, så fruktansvärt söta! Nä, kaniner tar nog hem priset i söthet som ungar. Kyss

Hehe, gosig måste kaninen vara ju, annars får man väl se till att göra den gosig.
Absolut, jättekul idé om kaninerna också skulle tycka det.. Skrattande

[lucke]
0

#124 Å, låter gulligt!

Har haft några råttor som aldrig blivit särskilt gosiga och tillgivna, vilket är helt ok eftersom de är flockdjur, dvs finns andra i flocken som är mysiga. Men när det gäller kanin som jag bara har en av så var det väldigt viktigt att det blev en människokär individGlad

Jessicahagstrom94
0

dom är väldigt gulliga, och att hålla i bebisarna (var väl typ nån vecka gamla iallafall) var typ det mysigaste jag någonsin gjort. det var verkligen en upplevelse som jag mer än gärna är med om igen. :)

Ja men precis! :) så var det med mina degus också, hade fyra stycken varav en var en sån där gosis, tycker också att det är viktigare att djuret är gosig när man bara har en. :)

[lucke]
0

#126 Sällan man ser degus, jag hade kompisar som hade ett par men det var snart 20 år sen. Är de släkt med chinchillor eller?

Jessicahagstrom94
0

#127, Ja det är dom :) även släkt med marsvinen.

[lucke]
0

#128 Sydamerikaner alltsåSkrattande

Här är en dagsfärsk bild på min skrutt, med ena örat uppGlad

Jessicahagstrom94
0

#128 mycket riktigt! :D

men vad sööt! :D gårdagens bild på Oliver, tvätt och kli-dags i sängen. Kyss därefter blev det en massa skutt i 190 knyck.

[lucke]
0

#130 SötgubbenKysshan verkar trivas i bingenSkrattande Jag vågar inte ha Ziggis där ifall han skulle få för sig att kissaFörvånad

Jessicahagstrom94
0

#131 Han stortrivs där uppe, så jag får sitta på golvet ifall han vill skutta upp där och rusa runt ett par varv, men vad gör man inte för sitt långöra? :D

Han kissade några svängar när han var liten, men inte nu längre Glad

[lucke]
0

#132 Förstår att han tycker det är mysigt där! Jag har en kattbädd i köket som är rätt omtyckt, sofforna är också ok att vara i men sängen/sovrummet håller jag helt djurfrittGlad

Jessicahagstrom94
0

#133 Hehe okej :D här är det tvärtom i och med att vi tog hem en till katt nu innan nyår, Oliver får bara vara i mitt rum nu för tiden eftersom vi inte kan vara säkra på att Dixie (katten) inte gör något.. :)

Men när han fick vara i hela lägenheten var soffan en stor favorit!

det är den nye katten som sitter där utanför och kikar lite försiktigt på Oliver när han sitter och väntar på att få skutta ut. ;)

[lucke]
0

#134 Haha, vad söta de är båda tvåKyssOliver ser nästan dubbelt så stor ut som kisse!

Jessicahagstrom94
0

#135 Så söta så Kyss haha ja, hon är väldigt liten den där katten men bilden ljuger lite också i och med att han är närmre kameran och hon hukar sig säkert där ute. Men ja, hon är väldigt liten med korta ben, så Oliver skulle säkert inte se så liten ut bredvid henne som han faktiskt är egentligen.. :D våran andra katt ser jättestor ut bredvid henne.

[lucke]
0

#136 Är hon en munchkin tro..? Kollade fotot med den andra katten och Oliver, där ser han verkligen liten utGlad

Jessicahagstrom94
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#137 Jadu! Vetetusan vad det är för intressant blandning i henne. Hon har inte jättekorta ben, men dom är korta, sedan har hon päls som jag vet inte vad, lång och tjock, och så har hon som en lejonman. Jättesöt iallafall Kyss
Ja, bredvid den katten ser han ju liten ut Skrattande

Bifogar en video på Dixie så får du se vad jag menar, benen är ju inte jättekorta, men korta.

[lucke]
0

#138 Låter gullig!

Men åh, jag kan ju inte se videos (har firefox), får kolla om det funkar från annan webbläsareGlad

Jessicahagstrom94
0

#139 Ojdå! hade jag ingen aning om Obestämd har ingen bild på när hon står heller..

[lucke]
0

#140 Nu funkade det att titta på videon här i tråden! Jisses, så söt hon är, ett svart litet lejonKyssSkrattande

Jessicahagstrom94
0

#141 Vad bra! visst är hon Kyss vi kallar henne för vårat lilla svarta lejon hemma också. ;) tycker det passar rätt bra med den manen som hon har.

Saknar Oliver! är hos pappa den här veckan..

[lucke]
0

#142 Hon verkar urcharmig! Förstår att du saknar Oliver, jag saknar mina djur bara jag går till jobbetOskyldig

Jessicahagstrom94
0

#143 det är hon verkligen, och lekfull som om hon vore kattunge! :)

Ja, jösses! önskar att jag kunde vara med mina djur hela tiden Kyss

[lucke]
0

#144 HahaSkrattande

Japp, avundas de som kan ta med tex sin hund till jobbet jämt…

Jessicahagstrom94
0

#145 jättefuskigt! inte för att jag har hund men.. :) tänk att kunna ta med djuren till jobb/skola, haha.. fast det skulle kanske bli lite jobbigt ändå, beroende på hur djuret är Tyst Oliver skulle inte direkt vilja sitta stilla, han skulle nog skutta runt och kolla in stället lite försiktigt i den långa formen - sträckt kropp och hals ;)

[lucke]
0

#146 Ziggis är rätt lugn och avslappnad av sig så det har funkat jättebra på jobbet- oavsett vems famn han ligger i. Har ställt upp kompostgaller så han är som i en stor fyrkant- men när han var liten smet han igenom gallret, så pluttig var hanTungan ute Haha, Oliver tycks gilla ormstilenSkrattande

Jessicahagstrom94
0

#147 Men vilken underbar kanin du verkar ha skaffat dig! :D

Du skulle ha sett när vi flyttade och han skulle ut i rummet för första gången, han såg jättekul ut! hur lång och låg som helst, har då aldrig sett honom så lång innan dess.Skrikandes

vi kan nog komma överens om att kaniner är väldigt underbara djur! Kyss

[lucke]
0

#148 Jag är så glad att jag fick ett sånt trevligt långöra, kaninrookie som jag ärGladKunde lika gärna ha blivit tvärtom liksom.

Oliver var en orm eller ödla i sitt tidigare livSkrattande

Ja, de är underbara, kaninerna! Förr hade jag bilden av att kaniner var rätt trista djur, men det var innan jag blev sambo med enTungan ute

Jessicahagstrom94
0

#149, Ja det ska du verkligen vara! jag är jätteglad över Oliver, men det blev ju lite tokigt ändå i och med att han bara fyller två nu i juni och redan har hälsofel. :( men jag skulle aldrig byta Oliver mot någon annan kanin, han är min lilla pälskling, spelar ingen roll hur länge till han lever eller hur han ser ut för resten av sitt liv liksom, han är ändå samma gamla underbara lilla långöra som jag älskar. :) var ju som sagt kärlek vid första ögonkastet och jag kunde inte låta bli honom.

Måste han ju bara ha varit alltså! ;)

Innan vi skaffade våra första kaniner trodde jag också något sånt, men sen när vi väl var och tittade på dom blev man ju kär.. så söta!! Dock blev det ju ändå ganska trist med dom kanierna för ingen var särskilt tam, min kanin kunde man inte ens klappa oftast, den andra blev bättre & bättre. Så ibland var jag less på att ha kanin, men skulle aldrig ha kunnat sålt dom, absolut inte. skaffar man djur får man ju ta sitt ansvar även om det blir fel! :)

[lucke]
0

#150 Trist när ens djur har hälsofel men samtidigt kan det vara ngt positivt iom att man inte tar dem för givna då, utan tar vara på varje dag med dem. Fångar dagen som det så klyschigt kallas. Nu får vi förstås hoppas att Oliver får leva ett långt liv trots hans hälsoproblemGlad.

Jag har också hört folk som sagt att de haft kanin som inte gillade att gosa, bli burna etc. Låter inte särskilt kul alls. Man kan ju hoppas att de som avlar på sina kaniner verkligen tänker till några gånger och inte tar kullar på kaniner med trist temperament. Kan tänka mig att sånt nedärvs, även om det kanske i viss mån kan tränas bort. Håller med om att man får ta sitt ansvar om man skaffat djur, det är ingen slit och släng-vara.

Jessicahagstrom94
0

#151, Precis, man tar vara på varje sekund man får med lille Oliver nu.. :) förut tog man för givet att han kommer bli gammal innan han dör, men nu vet man ju inte..

Ja, det borde uppfödare verkligen tänka på, men tyvärr gör ju inte alla det.. Det var väldigt tråkigt att min förra kanin inte ville bli klappad för när man väl fick röra honom kände man ju hur silkeslen hans päls var, lenare än Olivers :) hade velat fått mysa med den kaninen men det gick ju inte så bra det eller..

[lucke]
1

#152 Helt rättGlad

Det är ett stort ansvar att avla på djur. Jag önskar att alla avlade på hälsa och temperament och inte bara på ett gulligt/vackert utseende. Jag har förresten turen att ha två gostroll här hemma, jag har ju världens keligaste Vera också (på bilden tillsammans med Zigge)Kyss

Jessicahagstrom94
0

#153 visst är det ju bra att djuren ser bra ut men det är ju ännu viktigare med temperament och hälsa, tänk om alla kunde tänka som vi. :)

Nä men vad gulligt! Kyss

[lucke]
0

#154 Har man många djur och ägnar sig åt utställning så går man kanske mer efter utseende. Har man bara en, som man dessutom spenderar många timmar per dag med, så är det viktigare med ett trevligt temperament och att djuret i fråga tycker om att umgås med sin matte. Nu säger jag inte att Zigge är ful, jag tycker att han är underbart söt, men han har ju ingen stamtavla/härstamning och har säkert helt fel utseende för utställning. Håller med, alla som avlar borde tänka som viOskyldigJag har haft sorg och elände och dessutom fått lägga massa pengar på veterinär för att jag köpt råttor där det inte tänkts till innan avel (har även gjort misstaget att köpa från zoo), inte kul alls, vare sig för mig men framför allt inte för djuret som drabbats av hälsoproblem etc.

Råttan på fotot är verkligen speciell, hon är extremt framåt och människoälskande. Hon brukar lägga sig bredvid mig på soffan, utsträckt, och blunda när jag kliar henne på huvudet. Henne drömmer jag om att klonaSkrattande för hon är en sån perfekt råtta- inga hälsoproblem (än, peppar peppar), trevlig mot andra råttor, underbar mot människor, dessutom så sötTungan ute

Jessicahagstrom94
0

Ja men precis :) men i utställningar är det ju viktigt med utseendet också.

Jag tycker Oliver är väldigt fin, men han skulle inte passa in på en utställning eftersom nosen inte är felfri nu längre. Har ingen aning om hur en dvv "ska" se ut för att få bra poäng, men ändå.

Jag fick 4 degusar förut som sagt, men från en i min släkt som inte kunde ha de kvar så jag vet inte vart de kommer från, från hela början. Skulle kunna tro att det inte var en speciellt allvarlig uppfödare eftersom 2 av dom fick grått/vitt i ett eller båda ögat/ögonen och nedsatt syn(?), den tredje dog av någon konstig sjukdom då hon fick svårt att gå och fick dålig balans för att bara några timmar senare ligga i min famn och kämpa för sitt liv och ge ifrån sig små pip innan hon somnade in, tog veterinären det på allvar när jag satt och sa att hon inte kunde gå för att hon bara vinglade? nä men självklart inte :/ den sista fick cancer. Så jag har också gått igenom många veterinärbesök.

Så gulligt :D hon låter underbar. det får mig att vilja skaffa en råtta, har velat ha dumboråttor ett tag nu men det lär ju inte bli av eftersom det bara är jag som vill ha råttor i min familj.. :)

[lucke]
0

#156 Har ju sett foton på otroligt vackra kaniner (Dvv), jag tror att de ska ha mer kompakt huvudform bla, Zigge är lite mer långsmal liksom, troligen efter sin mamma som inte har den där kompakta vädursformen. Vet inte om det finns keldjursutställningar för kaniner, hur som helst så skulle jag nog inte vilja utsätta mig för att Zigge kanske blir dissadTungan ute

Men usch vilket trist bemötande från veterinären! Kan tänka mig att vissa vet som inte är så kunniga i smådjur inte tar dem på så stort allvar tyvärr. Jag har haft tur vid tex avlivningar av mina råttor, att det känts värdigt, med ett fint bemötande från vet. Inte hafsigt och okänsligt bara för att det varit små djur.

Tur att man bor själv, jag är också rätt ensam om att gilla råttorTungan uteKommer dock att ta en paus från råttor på obestämd tid när den sista är borta, eftersom det tagit knäcken på mig med alla sjukdomar och för tidig bortgång som varit. Jag blir så oerhört ledsenGråter. Men de är underbara djur råttor, så himla roliga och socialaGlad

Jessicahagstrom94
0

Mjo, Olivers huvud är inte kompakt heller, han har sin mammas huvudform. Pappa kanin har den där kompakta formen dock.

Jag vill inte ställa ut Oliver heller :)

Ja, sen fick man "vad är en degu?" till svar när man var där med Ludde som blev tvungen att avlivas pga en allvarlig skada i dom känsligare delarna. men hon som avlivade honom var himla snäll och förstående! hon lät mig hålla honom medan han somnade, det kändes underbart och samtidigt jobbigt, precis som med Poppi.

Jag förstår det, man blir så ledsen när saker händer dom små.. det är nog därför vi inte ska ha någon mer kanin, för det här har både jag och mamma haft jobbigt att acceptera. Rynkar på näsan fast givetvis vill jag ha kanin igen någon gång.

[lucke]
0

#158 Samma här, pappan är kompakt.

Kan tänka mig att många inte känner till degu- hade inte jag haft kompis som hade dem så hade nog inte jag heller vetat om dem. Fast veterinärer borde ha koll tycker man… Usch, det är urjobbigt att vara med under avlivning. Så oerhört sorgligt i det ögonblick de dör, när de är borta för alltid. Foton och minnen kvar endast. Detta är det enda som kan få mig att tveka ibland om jag orkar fortsätta med djur. Men kan samtidigt inte tänka mig ett djurlöst liv. Varnar alltså lite för att skaffa råttor, de lever ett kort men intensivt liv. Man får inte så lång tid med dem och man fäster sig oerhört mycket = jobbigt.Gråter

Jessicahagstrom94
0

#159 Jo, att "vanligt" folk inte känner till degu kan jag förstå, men en veterinär som aldrig någonsin hört talats om degusar..? Skrikandes

Ja, det var jobbigt.. men jag tänkte att då fick han i alla fall somna in i min famn där han kände sig trygg Rynkar på näsan

Ja det vet jag, det är väl typ som med degus kan jag tänka mig, kan bli några år men det går snabbt och man fäster sig något enormt vid dessa små liv.. Hur gamla kan råttor bli?

[lucke]
0

#160 Det borde ingå i utbildningen kan man tycka…

Självklart är det allra bäst för ens djur om matte är med sista stunden istället för att vara utlämnad åt främlingar. Så orkar man vara med så är det förstås jättebra.

Råttor blir vanligen 2-2½ år, kan förstås bli lite äldre men det är inte så vanligt. Ingen av mina har blivit äldre än ca 2½ år. De drabbas tyvärr av allvarliga saker som vi människor drabbas av- cancer, livmoderinflammation, lunginflammation, stroke etc. Ingen av mina råttor hittills har dött en "naturlig död orsakad av ålderdom" tyvärr.

Jessicahagstrom94
0

#161 Jo, man tycker ju det!¨

Ja, det känns nog skönt för dem :) har dock inte orkat vara med när kaninerna fick somna in, det kändes oerhört jobbigt och jag grät så jag knappt kunde andas när veterinären sa "det bästa vore nog att låta honom somna in" när vi var där sista gången med min Sonic. När Gizmo (mammas kanin) somnade in var jag i skolan eller liknande, minns inte riktigt men har för mig att jag skulle till stallet lite senare, så det kändes också riktigt jobbigt, att få veta det så.

Oj, trodde de blev lite äldre i alla fall! Menmen, där ser man.. vad tråkigt :(

Degus kan bli 6-10 år i fångenskap men drabbas lätt av ögonsjukdomar (som två av mina) och diabetes om dom är tjocka (ingen av mina). Jag som trodde råttor var snarlika, men nähe! Ingen aning om hur gamla mina blev däremot.

[lucke]
0

#162 Jag förstår dig, jag har väldigt svårt att tro att jag kommer orka vara med den dagen Zigge ev måste somna in. Hoppas på att slippa uppleva det…

Ja, råttor är ungefär som hamstrar i livslängd. Jag önskar att de levde lika länge som degus. Blir degus tillgivna mot människor?

Jessicahagstrom94
0

#163 Fruktansvärt jobbigt och nä, jag kommer nog inte klara det dagen Oliver måste somna in heller. :(

Ja, det var ju tråkigt.. Degus blir tillgivna ja, om man ger dem tid och håller på med dem :) precis som andra djur. Jag kunde ta ut min Moe till fotbollsplanen här utanför och han stannade hos mej, gick inte långt bort alls :) underbara små sötnosar!

[lucke]
0

#164 Ja, hoppas på att han somnar in naturligt och inte hos vet…

De är väldigt söta, degus och kul att de blir tillgivna! Är de flockdjur? FInns de bara i den viltbruna färgen?

Jessicahagstrom94
0

#165 Mjo, fast det beror på hur han dör, om han får ont ska han inte behöva ligga hemma och dö segt liksom.. då är det ju bättre med en snabb spruta hos veterinären. Nej usch vad ledsamt att prata om sånt här!

Ja det är dom, man ska ha minst två ihop :) I Sverige finns Agouti (vanligast), vittecknade och viltblå. :) mina sötnosar var alla agouti (bilden). Kyss http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=2787689 här finns lite om olika färger, finns tydligen två färger som jag aldrig hört talats om att degus kan ha, hihi! coolt med en svart degu..

Haha snacka om OT det har blivit här ;)

[lucke]
0

#166 Självklart, menade att man helst vill att ens djur ska dö naturligt av ålder istället för att behöva avlivas. SKönt att alt finns, för lidande vill man inte utsätta dem för. Usch ja, det är väldigt ledsamtGråter

Söta! Var de svåra att se skillnad på? Agouti är en väldigt vacker färg på råttor också. De ser lustiga ut, som en blandning mellan gerbil, ekorre och sork typSkrattande

Ja verkligen, tur att det är din tråd så vi inte förstörde nån annansSkrattande

Jessicahagstrom94
0

#167 Ja absolut, man ska ju undvika så mycket lidande man bara kan. :(

Mina var inte det, alla såg helt olika ut.. Poppi var helt perfekt, Moe hade jättekort svans, fluffy hade en fått en bit av på svansen samt problem med ett öga som aldrig blev bra, Ludde hade vitt i ett öga och en fin hårtoffs på svansen :) Men som unga och "felfria" tycker jag det är omöjligt att se skillnad på i alla fall agouti :o Hahaa ja! Skrattande

Ja det var ju bra, min tråd får vi förstöra ;)

[lucke]
0

#168 Kollade lite mer på foton, agouti och de med vitt var finast tycker jag. Men att de gnager på galler lät inget vidare… Förstår, sina egna djur brukar man alltid se skillnad på även om andra inte förstår hur man kan detGladHar man hanar och honor separerade? Eller alla dina kanske var hanar?

Jessicahagstrom94
0

#169 Det tycker jag också :) mina gnagde inte så mycket på galler, bara när de ville ut/ville något, annars gnager dom mycket på trä och inredningen.

Ens egna djur är alltid lättast, haha Skrattande

Jag hade honorna i en bur och hanarna i en bur (2 av varje) men sedan när fluffy dog blev poppi själv och så fick det vara ett tag, har jag för mig, tror inte jag släppte ihop henne med hanarna då, utan jag väntade nog tills det bara var Poppi och Moe kvar innan jag byggde ett rör mellan burarna så de kunde träffas, satt och höll koll väldigt mycket i början men det gick förvånansvärt bra och det blev inga bebbar som tur var ;)

Men ja, jag hade mina särade som sagt, tills det blev en av varje kvar :) de är ju trots allt i behov av en kompis.

[lucke]
0

#170 Jag har för mig att min kompis hade en hona och en hane ihop, men jag är inte säker. Chinchillor sitter väl ibland hona och hane? Med råttor funkar det inte eftersom honorna löper med bara några dagars mellanrum, året omTungan uteDet är lite lustigt med solitära djur, som guldhamster. Hur kul kan det vara att leva ensam hela sitt liv? Nu vet de ju inget annat, men jag tycker det är lite märkligt med den sortens djur. Men från Oliver till degus till guldhamstrarSkrattande

Jessicahagstrom94
0

Haha, jadu! det är säkert inga problem men man riskerar ju bebisar om man säger så ;)

Nä, kan ju bara inte vara kul att leva ensam, menmen!

[lucke]
0

SAntSkrattande

Jessicahagstrom94
0

fast det vore ju bara gulligt med bebisar om man vet att dom kan få ett hem och om man verkligen vet hur man tar hand om djurbebisar :) men jag hade tur och fick inga av mina degusar Skrattande

[lucke]
0

Absolut! Dock skulle jag vara så nojig över förlossningskomplikationer…

Jessicahagstrom94
0

Jag med! haha Skrikandes

[lucke]
0

Händer kanske inte så ofta, men om det hände skulle jag ha svårt att förlåta mig självRynkar på näsan

Jessicahagstrom94
0

Näe sånt är ju bara hemskt :(

[lucke]
0

Jag är rätt nojig av mig, så uppfödning skulle jag inte ge mig in på. Har en gång haft en oväntad och ofrivillig muskull- allt gick bra, men det är inget jag vill göra omTungan ute

Jessicahagstrom94
0

Jag vill nog inte heller ha någon sorts kull.. ifall något skulle hända. Visst vore det underbart och gulligt, men nja.. :)

[lucke]
0

Det är himla gulligt och spännande med olika färger och teckningar- särskilt möss kan ju bli en salig blandning av pälslag, teckning och färger. Men som sagt, det får andra pyssla medGlad

Jessicahagstrom94
0

Ja men precis! :)

Nu är jag hemma hos lille Oliver igen och jösses vad jag har saknat honom och undrat hur han ser ut, han ser helt okej ut fortfarande men det syns att det är något där och hur länge det dröjer innan skorpan är stor igen är bara en tidsfråga skulle jag tro.

Sånt här är mums det!

Jessicahagstrom94
0

Men jag fick inte hålla i, han skulle minsann hålla själv! Flört

[lucke]
0

Nämen skruttgubben dåKyssVilken rolig stil på första bildenSkrattande Jag vågar också ge ett par små salladsbitar nån gång ibland- kanske är jag överdrivet försiktig, men jag är rädd att han ska bli lös i magen…

Jessicahagstrom94
0

Himla tokig den där killen Skrattande

Det är bra att vara försiktig när man inte vet. Oliver har aldrig varit dålig i magen så honom törs vi ge i alla fall en gång i veckan, eller två och ibland får han en liten bit morot med, men morot ska man ju vara snål med. Glad

[lucke]
0

Skrattande

Jo, fast jag kanske är lite väl försiktig. Han har aldrig varit dålig i magen, å andra sidan har han inte fått smaka på så mkt annat än hö, pellets, blad, knäcke och så sallad då. Blindtarmsbajset ser jag nästan aldrig men det kanske han smaskar i sig när jag inte serTungan ute

Jessicahagstrom94
0

Hehe okej :) provar man inte så vet man inte! men knäckebröd & sallad blir det oftast här hemma med, på sommaren/våren hämtar vi in maskrosblad och blåbärsris som han älskar Glad
Titta så söt han gjorde sig i min lurviga filt alldeles nyss! Kyss

Hihi skrutten!

[lucke]
0

HAn ser verkligen egensinnig utGladKyss Blåbärsris får jag testa att ge i sommar om vi åker opp till landet- dock kommer jag vara nojig för fästingar/ohyraFoten i munnenmåste försöka coola ner mig liteOskyldigTungan ute

Jessicahagstrom94
0

#188 Haha han får vara där så det är lugnt ;) här inne väljer han typ själv vart han vill vara, haha Oskyldig

du kan ju skölja av först om det känns bättre, det gjorde jag med ibland :)

[lucke]
0

#189 Äter de blåbären också? Kanske blir stopp i magen dåFoten i munnen..? Jag lyckas alltid få fästingar på mig, så jag är lite nojig över sånt med tanke på Tbe och borrelia. Men kaniner kanske inte kan drabbas av sånt..?

Jessicahagstrom94
0

#190 Jag tar alltid bort blåbären för att jag är så fånig, för jag vet faktiskt inte..? :o

Vet heller inte om de drabbas av sånt, men tvätta om du oroar dig, men det har aldrig hänt Oliver något när jag har plockat in från skogen här bakom huset :) kolla igenom noga först, det är viktigt dock.

[lucke]
0

#191 Tänker att kaninpluttar redan är så pass hårda- råttorna har jag gett blåbär om de varit lite lösa i magen, det har varit effektivt.

Känns som jag kommer vara nojig över allt möjligt i sommar när skrutten är utomhus- ormar, fästingar, löss, hundskit etc etcOskyldigTungan uteSkrattande

Jessicahagstrom94
0

#192 Okej, jadu :o

Haha men det hade jag också varit om Oliver var ute! Spindlar och allting, myror till och med :s

Oliver gjorde förresten något rätt kul nyss.. jag ligger i sängen med datorn och skriver, när han hoppar upp här och rusar runt och PÅ mej som en himla dåre! Ganska förvånad man blev när man hade en kanin som hoppade runt här som om han fått eld i baken. Skrattande

Dixie är inte så rädd längre, nu vågar hon sitta på buren och titta. Flört

[lucke]
0

#193 Jag undrar om kaniner äter tex spindlar om de får chansen? Vet att de inte är köttätare men ändå- de kanske har en inneboende jaktinstikt som triggas igång av en 8beningTungan ute

Haha, låter som ett sånt där tokryck som min fd katt fick då och dåSkrattande

Förösker inte Oliver bita i hennes tassar?

Jessicahagstrom94
0

Det låter väl ändå ganska tokigt om dom skulle göra det? Det skulle nog vara av misstag isåfall?

Haha jaså Skrattande

Nejdå! han är så himla snäll så :) luktade lite och sen gick han tillbaks till sin vardag igen och låtsades som om hon inte fanns typ, haha. men hon satt inte där så länge heller :)

[lucke]
0

#195 Tänker att de gillar att leka/leksaker och att ett litet djur som rör sig kan vara roligt att jagaGlad. Vissa av mina råttor har fångat (och slukat) insekter, men de är förstås rovdjur på ett annat sätt än kaninerTungan ute

Vad snäll han verkar vara! Vissa kaniner verkar vara så revirhävdande…

Jessicahagstrom94
0

Ja kanske det, haha jag vet faktiskt inte hur kaniner reagerar på små kryp :o tror nog att dom inte bryr sig mest.

Han har aldrig gjort något elakt mot någon :) eller ja, när man ska tvinga in honom i buren när han vill vara ute kan han bli lite tjurig, men inte annars.

[lucke]
0

(Här har det varit lite sura miner när jag skulle se om selet passade, då skulle det ätas iställetTungan ute)

Låter bra detGladHur var det nu, är han kastrerad..?

Jessicahagstrom94
0

Blev sura miner här också när jag försökte koppelvänja honom, det fick jag absolut inte göra utan lite kamp. ;)

Ja det är han sedan länge :) det blev han när han försökte göra kaninbebbar med den där mjuka bollen när han var yngre… Flört

[lucke]
0

#199 HAn har alltid varit löjligt medgörlig med allt men igår var han nog tjurigTungan ute Vad skönt! Jag funderar på kastrering men har inte kommit till skott än. Är också i valet och kvalet om han ska vaccineras…Obestämd

Jessicahagstrom94
0

Okej :) skönt att han är medgörlig annars iallafall, det är inte min kanin när det gäller sele som sagt.

Det är väl lika bra kanske?

[lucke]
0

#201 Absolut, kanske är han lite småtjurig nu för att han är i tonåren.

Kastrera vill jag, jag är bara nojig för sövning osv även om jag kommer anlita en av kaninkunnig vet isf. Ang vaccination så kanske det behövs om jag har honom ute på promenad- brukar ibland ta med djuren till min kompis stuga och där finns det vad vi förmodar är förrymda/utsläppta tamkaniner. Vet inte om de kan sprida smitta..?

Jessicahagstrom94
0

Det tror jag nog!

Det är jag också när djuren ska sövas, du är inte ensam om det! Mjo, jag skulle inte våga riskera något, men jag tar ju aldrig ut Oliver så vi har inte gjort det på honom (vad jag vet) Glad

[lucke]
0

Jag har bara varit med om sövning/operation av en av mina råttor och jag var galet orolig och gråtfärdig hela dagen- men allt gick bra. Men kaniner sägs vara känsligare än råttor för sövning…

Det har varit så mysigt, både för djuren och för mig, att ta med dem ut på somrarna. Klättra i träd, springa i gräs, gräva, hänga med på picknick- allt det utom trädklättringTungan uteskulle jag vilja göra med Zigge, men vill ju känna mig trygg med att han inte får nån allvarlig och dödlig sjukdom då. Kan alltså förvildade tamkaniner sprida såna sjukdomar?

Jessicahagstrom94
0

Och jag har varit med om 3 kaniner och 3 katter (kastreringar) dock var jag väldigt liten när första katten kastrerades eftersom han är 13 år i dagens läge, men ändå.. det är sjukt otäckt att inte veta hur det går.Förvånad

Åh vad mysigt det låter! Klart du ska kunna känna dig trygg att göra det med Zigge också! Skrattande

Jag har ingen aning om hur stor risken är, det beror väl på om dom kaninerna har någon sjukdom..? :o tror dock inte det är någon större fara så länge du har koll på honom, men för att vara på den säkra sidan skulle jag ha vaccinerat :)

[lucke]
0

Ja det är fruktansvärt innan man vet hur det gått…

De två sjukdomar man vaccinerar mot verkar ju vara så "lättspridda", iaf på vissa ställen- södra Sverige och Gotland ska vara riskställen och där kommer vi inte att vistas. Samtidigt kostar det nästan 1000 kr för att vaccinera, så då vill jag ju att behovet ska finnas. Om jag kastrerar så kan jag passa på att höra om vaccination.

Jessicahagstrom94
0

Okej, ja det har du ju rätt i! sjukt dyrt om det inte ens är i "riskzonen". Ja hör om det när han ska kastreras så får du se vad dom säger :)

[lucke]
0

Ja det är mkt pengar… Jag får göra så jaGlad

Jessicahagstrom94
0

Väldigt mycket om det kanske inte ens behövs.. Förvånad brabra! :)

[lucke]
0

Det ena man vaccinerar mot (gulsoten tror jag) förekommer tydligen i mina trakter till och från. Så det blir nog vaccination ändå, så jag känner mig lite lugnare vid utevistelse i sommarGlad

Jessicahagstrom94
0

Hoppsan, där ser man!

Ja, då vill man ju göra det tryggt för sin kanin Glad

[lucke]
0

JA, särskilt som det inte finns nåt botemedel, att kaninen dör om den blir smittad- mardrömRynkar på näsan

Jessicahagstrom94
0

Ja herregud det vill man inte ska hända sin lilla buse! :(

[lucke]
0

Precis!

Håller på att städa bur, så skönt när det är klartGlad

Jessicahagstrom94
0

Ska städa bur jag med snart, tur att han håller sig till ett hörn och inte som mina förra som sket och kissade i hela buren så man blev alldeles tokig ;)

[lucke]
0

Har han ingen toalåda? Zigge kissar alltid i lådan, så buren blir lättstädad. Pluttar gör han både i lådan och utanför, men de är ju torra. Skulle också bli tokig om det kissades i hela burenOskyldig

Jessicahagstrom94
0

Haha nä, den satte han sig bara bredvid och gjorde sina behov, aldrig i ;)

Men det är lätt ändå för det är ju ändå bara i ett hörn :D

[lucke]
0

Oj dåSkrattande Har han nån låda han går på när han är lös? Jag har en liten kattlåda i köket som används flitigt, men även där hamnar pluttarna lite överalltTungan ute

Jessicahagstrom94
0

Nej han skuttar alltid in i buren till sitt hörn när han är nödig Skrattande

[lucke]
0

Duktig gosse!

Jessicahagstrom94
0

Eller hur! Vi ägare är rätt stolt över vår duktiga kille :)

[lucke]
0

Ja, det ska ni vara! Fasen, jag får inte in de här nya smajlisarna, trist…

Jessicahagstrom94
0

Haha attans då, varför inte? :o det får jag 

[lucke]
0

Det är nåt med min webbläsare tror jag. Ska kolla sen om det funkar från den andra. Har ofta problem här på iFokus, men det verkar det vara många som har.

Jessicahagstrom94
0

Tråkigt :( man vill ju kunna göra alla nya smileys!  jag har aldrig haft några större problem på denna sida faktiskt, har väl varit att några bilder inte har velat laddas upp på första försöket bara typ! :o

[lucke]
0

Antar att du inte har Firefox..? Nu tycks det hängt sig allting, får testa explorer ist, morr!

Jessicahagstrom94
0

Jag har google chrome som fungerar utmärkt 

[lucke]
0

Explorer funkardock gillar jag Firefox mer, då slipper jag all distraherande reklam

Jessicahagstrom94
0

Jag gillar också andra mer än explorer! du vill inte prova google chrome? :)

tänkte göra en kanin men det fanns inte så det fick bli en katt 

[lucke]
0

Pallar inte att installera ngt mer, det får bli på nya datorn isf när den invigs
Jag hade också velat ha ett litet långöra eller kanske en rådis

Jessicahagstrom94
0

hehe okej :D

Ja det fattas ju massa söta djur, haha! 

[lucke]
0

Sjöhäst, padda och näbbmus tack

Jessicahagstrom94
0

Haha ja :D Häst, kanin, mus, råtta, fisk! vart är alla djuren?! 

[lucke]
0

Diss deluxe

Alltså, min lilla skrutt fäller massor, det flyger små hårstrån överallt, min tröja ser ut som en vit ryamatta när jag haft honom i famnen-hoppas det inte kommer vara så jämt

Jessicahagstrom94
0

Haha så är det här hemma också! tar det aldrig slut liksom..? 

Haha förresten, jag fotade till en fotouppgift idag och oliver skulle absolut vara med, en bild slutade i katastrof: skulle ställa in fokus och Oliver skuttade ivägen., och jag tröck av när jag inte ens skulle trycka av. ;) hoppsan!

[lucke]
0

Kanske går i perioder? Jag tyckte inte han fällde när han var liten, inte så här mkt iaf

Haha, och jag som tycker att mina foton brukar bli suddiga

Jessicahagstrom94
0

Nä det kanske inte Oliver gjorde heller..  men nu fäller han enormt!

haha! fast det SKULLE bli så här:

[lucke]
0

Jag tappar själv rätt mkt hår under vinterhalvåret, kanske är samma med långöron. Eller det märks mkt nu när mitt hår blivit så långt

Bägge bilderna var fina, men den med Oliver var roligast

Jessicahagstrom94
0

hehe okej :) ja kanske det.

haha ja den var lite komisk, blev så himla fel allting 

[lucke]
0

Men det var ändå en fin bild
HAr du testat att fila Olivers klor? Funderar på att köpa en elektrisk fil och utöva lite pedikyr på både Zigge och Vera

Jessicahagstrom94
0

haha tackar!

Nix det har jag inte testat, men det låter ju snäppet enklare och snabbare än att sitta med en klosax  (haha fin klocka(?))

[lucke]
0

Hm, snabbare vet i tusan, beror på hur medgörliga mina djur kommer varamen om klorna blir mer rundade så vore det guld värt för mig så slipper jag kanske fula och svidande rivmärkenJag skulle nog tycka det var lite kul att pyssla med, jag gillar ju att klippa klor

Jessicahagstrom94
0

Haha jo det är sant!

det är ju inte så trevligt med rivmärken när man försöker mysa med sin kanin 

[lucke]
0

Är lite van vid sånt sen råttorna

Idag har Zigge varit med mig på jobbetHan skötte sig så bra så och förutom att kela med olika människor så övervakade han fia-spelet

Jessicahagstrom94
0

jag kan förstå det :) blev van när jag hade smådjur jag med, haha.

Åh lille sötnosen då! vad himla fin han är i färgen/teckningen

Själv har man en Oliver-lös vecka framför sig nu igen och det känns ju lite (väldigt) tråkigt, men han bor ju faktiskt bara på andra sidan vägen. ;) däremot blir det ändå ganska långt att gå eftersom man måste gå runt världens största snövall på en himla massa meter, sedan ska man tillbaks en himla massa meter på andra sidan snövallen för att komma till rätt hus och trappuppgång, haha.

[lucke]
0

#245 Råttklor är värre, fast de har ju inte samma kraft i benen förstås
Tack, ja det är fint med det där mörka i ansikte och på öron

Nämen sötskrutten, förstår att du kommer sakna honom men skönt att du har så pass nära ändå

Måste bara visa Zigge inför hemfärden ikväll- det är ju kallt ute och vi skulle vänta på bussen, så Zigge fick klä på sig lite

Jessicahagstrom94
0

Ja usch, klor av alla dess slag vill man nog inte känna.

Så nära - men jösses vad man kan sakna sin lilla skrutt!

Haha vad gulligt, Oliver skulle aldrig tillåta att jag satte på honom kläder, så jag ger din kanin en  för det!

[lucke]
0

#247 Jag har funderat på fil förr, eftersom råttklor är så himla vassa. Hoppas bara att det funkar, att djuren tycker det är ok, håller sig stilla och inte blir sprattliga

Jag förstår det- jag skulle längta ihjäl mig!

Hm, han är inte jätteförtjust att kläs på, men det tjänar sitt syfte iom att han håller sig lite varmare i kylan så jag är glad att det funkar

Jessicahagstrom94
0

Man kan ju alltid prova jag tror nog att djuren kan anpassa sig till det även om det är läskigt i början.

jaa!  han är liksom för långt borta ändå..

javisst, inte ska han behöva frysa om det funkar med tröjan! Ska jag ta med Oliver någonstans får jag nog bädda fullt med filtar istället i transportburen, lär ju aldrig få på honom någon sån fin och praktisk "tröja"..

[lucke]
0

Ja, jag är sugen på det, lite surt bara om det inte funkar, då har jag slängt pengar i sjön sas
Hur reagerar han när ni ses igen efter en vecka, är han uppspelt och så?

Zigge använder min katts tröjor, bra att de kom till användning. Han har förstås fleece i och runt transportburen, tröjan är som en extra värmekällaSkulle förstås inte "klä på honom" om han visade motviljaVilka transportburar/väskor har du testat med dina kaniner? Jag har både kattransporter i hårdplast och en mjuk väska bla, men endast testat plastbur hittills…

Jessicahagstrom94
0

Det är alltid surt när saker inte går som man vill, speciellt när det är pengar inblandad 
Inget speciellt, men visst känner han väl igen mig, det måste han ju göra? han brukar bli ivrig att få komma ut bara, och om han är ute så kommer han fram och nosar :)

Ja det var ju bra! Mysigt :) vi har bara en vanlig hård plastbur som egentligen var till för katterna, men han behöver den mer än dom som det har sett ut hittills. vi brukar stoppa in en filt som kaninen/katten får sitta på när vi behöver besöka veterinär eller åka nånstans 

[lucke]
0

Ja, jag vet inte hur mkt pengar jag lagt ut på burinredning, leksaker, tillbehör, mat etc som sen inte varit till belåtenhet för mina djur

Jag tror säkert att han känner igen digJag tror tom att djur kan känna igen en efter en längre tid, om man haft en nära relation till dem.

Kattransporterna är praktiska och lätta att göra ren, men de är så otympliga… Är dock osäker på om det skulle funka med tygväskan till Zigge (den har varit min katts), han kanske kissar och gnager på den

Jessicahagstrom94
0

Haha samma här!

Det tror jag också :) 

Ja på så sätt är dom bra men jag tycker den är så himla liten xD

[lucke]
0

Jag hoppas att det funkar att ha Zigge i cykelkorg, isf kan vi göra cykelutflykter i sommar. Jag har cyklat med honom, men då har jag haft honom i trp.bur. Allt hittills har funkat bra, han verkar vara en tålig gosse.

Menar du att kattrp. är liten?

Jessicahagstrom94
0

det vore mysigt om det gick med en kanin :) såna saker som jag omöjligt kommer kunna göra med Oliver. Duktig kanin du har som sagt!

Ja, jag tycker det men det är för att jag inte gillar att ha djur på små utrymmen 

[lucke]
0

Kan ju hända att det blir fiasko när vi väl kommer ut på promenad, jag har ju ingen aning om hur han kommer reagera då

Nä, det är klartmen i trp är de ju bara en begränsad tid som tur är.

Jessicahagstrom94
0

Haha ja det kan ju gå hur som helst, men hoppas det går bra

Precis, annars hade jag inte haft varken katt eller kanin där i.  Kände mig så hemsk när Hans blev akut sjuk, han var en stooor katt och han skulle liksom in där mitt i allt när han mådde jättekasst och åka över en timme till vet för att ingen annan tog emot oss. Tyvärr klarade han sig inte hela vägen dit utan han dog ju någonstans på väg dit bredvid mig i den där buren. (inte för den var liten och trång utan av sin mystiska sjukdom som gjorde att kroppen la av)

Han kunde inte åka bil utan att sitta i en transportbur heller för då fick han panik :(

[lucke]
0

Ja, jag hoppas att det går smidigt

Usch dåmen då hade du ju inget val eftersom  fick panik utan bur Men visst är det lätt att känna sig hemsk och ha dåligt samvete när det gäller ens djur- även om man inte gjort något fel

Jessicahagstrom94
0

Ja, krävs nästan ingenting för att jag ska få dåligt samvete även om jag inte gjort något fel. 

Kan vara att Oliver har fått sitta inne i buren lite mer än vanligt en dag - Oj vad dålig och elak jag känner mig då!

[lucke]
0

Samma härvet ju egentligen att mina djur har det bra hos mig, men ändå…men bättre att vara som oss än att inte ha något samvete

Jessicahagstrom94
0

Snart låses tråden ser jag

Håller helt med dig där, jättebra sagt! Tänker man som oss gör man ju ofta det där lilla extra för sina djur också för att man vill känna sig snäll 

[lucke]
0

Aj då

Sant, och det känns bra att vara snäll

Jessicahagstrom94
0

Haha vi har haft en trevlig konversation tycker jag! tråkigt att det finns en gräns för kommentarer här kan jag tycka. 

Javisst är det det! 

[lucke]
0

Det tycker jag ocksåoch håller med om gränsen

Nu är det nån som sitter och väntar på sin nattmat här…

[morotochcesse]
0

Din kanin är jäääte söt ❤

Jessicahagstrom94
0

#264 Hehe :D Oliver sov nog den tiden skulle jag tro, det gjorde min mamma i alla fall och jag är ju inte där. Snart måste jag gå dit för jag saknar lilleman! 

#265 Oliver & jag tackar och bockar för den fina komplimangen!  Håller med, han är superfin trots detta.

[lucke]
0

#266 Här hemma är det full rulle sena kvällar, nätter o tidiga mornarFast några tupplurar tas det nog på natten också

Jessicahagstrom94
0

Trevligt! haha :D Fast oliver får gärna vara lugn på nätter. ;)

[lucke]
0

Djuren bor i vardagsrummet som tur är, hade varit jobbigt att ha dem i sovrummet med tanke på nattaktiviteterna

Jessicahagstrom94
0

Aha! Alla mina smådjur har bott i mitt rum :)

[lucke]
0

När jag bodde hemma, för hundra år sen, så bodde förstås djuren i mitt rum. Då var det grodor som spelade, salamandrar, gerbiler, möss, råttor, vandrande pinnar och landsköldpaddor- fast inte samtidigtNu är jag glad att de inte bor där jag sover eftersom det förutom en del oväsen även dammar en del- inte så bra för mig som är allergikerSpenderar dock mest av min vakna tid i vardagsrummet så vi är ofta nära varandra ändå

Jessicahagstrom94
0

Hur gammal är du då? :) 

Oj, det var en massa olika djur det! har bara haft gerbil, degus, möss och kaniner :) 

Nä, då är det ju inte så bra förstås.

[lucke]
0

Jag är född på 70talet Har alltid älskat djur och velat ha egna, men allergin har begränsat utbudet. Är väldigt glad att jag iaf tål råttor och kaniner, det känns som om min allergi blivit bättre om jag jämför med hur det varit tidigare
Du har ju också haft en hel del djur

Jessicahagstrom94
0

Hehe okej :) 

Vad tål du inte för djur? Eller kanske ska fråga vad du tål, bara råttor och kaniner? haha

Ja det har jag haft, så himla underbara 

Vill ha marsvin, chinchilla och hund dock.. menmen!

[lucke]
0

Det jag vet att jag tål nu är råttor och kaniner. Efterasom jag inte haft möss tex på några år så vet jag inte om jag tål dem. Marsvin är jag superallergisk mot och har så varit hela mitt liv. Även katt och hund är jag allergisk mot, ev kan det finnas någon ras jag tål bättre, det har jag inte testat. Tror även jag är allergisk mot tex kor, för jag har känt av dem när jag klappat. Chinchilla har jag aldrig träffat någon så det vet jag inte. Kanin var ju först förra året jag kom i kontakt med och upptäckte att jag faktiskt tålde, liksom jag tål hö. Därför tror jag att min allergi mildrats, för jag är inte längre lika dålig under pollensäsong och behöver sällan medicinera numera
Om jag tålde, skulle jag vilja ha en Devon Rex-katt, tycker att de är så himla fina

Idag har jag lagt ut nya mattor i köket, så då blev det glädjeskutt a la Zigge

Jessicahagstrom94
0

Okej, måste vara jobbigt att vara allergisk, speciellt om man gärna vill kunna mysa med djuren. :/ jag har ju turen att inte vara allergisk mot någonting alls. Devon rex är väl ingen favorit för mig direkt, men söta är dom ju. 

Haha vad gulligt! :D

[lucke]
0

Ja, det är hemskt jobbigt. Kan ju inte vistas i samma rum som de djur jag är som mest allergisk mot. Men det verkar som sagt som om allergin förändras genom livet, blir värre eller mildare. Drömmen vore att en dag kunna tåla katter, eller hund den dagen jag blir pensionär… Djurlöst vill jag absolut inte leva, fy så trist…

Ja, de där glädjeskutten är så himla gulliga

Jessicahagstrom94
0

Men fy! :( Hoppas det blir väldigt mycket bättre för dig med din allergi så småningom. Nä, djurlöst går ju inte!

Absolut, man blir glad själv när dom skuttar runt sådär 

[lucke]
0

Tack! Jag hoppas iaf att det går åt rätt håll
Eller hurVarje dag får jag skratta pga ngt roligt/knasigt mina djur gör, senast för en stund sen när Vera (råttan) hade krupit ner i en byrålåda(här tillsammans med Zigge, mobilfotat nyss)

Jessicahagstrom94
0

Samma här! Djuren ska då alltid göra något knas :) men vad söta dom är! dumboråtta eller? 

[lucke]
0

(Ser att det var lite skräp på linsen) Japp, dumbo och Eubk, så hon har världens finaste vitmönstrade mageJust nu är de lika knasiga båda två, för hon löper och han är ju som han är med sitt juckande på sin apa

Jessicahagstrom94
0

Jag älskar dumboråttor! 

Haha lite extra kul där hemma just nu då ;) knasbollarna!

[lucke]
0

Jag med, de är så vansinnigt söta och ofta väldigt charmiga med

Haha, ja du ska se hur hon håller på här- hon är uppe med mig i soffan och springer hela tiden fram till mig och "naggar" på mig för att jag ska klia henne på bakdelen, knasfian

Jessicahagstrom94
0

Jaa! :D

Haha sötnosen då!  djur är väl för underbara.

[lucke]
0

Ja de är verkligen underbara! Jag tycker det är kul att kolla runt på alla möjliga djursidor här, finns så himla många söta och fina djur

Jessicahagstrom94
0

Samma här! är egentligen nästan bara inne här för att få kolla på alla fina djur :) är så kul att läsa det folk skriver och man lär sig så mycket.

[lucke]
0

Ja men det är mitt huvudsyfte medBlev först medlem på råttor när jag började med dem igen 2009, men har lärt mig mkt om långöron här också

Jessicahagstrom94
0

Jag har också lärt mig mycket om kaniner men ännu mer om katter och fiskar! himla bra hemsida det här :)

[lucke]
0

Ja just det, du har såna medJag brukar tipsa folk om iFokus men vet inte om de nappat

Jessicahagstrom94
0

Hehe ja :)

nu ska jag vara tråkig för jag har en dålig nyhet.

Oliver har förvärrats igen skickade mamma sms om nyss, vet inte hur men… det hon sa var ungefär "hej, det rann var från olivers "nos" imorse :("

[lucke]
0

Nej men usch vad tråkigt😕är det snuva eller rinner det från knölen?

Jessicahagstrom94
0

Från knölen, var. :( eller rinner och rinner, vet inte hur det "rinner" nu, men det hade tydligen kommit en hel del torsdag morgon, men när jag var där och tittade till honom gjorde det inte det. får se hur detta går, han vill ju inte att man rör såklart, gör ju ont.. :(

[lucke]
0

Förstår att han har ont stackarn😕Synd att du inte bodde i Sthlm, här finns kaninkunniga veterinärer som kanske skulle kunna ha en lösning på Olivers elände🤔Tycker ju att det borde finnas en lösning, bara man hamnar hos rätt veterinär😓

Jessicahagstrom94
0

Ja, i Gävle finns då ingen lösning tydligen :s

[lucke]
0

Ni har inte möjlighet att besöka vet i tex Sthlm? Tänker om ni har släkt/vänner som ni kan bo hos isf🤔

Jessicahagstrom94
0

Nix, ingen vi känner där :( skulle bli en sån stress för Oliver att åka så långt också.. han blev stressad efter en stund hos veterinären som ligger 10 min bort, så två timmar i en bil vet jag inte hur det ska gå :/

[lucke]
0

Jag förstår, och när han dessutom lättstressad så är det förstås ingen bra idé😕himla synd, hoppas hoppas att han blir bra ändå🌺

Jessicahagstrom94
0

Ja vi kan ju hoppas att den här skorpan också försvinner av sig själv genom att han tvättar och kliar, för det var ju bättre än att vi ska dit och pilla loss den och skapa ett stort öppet sår. :( men hur länge ska vi hålla på egentligen.. det är ju det man undrar, detta kommer aldrig läka helt. 😢

[lucke]
0

Kan ju vara knepigt, men har du testat att ringa eller maila veterinärer och rådfrågat? Roslagstull i Sthlm kan man ringa och veterinären.nu kan man maila. Tror även att Agria har nån sida där man kan ställa frågor🤔

Nu får vi starta en ny tråd…👋

Jessicahagstrom94
0

Då ska jag prova maila veterinären.nu imorgon :) men ändå, åka bil med honom i 2 timmar till stockholm vet jag inte hur bra det skulle gå i och med det där jag berättade om när vi satt och väntade på veterinären här i Gävle. Och kostnaderna som skulle bli av bilresa dit & hem, undersökningar och operation och eventuella mediciner och återbesök..😮🤦‍♂️ *vågar inte ens tänka..* jösses! Klart han är värd allt man kan ge, frågan är HUR mycket vi kan göra och ge för att själva kunna försörja oss. Och frågan är hur han skulle anpassa sig till ett liv utan framtänder eftersom det är det som verkar vara vårt alternativ, hur han mår nu och hur han skulle må då.. Om han ens klarar operationen. Ja, många frågor och tankar och "tänk om"!🥵

ja, eller också får vi prata i PM. Verkar ju bara vara vi som pratar om lille Oliver, haha ;)

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.