kissar plötsligt i soffan
Jag hittade min dvv för drygt ett år sedan och han lärde sig snabbt att kissa i låda, det tog kanske 6 veckor eller ännu mindre. Ibland kissar han precis utanför lådan, som om han siktat fel, men det gör inget för lådan står på en stor bricka. Han bor inte i bur utan går lös i lägenheten.
Förra veckan skedde dock en konstig förändring. Han brukar hoppa upp i soffan när man sitter där, för att tigga godbitar, men nu har han börjat hoppa upp i soffan och kissa där. Det har hänt så många gånger nu att det inte kan vara tillfälliga "olyckor". Jag har nu lagt ett duschdraperi + tyg över soffan men han hoppar ändå upp och kissar, när ingen är i rummet. Ser jag honom hoppa upp så puffar jag genast ner honom. Varje gång han har kissat har jag bytt duschdraperi (har två att byta med) och tyg så han inte ska känna toalettlukt i soffan.
Är det någon här som har någon teori om varför, och vad man kan göra åt det? Han var vuxen och alltså fullt könsmogen när jag hittade honom för dryga året sedan. Han är inte kastrerad.
Hur gammal är kaninen? Vissa kaniner kan börja med sånt vid könsmognad tyvärr
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ett tips istället för duschdraperier är att lägga "babyskydd" i soffan och sen en filt över det. Jag är glad att jag hade det den enda gången min kanin kissade i soffan. Jag skulle nog överväga kastrering, det låter jobbigt med en kanin som kissar så pass ofta på olämpliga ställen…
Det är jättejobbigt med en kanin som kissar i soffan. Kan kastrering hjälpa fastän han har varit fullt könsmogen i mer än ett år eftersom han var könsmogen redan när jag hitade honom?
Jag vet inte hur gammal han är men jag har haft honom sedan 18 november 2011.
#3 Vet inte om det hjälper en äldre kanin, hoppas att nån med egen erfarenhet läser din tråd och svarar
Jag hade en kanin som också var duktig med att gå på lådan, men sen efter ett tag så hade han så brottom med att få komma ut och leka så han gjorde behoven på golvet. Då satte jag honom på lådan och vaktade tills han var klar.. innan han fick springa runt och leka.. det kanske funkar för dig med. Man får påminna om var de ska gå. 
Nu i natt har han varit uppe igen i soffan och kissat jättemycket. Han har kissat i sin låda också, men sen har han valt soffan som toalett. Igår var han inte i soffan på dagen, kanske fattar han att han blir nerskuffad om jag ser honom. På natten är det fritt fram för då sover ju jag.
Jag fattar inte. Ingenting här hemma har ändrats. Samma rutiner, samma mat. Alla era tips är mycket välkomna, kan inte ha det så här.
#6 Kan du inte spärra av där på natten?
Har du sprayat med något speciellt på så att han itne vill dit, kan hjälpa :)
Tänkte sätta kompostgaller framför soffan på natten, men nu hoppade han upp i morse igen och kissade när jag var i tvättstugan. En stor pöl! Så nu har jag lagt möbler i soffan, det funkar dock inte att ha det så alltid (eftersom man inte kan använda soffan själv då). Vet du något man kan spraya med så han inte vill gå dit? Finns det någon "fy-spray" för kaniner?
#8 Hmm… Beror lite på vad det är för soffa. Men citron brukar kaniner itne gilla.
Ska testa citron. Inte på själva sofftyget men på tyg jag täcker den med.
Ättika fungerar också :)
Det är inte ovanligt att kaniner kissar på soffan/sängen och mjuka platser. Det är en "mysig" plats och även en helt rumsren kanin kan börja kissa i soffan.
#12 I början kissade han gärna i min säng och kunde även göra en pöl ifall hunden skrämde honom eller om man försökte kela mot hans vilja, men det slutade han med ganska snart. Bara senaste månaden har han blivit väldigt mycket mindre tillbakadragen och mer kelig och sitter gärna kvar och putsar sig och slickar min hand när jag klappar honom.
Kan detta vara som han utvidgar sitt revir?
Så tråkig han är, har lagt stora jättekuddar i soffan men den lille tjockisen hoppar över dem och kissar innanför. Trodde inte han kunde hoppa så högt, men han tycks verkligen ha bestämt sig. Jag hade sprayat soffan med citron men det har han struntat i.
Någon här som har erfarenhet av att det hjälpt att kastrera en vuxen kanin som utvecklat en sån här ovana? Någon som vet någon bra kaninveterinär i Helsingborgstrakten? Han har fått sina vaccinationer hos veterinär men jag vet inte hur bra de är på kastreringar.
#14 Kan hjälpa men det är inte 100% säkert. Det är bara genom att testa som man märker det :)
Ett bra ställe är Fågelkliniken utanför Lund men kanske du inte kan ta dig dit?
Har beställt tid nu för kastration i morgon. Någon som har koll på eftervård? Jag ska ju fråga veterinären förstås men tänkte om jag kan förbereda nåt innan.
Jag valde Din Veterinär i Hbg, de ska tydligen vara duktiga på kaniner.
#16 Ok :) Hoppas det hjälper! :D
#15 #17
Vilken fin hemsida Fågelkliniken har! Jag bor i Hbg och har inte bil så för att kunna få skjuts behöver jag en veterinär här.
Om detta inte hjälper för soffans skull så kanske det kan hjälpa mot att han även börjar hitta andra intressanta kisställen i lägenheten. Jag hoppas han ska få behålla sin fina personlighet. Han är så snäll och gosig och social, han förstör inte inredningen genom att gnaga osv. Men man är ju rädd att nästa kissplats ska bli fåtöljer och sängen.
Lilla gubbe, vilken sorglig jul för honom =(
#18 Aha okej då förstår jag :)
Nja du kanske hjälper honom istället? :)
herregud, kom på nu att det är dumt att operera honom nu ifall det blir komplikationer, att gå till vet under julhelgen kostar ju skjortan. Försäkringen gäller ju inte för ev komplikationer eftersom kastrationen inte beror på ngn sjukdom.
Jädra mög.
#20 Avboka och ha honom i hage tills efter jul? :)
Japp, jag bokade om till 14 januari och så får det bli buren + kompostgallerhage för den lille missdådaren tills dess.
Nu har jag sprayat ättika + vatten på soffan och sängen och fåtöljerna. Det stinker. Det gör inget.
#22 Ja det hade jag nog med gjort ^^,
Hoppas det hjälper :P
Ts, jag måste ju ge dig en eloge för att du låter din kanin vara lös trots kissandet! Samt att du inte ger opp utan tycks se positivt på problemet
Ikväll tog jag fram buren och stängde in honom i den, för han hade inte kissat på hela dagen (inte sedan han soffkissade i går natt) och ville bara upp i soffan trots att den är blockerad. Så fick han vara i buren tills han hade kissat rejält, sen fick han komma ut igen.
han är väl tonåring?
lycko dig som bara har problem med det min lilla teddy pissar på mig mina vänner på mattan och i soffan.
ta en lördag och använd en vatten spruta varje gång han pissar i soffan så sprejar du en gång mot nosen.
skulle aldrig kastrera mit gullis även fast han pissar på mig c 10 gånger om dan. tycker man ska ha kaninen ute oftare så lär den sig bättre.
fattar inte MAN TAR BORT EN KÄNSLA. EN DEL AV KANINEN!!!D:
#27 Att man har kaninen ute ofta eller inte, har inte med att göra om dem blir rumsrena eller inte.
Och hoppas du menar inne då, i huset/lägenheten? För vintertid så kan man ju inte ta ut sin kanin.
Ta bort en känsla av en kanin?! Många gånger HJÄLPER man dem genom att kastrera dem. Dummaste jag hört ärligt talat. (inte att du är dum, men tanken, eftersom den ej är logiskt. så är inget illa menat).
Det är människan som tänker så, inte djuret.
Jag gillar ju inte heller att man kastrerar djur bara sådär, men har man en kanin inomhus och den plågar ens hund genom att förfölja henne och försöka ha sex med henne hela tiden, då måste man göra något. Då kanske man måste stänga in kaninen i en bur eller i ett rum där den får sitta ensam mesta tiden. Men om man kan slippa stänga in kaninen genom att kastrera den då tycker jag att kastrering är bättre för kaninen.
Nu kan man ju inte fråga kaninen vad den helst vill, så man får bestämma åt den.
Nu är min kanin kastrerad men han är fortfarande sexgalen, jag hoppas det tänker gå över men ibland gör det tydligen inte det med kaniner.
Han är absolut inte tonåring, jag har haft honom i mer än ett år och han var fullvuxen när jag hittade honom. Han måste alltså varit minst 1,5 år innan den här sexgalenskapen drabbade honom och det är alldeles för gammalt för en dvärgkanin att bli tonåring.