Varför sälja?
Det är en sak jag aldrig har förstått riktigt.. Det är många uppfödare som säger att om man skaffar en kanin så ska man behålla den livet ut.
Men jag blir alltid lika förvånad varje gång jag ser att de säljer vuxendjur pga. "privata skäl".
Förstår ju om någon blivit allergisk, men hur kan man då behålla de andra kaninerna? 
Och om man inte har råd att ha kvar de, skulle man inte ha tänkt på det innan man skaffade så många kaniner?
Jag har aldrig sålt vuxendjur och jag har alltid sett till så att alla kaninungar hamnat i hem där de stannat livet ut.
Så därför förstår jag inte riktigt, vad är det som får er att sälja de vid fullvuxen ålder?
Hoppas verkligen inte att någon tar illa upp, det var inte menat som något elakt meddelande, och det var inte heller menat åt någon speciell person 
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
Hmm ja det är ju lite motsägelsefullt.
Enda anledningen jag skulle sälja vuxna kaniner är om jag omplacerar dem (alltså tar emot en kanin som behöver nytt hem). Men jag tror att folk säljer vuxendjur om de endast har plats för x antal djur och sedan hittar ett superfint som de vill byta ut ett annat med… Elakt kanske, men det tror jag är ganska vanligt. :/
Ja, jag kan ju även förstå kanske om djuret inte går ihop med de andra djuren, men däremot så kan faktiskt kaniner vara själva. Det skulle man nog i sådana fall ha tänkt på att det kunde hända innan man bestämde sig för att behålla den.. 
#2 Jo det håller jag helt med om! Kan inte relatera till sånt… Här jag har tagit hem ett djur så blir det en del av familjen. Skulle inte kunna sälja det "bara sådär". Vissa har ju såklart en bra anledning, medan andra inte har :/
Ja folk som hjälper till att omplacera förstår jag mig ju på. Bättre att djuret får ett tillfälligt hem än att det avlivas. Om det omplaceras måste det ju finnas någon anledning? Det var en kvinna som sålde en 3årig kaninhona på blocket.se och det stod "akut av privata skäl". Jag frågade då vad detta var eftersom att kaninen redan var såld. "Mina barn har tröttnat."
Då blev jag faktiskt arg 
#4 Ja det är riiiiktigt dåligt! Så synd om kaninerna :( Okej om man blir svårt sjuk och inte KAN ta hand om djuren mer, men köper man ett djur ska det inte endast vara till barnen för barn kan inte ha fullt eget ansvar för levande varelser… :/
Oftast så säljer man vuxen djur pga att de inte ska vara med i aveln mer, eller att man byter ras tex. Då kan man tyvär inte spara alla kaniner. Men jag förstår hur du tänker :-)
Jag tycker det är bättre att sälja en kanin när man inte vill ha den längre, annars får den ju bara sitta i buren livet ut. Men sen blir jag så irriterad, min kompis ville ha en kaninunge av mig så säger hon:
'' mm och jag kan ju få den gratis för du är min vän ''. Jag tackade nej till henne, både för hon tror hon ska få kaniner av mig gratis bara sådär och att hon köper kaninungar och då är dom jättesöta, men när dom blir vuxna så är dom inget att ha så då säljer man dom.
Det är helt fel tycker jag. Vet inte om du menade riktigt så jag skrev kanske en helt annan sak! ><
Jag har bara sålt en vuxen kanin som jag köpt för att ha själv, och den sålde jag just för att vi inte kom överens. När jag kom kunde hon hoppa upp i knäet med en riktigt lömsk min och så fort hon fick chansen nöp hon till mig :P Så gjorde hon inte med andra, och tycker inte kaninen om mig så ska hon ju inte behöva plågas med att ha mig som ägare, eller hur? :)
Kan också tänka mig sälja djur som inte passar i min avel längre, om jag absolut inte tror att jag kommer att ha tid för den. Men givetvis ska man ju tänka igenom saker noga och planera väl så att alla inblandade kaniner inte behöver flytta runt massor eller bli försummade :)
jag avlar ej men satte min väldigt ovilligt ut till försäljning då jag måste flytta och får bra ta med en kanin och två honor som höll på att rida på varan hela tiden funkar inte ju, samt att mamma reagerade mer på den kaninen när den fällde en den andra p.g.a. olika pälssorter, men jag hade tur att när köparen som kom och gick igenom kaninen och då upptäckte vi alla till vår stora för våning att hon var en han XD trots att veterinär och uppfödare försäkrar mig typ 3 gånger om att det var en hona men när den som tänkt köpa amai visade oss såg vi tydligt att det var en kille så inte konstigt att han red på min andra hona som som tur verkar klarat sig från att bli med ungar phu så nu ska han kastreras och förhoppnings vis kan jag behålla båda och flytta med dom med.
http://www.youtube.com/user/lazyasshika