Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etiketthälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 932 ggr
teddy2002
1

Kanin med tonårsproblem

hej min tonårs kanin teddy har varit rumsren sedan han flytta in. han verkar trivas och må bra men nu när han har blivit tonåring kan han inte: 

1. vara i knät 3 sekunder utan att pissa på en.
  2. låta en fylla på mat utan att runka med armen
  3. träffa andra kaniner utan att försöka få barn med den(han gör det tillomed med grannens pojkkanin i samma ålder)

Vad ska jag göra?

Tacksam för svar.

[_annaH]
0

Nu sitter jag vid mobilen o kan inte ndra något. Men jag vill be dig ändra rubriken o ha inte stora bokstäver. Tänk på språket.

[Emma--]
3

Kastrera?

Och skulle inte låta kaninen träffa grannens hane. Hade två vänner som gjorde så och det slutade i slagsmål. Hade dom inte varit ute vet jag inte hur det hade slutat med tanke på hur mycket päls som hann försvinna på den korta tiden kaninerna hann slåss.

Stephanie
1

Antingen härda ut och hoppas att han blir bättre, eller kastrera honom. Vårda språket och sluta skriv med stora bokstäver.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Stephanie
1

#2 Så sant, man bör sällan låta djur hälsa på andra om de inte ska bo ihop. Det är bara onödigt stressande och riskabelt.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Silvereld]
1

Kastrera är ett tips. Annars är det bara att hålla ut och putta undan honom försiktigt när han gör så. Kaniner förstår inte när man blir arg eller våldsam, så låt det bara bero. De brukar lugna sig med markerandet och påsättandet när de blir äldre (ca 4-5 år och uppåt). Anledningen till att han även sätter på hanar kan vara för att visa dominans, utöver att få utlopp för sina sätta-småkaniner-till-världen-behov. Det är en instinkt och helt naturligt för kaninen. Hankaniner brukar försöka bita könsorganen av varann för att säkra fortplantning från dem själva eftersom det blir en konkurrens med andra hanar. En honkanin kan få ungar med flera hanar samtidigt.

[Tilde]
1

Hur gammal är han? Och varför låter ni en förmodligen könsmogen hankanin träffa en annan hankanin? Det slutar bara med att en av dem kastrerar den andre..

Tonårsuppror brukar gå över, men beteendet kan ju också bero på att han är könsmogen, då vissa hankaniner sprayar kiss här och var för att markera revir. Då kan du fundera på att få honom kastrerad av en veterinär. :)

Fridaaaa
1

Ändrade rubriken, och språket i rubriken och till rätt kategori.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tesushie
0

kastrering nåt annat kan jag inte komma på .Har själv problem med min hona som kommit in i tonåren , hon biter på allt och alla det har hon aldrig gjort förut samt gör sina behov över allt även när hon sitter i famnen min mamma vill inte att hon ska vara ute inomhus, men jag tycker synd om henne när det inte är så kallt kan hon gå i sele utomhus en stund men annars vet jag inte hur jag ska göra vi har inge kompost galler eller så heller

http://www.youtube.com/user/lazyasshika