Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettallmänt
Läst 891 ggr
[Tilde]
0

Hund + kanin

En tanke… Hur gör ni som har hund om ni har innekanin också? Får kaninen bara springa fritt i ett rum eller hur håller ni koll så inget händer mellan de två när ni inte är hemma? :)

[_annaH]
0

Jag har vant mina kaniner vid hundarna.

Elvis springer lös på hela nedervåningen nästan hela dagarna när jag är hos föräldrarna, i början så är hunden super glad att hennes kompis är där, men sen är det som att dom aldrig träffats… Dom bryr sig inte alls om varandra xD Går bara förbi varann :P 

Elvis är dock livrädd för katterna, och när Elvis va liten så hade vi bara en katt o hon va typ aldrig inne så han fick aldrig vänja sig.

Det brukar gå bra, man ser oftast rätt fort om det inte funkar, hunden kan ha jaktinstinkt o då kan allt bli fel. Allt är individuellt, bara o testa :)

Jag låter aldrig Elvis vara ensam i huset utan ska jag gå på toa så får han följa med, ibland följer han med frivilligt xD Hade nog inte lämnat en hund o en kanin ensamma då man inte vet vad som kan hända.

Fridaaaa
0

Har innekanin plus hund. Hon är enbart lös när vi är hemma. Har ju både hunden och katterna. De gör inget mot henne när vi är hemma men djur är alltid djur. Aldrig skulle jag lämna kanin och hund/katt ensamma lösa hemma hur mycket jag än litade på dem :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[krysopras]
0

Ja, jag skrev häromdagen, min kanin och min hund har gått lösa i lägenheten i ett helt år ihop utan minsta problem, nu har dock kaninen blivit störtförälskad i hunden och lämnar henne inte i fred. Förut struntade de i varandra.

Jag har en väldigt snäll o lugn hund, men den här intensiva uppvaktningen är förstås jobbig för henne, så nu bor kaninen i badrummet för jag vet inte vad jag ska göra för att få honom att ge tusan i hunden.

[Tilde]
0

Hmm ja jag funderar bara på framtiden då jag gärna vill ha hund och innekanin :) Får nog ta och låta kaninen vara instäng i sin bur, eller ett rum i så fall, när jag inte är hemma. Better safe than sorry. Glad

Fridaaaa
0

#3 Vi har med en väldigt snäll hund osv men skulle inte chansa, en hund är alltid en hund, kan gå på ett ögonblick hur snäll än hunden är :)

#4 Ja låter som en bra idé. Dumt att ta risken liksom :D

[krysopras]
0

Javisst, hunden kan förstås skada kaninen helt oavsiktligt, därför tyckte jag det var så bra när de fullständigt iggade varandra. Kaninen höll sig under soffbordet och hundens favoritplats är i ett annat rum. Och detta funkade perfekt i 14 månader!

Jag hoppas det här kaninbeteendet ska ge med sig iom kastreringen, de kan tydligen få en hormonkick just när de blivit kastrerade så kanske är det det som är upphovet till den här "förälskelsen" som kaninen drabbats av. (Och som hunden inte besvarar).

Jag har en fråga till er som har en kastrerad kanin (hane), brukar pälsen bli ful på dem? När min förra hund blev kastrerad (pga livmoderinflamm) så blev hennes päls efter ett tag tovig och matt och hon fällde jämt. Är det likadant med kaniner?

Fridaaaa
0

#6 Dock kan det gå bra längre än så men så en dag kan det sluta illa, det är sånt man aldrig vet, därför skulle jag inte chansa, ^^. Men tur för dig att det fungerade :)

Ang pälsen vid kastrering, brukar det inte bli kass päls på hundar efter kastrering, så du/hunden hade otur att det blev så, det är individuellt men ovanligt tycker jag ;)

[krysopras]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Han har så underbart fin päls nu, bara därför jag undrade. Den är helt blank, mycket finare än när han kom hit från början.

Mest rädd är jag nog att jag själv ska råka trampa på eller snubbla över kaninen, en kompis till mig hade en kanin som dog för att hennes man råkade trampa på den.

Men nu när han är instängd så är ju även den den faran över. Men hans liv blir tråkigare, han älskar sällskap.