Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikett: hälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 2949 ggr
Explodera
0

Hona eller hane?

Hej!

Jag går i kaninskaffar tankar, det lutar nu åt en dvärgvädur, då dessa är gudomligt söta och i väldigt praktisk storlek när man bor i lägenhet.

Jag har tidigare haft en ddv och en fransk vädur, båda hanar.
Jag har fått för mig att hanar tenderar att vara mer tillgivna och kelna än honor, finns det någon erfarenhet av detta?

Båda mina tidigare kaniner kastrerades (den franska väduren efter att han vid upprepade tillfällen försökte para sig med min högst chockade perserkatt), och det är något jag räknar med att få göra med en ny kanin också. Vi har en katt och en "helg hund" sen innan, och vill ju såklart att dessa ska passa ihop med en kanin. Min ambition är att kaninen ska kunna vara lös i lägenheten, med en mindre bur tillgänglig.

Så vad säger ni, hur har ni upplevt honor i förhållande till hanar? Finns det andra för- och nackdelar?

Hoppas nån kan ge mig lite råd :) !

[YukiOni]
3

Skulle säga att det beror på individen, men i många fall är hanar 'snällare' än honor, då vissa kan tendera till att bli tjuriga underf brunst. 
Endast 1 av våra 4 honor denna 'tjuriget' under brunst så det beror på individen. Stam, ras(i vissa fall), uppfostran, hantering och ålder spelar mest in.

[einstein99]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har själv en lejonhuvad kanin hona som är hur gullig som helst hon är hur kröken som helst och kommer alltid hoppande i rasande fart när man kommer in i rummet där hon e i. Så jag tror det beror på mest hur individen är och hur mycket tid man har att kela och bry sig om kaninen :)

[einstein99]
0

Kelsen* ;)

[Tilde]
0

Jag tror det är väldigt individuellt, men jag har en hona och en hane och hanen är mycket gosigare (fast honan gillar också att komma fram och bli klappad - speciellt om hon även får godis, haha). Ska snart få hem min andra hane och efter det en till hona… så efter den andra honan kan jag nog svara bättre. Flört

Explodera
0

Tack för alla svar! Jag har hittat en hona som är så gudomligt söt, ska ta kontakt med uppfödaren och se hur tempramentet på föräldrarna är och så. :-)

Fridaaaa
0

Jag har 1 hane just nu och 4 honor.

Det är ingen skillnad mellan könen hur tillgivna dem är osv. Men honor kan bli tjuriga vid brunst men annars är det ingen skillnad, det är individuellt helt enkelt :)
Här är det min ena hona som är mest kontaktsökande men haft hanar som med varit det så :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Explodera
2

Det blir en liten hane. Han är havanna wienertecknad dvärgvädur och satin lejonman. Nog det sötaste jag någonsin sett. :)

Fridaaaa
0

#7 Satin lejonman?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Explodera
0

Ja, satinpäls och lejonman om jag inte missförstått.