Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etiketthälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 1153 ggr
[lucke]
0

Dvv och bettfel

Jag läste i en av mina kaninböcker att kaniner med trubbig nos, som dvärgvädurar, är mer utsatta för bettfel. Dock minns jag inte om det var medfödda fel eller bettfel som uppkommer senare. FInns det nån sanning bakom detta tro? Är det några andra defekter/sjukdomar som dvärgvädurar är mer utsatta för?

[lucke]
0

Ingen som har några tankar om detta..?

[Tilde]
0

Jag har ingen aning… Har inte hört något om det :/

[lucke]
0

Kan ju hoppas att det är extremt ovanligt! Men det var ändå lite intressant, jag ska kolla mer i min bok och se exakt vad det står om bettproblem.

[Tilde]
0

#3 Ja jag vill gärna höra lite om det om du hittar mer information :)

[lucke]
0

#4 Boken är på nästan 300 sidor, men jag håller på att söka igenom den, så jag skriver här när jag hittar infonGlad

[Tilde]
0

#5 Oj! Haha lycka till och ta din tid! Skrattande

[lucke]
0

#6 TackSkrattande

[_annaH]
0

Att det ska vara vanligare bland dom har jag aldrig hört talas om!

Ska kika vidare på detta!

hobbymupp
0

Jag har också hört det, och håller faktiskt på att kolla runt lite i det! Bör väl ha mer med trubbig nos att göra än med själva rasen :) Ska skriva kaninmagazinetartikel om det senare tänkte jag

Ska höra med Cecilia Trädgård då jag har för mig att vi pratat om det någon gång. Hanlar om platsbrist i skallen tror jag, eller något om att rötterna hamnar fel pga utformningen :P Kollar man på vildkaniner och en korta tid vi avlat på kaninerna och sätter det i jämförelse med hur mycket vi ändrat deras utseende så är det ju inte helt otroligt att knaserier förekommer :D

Återkommer när jag har fått svar, hon är inte så bra på att svara på mail alltid xD Får kanske bli v 8 då jag ska vaccinera Molly :D

[Tilde]
0

Ojdå, stackarns :/ Men ja låter som det har med ansiktsformen att göra.

[lucke]
0

Vädurar och dvärgar, dvs de som har korta eller små skallar  (vet inte vilken ras de menar med dvärg, men kanske hermelin) löper större risk att drabbads av tandsjukdom. En erfaren veterinär bör kolla tänderna under kaninens första levnadsår. Är lite stressad nu, så har inte översatt alltOskyldig

[_annaH]
0

#12 Hermelin är det, läste jag på en sida.

[lucke]
0

#13 Dubbelkollade i min bok nu, hermelin var det där med.

Eftersom jag nog knappast får citera min bok ordagrant så tipsar jag istället om vad den heter: Rabbits for dummies (2nd edition) av C. Isbell & A. Pavia. På sidan 32 står det om detta. Min kanins tänder är kollade av veterinär vid drygt 4 månaders ålder så jag känner mig rätt lugn vad gäller bettfel/fel på tänder.

hobbymupp
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Spännande detta tycker jag! Om man kollar på hur en någolunda bra "vildkaninanpassad" skalle ser ut:

hobbymupp
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och jämför med hur en kortskallad-dvv/hermelin skulle se ut… (hehe lite random avdelning kanske, men ni fattar poängen xD)

hobbymupp
0

Kom på att de bilderna är lite felanpassade, o lite felritade… Hm. Bra av mig där. Men lite liknande är de ju. För lite plats helt enkelt.

[lucke]
0

Undrar hur statistiken ser ut, hur vanligt det är. Och frågan är hur pass mkt felet påverkar kaninen, beroende på vad det är för fel förstås…Obestämd