Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettallmänt
Läst 856 ggr
[_annaH]
0

Sälja till omyndig?

Har ni sålt kaniner till någon omyndig? Hur har det gått?

eller Kan ni tänka er att sälja till någon omyndig?

Nu syftar jag på där målsman inte är med i bilden alls.

[Moa-]
0

_annaH; beroende på om personen under 18 år har tjänat egna pengar eller ej så kan vårdnadshavare upphäva köpet, är barnet i fråga under 16 år kan vårdnadshavare alltid häva köpet. Detta leder till en osäker försäljning.

[_annaH]
0

Jag säljer inte till någon under 18, målsman måste alltid vara med! Och det har jag vart tydlig med när jag sålt kaninungar, och har fått många mail från 12-13åringar som vill köpa och när jag sagt att deras målsman får kontakta mig så har jag inte hört av dom mer. 
Man kan alltid ringa och fråga om man kan kolla på dom, men jag vill fortfarande ha kontakt med målsman, just för att höra vad dom tycker om köpet. 

Jag vill inte ta chansen att "hon/han kanske får köpa den här kaninen", eller tänka att hon har nog pratat med föräldrarna och hon får köpa kaninen.

[_annaH]
0

#1 Men personen bor ju antagligen hemma? Om någon skulle säga att dom tjänat ihop pengarna själv men får inte köpa av föräldrarna men vill göra det ändå, ja då tänker inte jag sälja till personen. 
Föräldrarna har ju ändå ett ansvar..

Jag kommer alltid vilja ha kontakt med målsman, bara för att se att det är OK! Vill inte sälja till någon som egentligen inte får köpa kanin.

[Tilde]
0

Skulle jag aldrig göra! Tror det också är olagligt faktiskt. Tungan ute Men riskerna att kaninen sedan blir tillbakalämnad är alldeles för stor också. Nej, jag vill att en vuxen person har ansvaret.

Helin_
0

Jag säljer inte till någon under 18 utan att ha pratat med föräldrarna. Är man seriös så säljer man inte till omyndiga. När jag var liten köpte jag kaniner o möss och till o med en katt en gång utan att ha pratat med mina föräldrar. Jag hade tur som fick behålla mina djur för min mamma som dessutom såg till så att dom fick ordentliga burar istäklet för mina hemmabyggen. (Som de iof inte car några fel på annat än kosmetiskt)

Fridaaaa
0

Jag gör inte det, utan föräldras tillstånd och utan att ha pratat med föräldrarna först, eftersom dem har ansvaret.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Peak303
0

Nej, jag har bara sålt till yngre personer när föräldrarna varit med på köpet. Skulle inte sälja till någon under 18 om denne inte har tillstånd av sina föräldrar.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[_hsleiufhbtv]
0

Är inte målsman med i bilden säljer jag inte till minderåriga :)