Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etiketthälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 1996 ggr
EllinorErber
0

Blind kaninunge!

Jaha, då har vi idag hunnit med en hel del, såsom Vetrinären!
Den svarta lilla hanen är alltså blind på ett öga och har kraftigt nedsatt syn på det andra! Detta stoppar inte honom då han är pigg o go änna :)

Vetrinären kunde inte direkt säga varför det var så utan detta har antagligen varit så enda sen födslen..

Har någon erfarenhet av detta att dela med sig?
Han verkar inte lida utav det, utan han leker och äter och dricker. Gör små glädjeskutt och finner sig fram!!

Minns att jag hade ett blint marsvin när jag var liten, men det är i princip allt jag minns!

Välkomna med tips

[YukiOni]
2

Fick en unge ur en tidigare kull som var blind på ena ögat. Hon hade aldrig några problem med att ta sig fram och navigera. Hopptränade även utan problem. Jag skulle säga att om ungen flyttade till ett hem där det fanns en annan kanin i samma bur (om de trivs ihop) skulle ungen inte ha några problem alls.

Djur ser inte handikapp på samma sätt som vi gör, dem e lyckliga och kan leva (nästan) fullt normala liv för det.
Djur med nedsatt syn behöver kunna lita på till 100% att inget kommer att skada dem, därför (enligt min erfarenhet) brukar de vara välldigt snäll och sociala.

Om du kastrerar honom och sätter honom med en lite äldre (snäll/undergiven) hona, tror jag att han skulle må toppenbra! Flört

Emmetem
2

Min äldre kaninhona är helblind på ena ögat och har också kraftigt nedsatt syn på den andra. Men detta fungerar bra för henne. Hon är 9 år nu och har alltid haft dålig syn :) Det jag försöker säga är att en kanin kan leva minst lika bra även fast den har nedsatt syn. Min veterinär var dum och föreslog att jag skulle ta bort henne då hon inte skulle kunna leva ett normalt liv. Men jag struntade fullkomligt i vad veterinären sa! Samma sak med min kaninhona som bara hade 3 ben. Inte tusan levde hon ett sämre liv för det!
Ibland trotsar jag veterinären och gör det jag tror är bäst för djuren, och det är inte få gånger som veterinären har haft fel ;)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

EllinorErber
2

# 1

Ja han bor nu ihop med en av den andra kullen jag valt att behålla! Och dom trivs som en fisk i vatten ihop än så länge ;) och kommer bägge att kastreras så fort juvelerna börjar synas :)

Vetrinären började poängtera att avlivnig var ett alternativ. MEN INTE FÖR MIG.
Han har det så mysigt i sin bur med sin kompis och är nu 7 veckor gammal och har ett helt liv framför sig. Trotts att han inte ser något så vet jag att han kommer få ett fullt liv. Jag kommer ha maten och grönsakerna alltid på samma ställe det stått sen han började äta själv för att inte förvirra honom! Och han tenderar att följa efter den andra hela tiden med så jag tror absolut inte att detta kommer bli ett problem.

Lite extra mys och kärlek är ju en självklarhet!!

[Tilde]
2

Vad glad jag blir av att höra att ni inte vill avliva kaniner "bara" för de är blinda! Så länge de inte lider förstår jag inte varför man ens skulle tänka tanken! Guldstjärna till er! Skrattande