Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettmat-utfodring
Läst 9878 ggr
kaninlyckan
2012-10-29 13:47
0

vattenflaskor vinter

hur gör ni med era vatten flaskor till ute kaniner för dom fryser och blir isklat vatten som jag förstår är inte det bästa graden till en kanin*vatten* vissa säger att man kan sätta över en ylle strumpa men sen blir ju den stel så hur gör ni //mvh kaninlyckan

[RC1393]
2012-10-29 15:39
0

Skål är det enda som fungerar på vintern. Jag har akitaskålar och är man försiktig så kan man bara slå skålen mot något så far isen ut och man kan hälla dit nytt ljummet vatten. Sen brukar jag gå till burarna några gånger/dag och byta vatten eller bara hacka på islagret som bildats.

Hur du än gör med vattenflaskan så kommer pipen på den att frysa, och en kanins tunga kan frysa fast vid den så de är inte så bra att ha.

Fridaaaa
2012-10-29 17:06
0

Går inte att ha vattenflaska på vintern.
Vattnet i t.ex pipen fryser jättesnabbt, innan resten av vattnet fryser osv.
Skål är bäst :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Brandy
2012-11-05 22:32
0

Måste man slå hål på is i en skål? Kan de inte slicka i sig isen och få vätska på det viset?
(Har innekaniner så har inte det bekymmret men ändå).

Fridaaaa
2012-11-05 22:34
0

#3 Dom får inte i sig tillräckligt då :)

totten
2012-11-06 18:29
0

Jag byter 2-3 ggr per dygn i skålen när det blir is.

Ph77
2012-11-10 16:26
0

Enl jordbruksverket ska djuren erbjudas ljummet vatten 2ggr/dygn när det är minusgrader ute. En plastskål som är lite böjlig underlättar att få bort isklumpen som bildas i bottnen.

ph77

Emmsann
2012-11-10 20:21
0

Nu har jag mina kaniner i ett garage som förvisso inte är isolerat så det blir ju rätt kallt men jag har alltid tjocka ullstrumpor på vattenflaskorna! Det håller ju inte värmen hela dygnet men iaf ett par timmar! Så jag fyller vattenflaskorna med ljummet vatten på morgonen, sätter på strumpan och byter sedan igen när jag kommer hem på eftermiddagen :-)

//Emma

Fridaaaa
2012-11-10 21:19
1

#7 Dock fryser det i pipen långt innan det fryser i flaskan, så strumpor på själva flaskorna hjälper tyvärr inte mot det

kaninlyckan
2012-11-11 10:07
1

men det är det som är så lustigt för min pipa på flaskorna fryser inte bara vttnit i flaskan fryser

Fridaaaa
2012-11-11 10:42
0

#9 Hur vet du att det inte fryser? man kan ju inte se det?

kaninlyckan
2012-11-11 20:00
0

asså jag tar ut flaskan hur hållaren och klämer så att det kommer ut vatten och då ser man och det brukar inte vara fruset

[MiniPim]
2012-11-17 10:31
0

Jag brukar byta till akitaskålar på vintern, det fryser inte lika lätt. Om man har vattenflaska fryser ju pipen på några sekunder när det är minusgrader.

Finns ju sånna termoskydd för vattenflaskor men jag har hört att det inte hjälper alls. Om du har det problemet så är väll ditt val att byta till skål. Glad

Fridaaaa
2012-11-17 11:07
0

#12 Nej dem är värdelösa, eftersom det inte hjälper på pipen där det fryser först:P

Beatrice_Love_Kaniner
2012-11-17 14:27
0

det finns inte så mycket man kan göra, men jag byter mitt vatten två gånger om dagen… En innan jag går till skolan och så en runt middag.

/Hälsningar Bea och kaninerna

Uppfödning av rex hermelin

westblom
2012-12-01 19:00
0

jag byter också vatten 2 ggr om dagen och då tar jag med mig en skål+vattenflaska så det är bara att skifta på skålarna hur enkelt som helst,

aggabagga
2012-12-01 21:16
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag byter vattnet två gånger om dagen, nu på vintern. Om man har det lite ljummet, så fryser det långsammare. Men blir det kallare så har vi skål. Då kan de i värsta fall slicka på isen.Mina kaniner dricker mest när vattnet är helt nytt.;)

Bilden är på min Molly i snön.=)

♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥   ♥

/Agnes & Långöronen♥

♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥

Lina R
2012-12-01 22:57
0

Vi hade väl den här diskussionen förra vintern :)?

Jag tycker att det är oshysst att ha flaska på vintern, oavsett hur lång tid det tar innan vattnet har fryst.

Eftersom… det är inte så kul att slicka på metall i minusgrader.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

westblom
2012-12-02 08:30
0

de är såna här diskussionener som åter kommer kommer varje vinterFlörtja det är oshysst att ha vattenflaska på vintern, usch jag vill inte ens tänka på vad som händer om mina kaniner slickar på metallen,man vet väl själv vad som händer om man slickar på metall när det är kallt då fastnar man med tungan det ärFörvånad inte kul.

Bruden-Mbuti
2012-12-04 13:09
0

hur lär man kaninerna att sluta välta vattenskålen?

matskålen välter de också men det är ju inte lika jobbigt.

har testat med de sk papegojskålar. de som har en hållare som skruvas fast i buren. mina tar loss skålen.

keramikskålarna är inte tunga nog, de lyckas välta dom också.

burarna blir ju helblöta å vattnet fryser till is. halm å ströet blir ju stenhårt å värmer ju inte då.

så vad gör jag?

har nu 5 ungar som behöver ha fri vattentillgång.

kan ju inte ta in dom då blir det ju för varmt för de små.

Fridaaaa
2012-12-04 13:12
0

#19 Sätta fast på gallret/i väggen? Såna akitaskålar? :) Om man böjer dem ordentligt borde dem inte kunna dra loss dem :D
Annars ha tunga keramikskålar eller liknande, har jag till min jätte, och han älskar annars att välta skålar :P Såna tunga för större hundar? :) Fast kanske inte så bra till små ungar hmm.

Lina R
2012-12-04 16:26
0

Akitaskål, snurra hakarna vågrätt när den är i gallret + fjäder som hakas i framkant och spänns under skålen i gallret. Omöjligt att få loss :).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

[RC1393]
2012-12-04 16:47
0

#19 Hade samma problem med min hona. Då gjorde jag ett hål och hängde skålen på utsidan i gallret och för att rovdjurssäkra så gjorde jag en "kupol" över skålen, så att hon kunde sticka ut huvudet och dricka och jag slapp oroa mig för rovdjur :)

lodjuret
2012-12-04 19:54
0

Min kanin har vattenflaska och vi byter till ljummet/varmt vatten ungefär 3-4 ggr om dagen nu när det fryser. Det fryser i pipen ganska snabbt och ibland när man ger vatten så dricker hon inte så då får man gå upp snart igen..
Man gör ju allt för att hon inte ska sitta törstig…för om man inte varit upp på ett tag och hon inte drack sist så är hon jätte törstig när man kommer.

Ingen värmare till flaskor fungerar eftersom det är i pipen som det fryser fast.

Jag vill inte ha skål eftersom det lätt vickas ur (det blir blött i buren och fryser)och även om jag har en skål som inte går att vicka så är hon inte van vid skål så hon skulle inte dricka ur det.

Fridaaaa
2012-12-04 20:56
0

#23 Mina kaniner var inte vana vid skål innan men jag satte in skål och dem fattade det direkt. det är naturligt för dem :)

Bruden-Mbuti
2012-12-13 12:22
0

nu har jag hittat lösningen.

köpte hundskålar med antispillring.

fodrade dom undertill och runt om med flecee. ställer skålarna i en grop med hö eller halm så de kyls ner långsammare.

nu välts inga vattenskålar längre och vattnet fryser inte lika fort som i vanliga skålar.

under ringen fryser det sisst. när kaninerna börjar gräva på isskorpan då brister det i kanterna och vatten kommer ut å lägger sej på isen.

naturligtvis måste jag byta vatten ofta men inte lika ofta som förr.

Moken
2013-01-22 12:52
1

Ber om ursäkt för en aningen senkommen trådbump, men tyckte det var ett inte helt ointressant inlägg jag hade att förmedla.

Hittade på en helt annan lösning än tidigare nämnda, fast kräver lite mer investering av tid och sånt förstås… Tungan ute

Testade först med en vanlig vattenflaska för att utvärdera, och eftersom det funkade bra (testade ner till -17°C och vattnet var ljummet, pipen likaså) har jag nu införskaffat lite bättre flaska som håller på att byggas om.

Lindade flaskan med Isachrom 60 (motståndstråd) ca 2.5m, lät lindningen gå ut på pipen så att ungefär 7mm var utan, sen "gjöt" jag in tråden med epoxi med lite iblandad kiselpasta för att fördela värmen bättre. Har snabbkoppling mellan skruvlock och flaska för att kunna plocka isär. Matar med 12Vac/0.8A. Slutligen isolerat flaskkroppen med 3 lager underlagsplast och säkrat med gaffatejp.

Inte vackert men funktionellt, vid -17°C var vattnet knappt fingervarmt och pipen något svalare (men inte kall). Sitter en termostat som slår ifrån värmen vid +5°C.

Kör fortfarande kontroll av vattnet 2ggr/dygn men enda nackdelen hittills är att flaskan smådroppar - vilket är orsaken till att jag nu bygger annan Cool

Verkar förresten vara ett uselt utbud av bättre prylar i det här landet, var tvungen att köpa från det stora landet i väster för att få vad jag ville ha.

Kanske inte en lösning som alla vill ge sig på, men för den som är av dylika ting road kanskr det kan vara värt att beakta.

Testade faktiskt först med eluppvärmd vattenskål, men den blev full av bröte hela tiden då våra ninisar tydligen är rätt stökiga av sig. Så nu har jag 2 såna som jag nog ska donera till en kollega, har även lovat bygga en flaska till henne.

Fridaaaa
2013-01-22 17:12
0

#26 Testat även med upphängd skål? :)

sfut
2013-01-22 20:37
0

#26 Var fick du tag i eluppvärmd vattenskål? Eller byggde du den själv också?

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Zofia89
2013-01-23 10:16
0

#19 Jag hade precis samma problem när det blev kallt och jag var tvungen att byta till skål!! Det jag märkt med min hona som alltid välter skålen och har omkring den i buren är att om jag bara fyller skålen och ställer den där hon lämnat den låter hon den vara ifred, det tog ganska länge bara före jag fattade att hon bara inte ville ha den där jag ställde den så nu när hon får ha den i motsatta hörnet välter hon den inte längre :D

Moken
2013-01-23 10:50
0

#27 Hmm, har faktiskt inte testat att hänga upp skålen, kanske vore värt att prova. Tro nästan sån plast kan vara lättare att limma på än flaskorna. Kan bli nästa projekt… Skrattande

Om erfarenheterna från de andra skålarna stämmer även för dessa bör slinga i botten duga bra. Har sett att det i USA finns värmekabel man kan förlägga i rör och skålar, vore antagligen det enklaste alternativet - men tilltalar inte min läggning riktigt…

Annars finns små värmeplattor man kan limma i botten också, betydligt mindre pyssel än värmetråd. Har funderat på #189177/532878/189244 (conrad.se), om det går att få till en enkel och smidig lösning som inte är särskilt svårbyggd.

#28 Byggde faktiskt om skålarna själv, men har sett att det finns liknande på bl a Tradera - iofs i rostftitt och till hundar, mina är vanliga keramikskålar med en trådspiral under botten. Inbillar mig att keramik är snällare i kyla.