Parning, hermelin
Hej! Vi har en hermelinhona på 2 och ett halvt år, och nu funderar vi på att skaffa ungar. Några frågor: 1. Är det lämplig ålder att få ungar? 2. När på året är det bra att låta henne paras? 3. Hur bär man sig åt för att hitta en hane?
- 7-18 månaders ålder beroende på mognad osv hos honan.
- Lämpligast att få ungar är våren/sommaren om de är ute, annars går det bra året om men det är svårare att få de sålda på vintern/hösten
- Man kan skicka till olika uppfödare, lägga upp annonser mm :)
Men tänk igenom noga innan parning :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
1. Beror på hur hon mår. Är hon inte under/överviktig utan superfrisk så kaaanske det är en okej ålder. Men man brukar säga att man inte bör avla på honor över 1-1,5 år.
2. När som helst. Vanligast är vår/sommar, men jag fick kull i september och de sålde hur bra som helst! Alla sålda i december (de var leveransklara i november). 
3. Säger som Frida, annonser, kontakta uppfödare, eller skriv här på iFokus. :)
#2 Gäller förstagångsparning ;)
Jag skulle inte förstagångspara en så pass gammal hona, men har hon redan fått kull och är i bra kondition så går det bra :) Risken är annars stor att honan dör under förlossningen.
#3 Att para en hona som är 1-1½år är inte mer risk än att para en som är 7-8 månader gammal :)
#4 Menade mest att Tirin sagt att man inte ska avla på honor över 1,5år, i så fall skulle många honor bara hinna få en kull. Jag förtydligade bara att det gäller förstagångsparningar :) Honan i fråga var ju trots allt 2,5år, och vi vet ju inte om hon haft kull förr :)
#5 Men det föregick ju inte att detta inte var första gången :P
Tusen tack för alla engagerade svar! Honan ifråga, vår Selma, är 2 1/2 år gammal och har aldrig haft någon kull. Hon mår bra men det låter ju på vissa inlägg som att det ändå kan vara riskabelt med en dräktghet Borde vi låta en veterinär undersöka henne innan parning i så fall?
#7 Då bör du inte ta en kull på henne, eftersom hon är 2½ och aldrig haft kull. Det är inte lämpligt att para en hona då, ökade risker osv.
#7 En veterinär kan dessutom inte kolla henne, eftersom fett kan ha lagt sig runt organ (något som inte syns), så en veterinär (eller vem som) kan inte säga om det är lämpligt att para honan eller inte, tyvärr.
Para inte en 2½ år gammal hona.
Jag rekommenderar inte heller att para henne, MEN jag vet en del inom hoppningen som har tagit första kullen på en hona upp till tre år utan komplikationer. Så är honan i fin form, god kondition osv så bör det gå. Men jag rekommenderar inte det, och hade absolut inte chansat. Min egen maxålder på första kullen för en hona är 2 och ett halvt år. Absolut max. Jag anser dessutom att dom är för unga när dom är under 1 år. :)