Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettmat-utfodring
Läst 1560 ggr
Faylinn
0

Kräsen med hö?

Hur gör era kaniner när de äter hö, äter de upp allt eller väljer de ut vissa strån och lämnar vissa?

Min dvv (7 mån) har alltid varit selektiv med höet, det är bara vissa strån som duger. Jag fyller på med hö ca 3 gånger om dagen och han är alltid jätteivrig och vill fram och börja äta av det nya höet. Minst hälften får jag kasta eftersom att det bara blir kvar i höhäcken och han vägrar äta det. Brukar ibland ta det som är kvar och lägga det i buren så att han kan böka runt i det och hitta fler "ätbara" strån men han lämnar ändå en hel del kvar.

Provade att köpa ett helt annat hö som skiljde sig en hel del från det gamla, men han gör samma sak med det.

Har jag bara lyckats hitta dåliga hösorter eller gör era kaniner såhär också?

[_annaH]
0

Jo men så gör allt mina kaniner med. De väljer ut de grovaste stråna och lämnar kvar de småsmå stråna som jag får slänga.

Vart köper du ditt hö?

Faylinn
0

Jag har tidigare köpt mitt hö hos Bromma Zoomarknad men testade nu ett annat, som jag inte minns vad det heter. På påsen står det att höet är från västmanland (tror jag!). Det var många fler grova strån i det höet, så jag tänkte att han kanske skulle gilla det mer, men nog lämnar han en hel del ändå!

Men då är det inte bara min lilla nin som är kräsen då :)

fossingen
0

Tror det är rätt normalt, ibland trampar de ner höet under dagen och ska ha nytt fast de har massor, men det räcker med att fluffa upp det så är det "nytt" för dem XD

[krysopras]
0

Hö består ju oftast av olika sorters gräs och vissa sorter är säkert godare än andra. Min kanin är väldigt kinkig med sitt hö. Det enda han har ätit upp bra är oxbows timotej-hö som är dyrt men tydligen gott. Oxbows pressade höklumpar vägrar han fullständigt.

LisaKanin
1

Åh min kanin är helt hopplös med hö. För att han ska äta det har jag fått prova mig fram och hittat JR Farms "maskrosäng" hö med maskrosor i som jag blandar med torkade maskrosblad, torkade hallonblad och Oxbow alfalfahö. Då går det ner.

Limpan-1
0

Det är olika, ibland är han petig ibland äter han allt.

[lejonhuvaddärvädur]
0

jag köper ekologiskt odlat hö från Lissma gård. Och det heter hö för smådjur. på rilo i jönköping men det finns nog någon annan stanns där du bor med

Fridaaaa
0

Mina äter allt.
Min jättekanin är kräsen med höet men de andra äter allt. Har grovt bra hö :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[RC1393]
0

Mina väljer också vilket som är godast, Mimmi är värst (har förmodligen inte fått så mycket och bra hö i sitt tidigare hem) och Ike äter nästan allt. Tiger och Elsa är någonstans mittemellan dessa två :P

[MiniPim]
0

Man kan testa att lägga i små fruktbitar i höet, det gjorde jag när Leo inte åt hö. Då åt han inget alls dock. Obestämd