Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikett: köp-sälj
Läst 994 ggr
emelieringstrom
0

(O) Omplacering kastrerad kaninhane

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min kära lilla plutt Tim vill ha ett nytt hem. Tim är en kastrerad dvärgvädur född 30/3-12. Han är havana wienertecknad, blåögd. Efter kastreringen blev Tim aggressiv och började göra utfall mot mig, övrig hantering är inga problem, så som att klippa klor och bära honom. Kan ligga och gosa i knät! Tror att det enda Tim skulle behöva är milköbyte!

Just nu går han ihop med min hona, vilket funkar jättebra!

Finns det någon underbar person som kan ta emot Tim så han får en andra chans? Han finns i Göteborg. Transport finns till Borås/Herrljunga/Falköping och däremellan. Annars brukar transport gå att fixa!

Vet att Tim skulle bli världens härligaste kanin, bara någon kunde ta sig an projektet!!

julia96girl
0

Jag skulle gärna vilja ge Tim en till chans, om han finns kvar? Men jag har en hankanin, som är världens snällaste och okastrerad, men vet ju inte om det hade gått om Tim är aggressiv?

Om inte så kanske man kan låta dom träffa varandra och se hur det går?

Men verkar han väldigt fin iallafall. =) Hoppas det går bra eller har gått bra för honom. =)

kaninlyckan
0

ursäkta att sabba tråden man ska inte ta chansen att ha 2st killar ram för att dom kan börja bråka rejält framförallt om det är inblandat med en okastrerad han kanin

Fridaaaa
0

#1 Du kan itne ha 2 hanar ihop. Det är ytterst sällan det går. Så chansa inte på det :) Stor risk att de kommer att slåss. Spelar ingen roll om båda skulle vara kastrerade eller inte :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

emelieringstrom
0

Tim har aldrig varit aggressiv mot andra kaniner, men hade nog inte häller vågat sätta ihop 2 hanar. Om du vill pröva är det upp till dig iaf :)

[_annaH]
0

Att sätta ihop 2 hanar är otroligt riskabelt och kan vara stressande för kaninerna. Man vet aldrig hur de kommer att reagera när de ser varandra. De behöver inte bråka direkt, det kan hända att efter 2v så går de absolut inte ihop längre, om man kan behöva ev, lämna tillbaka kaninen eller sälja, vilket ingen kanin ska behöva uppleva, att flytta runt hela tiden kan inte kaninen må bra av.

Men det är alltid upp till var och en och ta den risken, det är inget jag rekomenderar och jag hoppas man tänker till en extra gång innan man sätter ihop 2 hanar.

Ursäkta för lite OT men jag tycker att det är bra att uppmana folk att 2 hanar kan skada varandra rejält vid bråk..

julia96girl
0

Ja tänkte det, var lite osäker med att ha en till hane, med då får jag försöka hitta en steriliserad hona istället.

[_annaH]
0

Risken finns dock att hanen kommer att försöka "para" sig med honan. Vilket kan leda till att honan blir väldigt stressad. Det kan funka men du får vara beredd på att sära på dom, och ha en extra bur ledig.

Fridaaaa
0

#6 Man steriliserar inte honkaniner, man kastrerar dem med :)
När man steriliserar så tar man inte bort livmoder osv utan man bara "stryper" det på något vis. :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.