kanin vill inte äta:(
Jag har 2 kaniner som får uppleva vintren för första gången! Men ända sen snön kom så har de börjat äta dåligt. De får vanlig stampe pellets. Förut åt dem maten så fort jag satte in den men inte nu! Jag mår jätte dåligt av detta och är SUPER orolig. Snälla hjälp mig jag lider av detta:((
Bajsar dem som dem ska? Tänkte, så dem inte fått förstoppning?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tänker nog lite som #1, funkar magen som de ska? Håller de vikten?
1# Deras bajs är jätte fint och hur ser man att de har förstopning?
2# Har inte kollat vikten. Tycker du jag ska det?
#3 De bajsar inte, brukar sluta äta osv. Men om dem bajsar är det inte det.
Ja det är bra att ha koll på vikt.
#3 De kanske äter mer hö bara och mindre pellets?
Ja, väg och kolla hur mkt de väger och väg vid jämna mellanrum. Jag har en hane som haft "anorexi" flera omgångar under sina 9 år (dock inte de senaste 4 åren) och då har han matvägrat totalr, bajset såg dock bra ut ändå men inte lika mkt.
Jag kollar vikten regelbundet om något är fel. Under hösten har han varit väldigt sjuk och sjönk avsevärt i vikt, från ca 2 kg till 1,5 på bara ett par månader då. Nu är han dock frisk så kollar inte lika ofta längre men han gick upp hälften redan 2 veckor efter att han blev botad. (Den sjukdomen har dock inget med dina att göra) ;) Tar bara som exempel då vikten kan sjunka fort om de inte äter.
Äter de inte som de ska brukar jag även ringa till veterinär för en genomgång av kaninen. Ofta blivit att man ska stödmata och/eller ge ngn medicin, har även hänt att jag bara varit nojig men sj kollar jag hellre en gång för mkt än för lite…
4# jag tror kanske de kan ha förstoppning då! 5# Hinner inte väga dem nu ska gå till skolan, men på eftermiddagen kan jag väga de;)
Men vad ska jag göra ifall de har förstoppning?…..
Få i dom vatten, och något fiberrikt grönt. Har du critical care hemma? Och ge dom motion så de får röra på sig.
Man kan även ge Miniform som finns receptfritt på apoteket, den hjälper till och binder gasen i magen och tarmen så de lättar på trycket och även smärtan.
Ett tips är att städa rent hela buren, då ser du ifall de bajsat eller inte. Om de inte bajsat på 1 dag så ta de till veterinären!
Hur ofta får de vatten per dag?
Ljustadalens kaningård
8/9# okej ska göra det imorgon hinner ej inte annars 10# 3 gånger per dag;)
Kolla om dom har problem med kindtänderna :)
Dem har förstoppning:( Såg det precis idag……
#13 Då måste du få igång magarna så att dem bajsar, så fort som möjligt. Kan sluta illa om det går för långt :(
hur gör jag det?? De har börjat äta pellets nu i alla fall:)
#15 Skönt att dem börjat äta pellets.
Hmm aldrig haft kanin med förstoppning men här står bra :D http://kaninmagazinet.se/2012/february/forstoppning.html
16# Tack, tack såååååååå mycket!!!
#17 Vasegod :)
Min kanin slutade äta pellets för att den frös. Det var i för sig bara en kväll men det var för att jag lade in mer halm. Kolla så den inte fryser om det händer igen.
MVH Celina
#19 Kaninerna brukar ju äta upp pelletsen direkt? Då hinner det ju inte frysa? :P Och vi har haft -20 minus som kallast och inget pellets har fryst :P
#20 Kaninen frös ju, i #19 :)
#21 ? "kaninen slutade äta pelletsen för att den frös", kan man tolka som att pelletsen frös, inte kaninen.
En kanin äter för att bli varm, så det är sällan dem slutar äta för att dem fryser, och det ska oftast mycket till innan en van utekanin fryser så mycket, då rör dem inte på sig, utan sitter bara ihopkurad.
#22 Ah, men en annan tråd handlade om det så jag visste att det var så :)
#23 Det kan ju inte jag veta? Då får ju den personen skriva det då ^^,
#24 Nää, därför sa jag det :) Hen menade ju att skriva det, även om det blev ett syftningsfel.