Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etiketthälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 1294 ggr
[krysopras]
1

två hanar ihop

Går det om den ene är kastrerad? Jag har en okastrerad dvvhane men kan få en kastrerad. Det går inte, va? Skulle annars gärna ta hand om den kastrerade också. Den kastrerade är yngre.

Fridaaaa
0

Nej det är inte lämpligt. 2 hanar är inte smart att ha ihop, inte ens om båda är kastrerade. Vissa kan men majoriteten kan inte och det är en dum chansning. Bättre att du kastrerar din hane och skaffar en hona till honom istället :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

skit.i.de.du
0

Säger som #1. Även om en, eller båda, hanen är kastrerad brukar det, i regel, inte fungera.

Dock så vill jag inte säga att det aldrig fungerar, hade en nära vän till mig som hade två bröder i samma bur och det fugerade hur bra som helst. Fast dom hade ju både vuxit upp med varandra och så hade dom en väldigt stor bur.

Fördelen med att vara smart är att man kan spela dum. Motsatsen är betydligt svårare.

Fridaaaa
0

#2 Ja såna fåtal fall kan det fungera :) Dock tycker jag det är onödig risk :) Bättre att kastrera och ha hona då eller ha dem i burar bredvid varandra i min mening :P

[krysopras]
0

Tack för era svar! Trodde nog det var så det låg till men ville fråga för säkerhets skull. De hade fått stort utrymme för de skulle inte behöva bo i bur, min kanin går i lösdrift i lägenheten och har kisslåda. Men säkrast att inte chansa, för om det inte funkar så kan de ju skada varann allvarligt.

Fridaaaa
0

#4 Ja det är dum chansning. kastrera din egna gosse i så fall och skaffa hona till honom om du vill att han ska ha sällskap,

kaninlyckan
0

annars kan du ju dela av så att dom endå kan gå på lösdrift men inte träffa på utan att det sitter galler eller något imellan