Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikettom-dvärgvädur
Läst 1681 ggr
Nikoba
0

Bli en uppfödare?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur svårt är det att bli en kaninuppfödare? Alltså med uppfödarnummer, uställning och skriva stamtavlor osv. Vad krävs igentligen?
Jag är lite smått sugen på att börja föda upp viltgula dvärgvädurar nämligen. :)

Kan inte någon/några som är kunniga punkta upp vad som krävs, hur mycket tid och pengar som går åt osv.

Kunskap om kaninskötsel i allmänhet kan jag, det är just uppfödardelen jag vill ha mer fakta om.

[MiniPim]
2

Jag tycker man ska läsa på så mycket som möjligt, man behöver mycket tid och pengar ifall nu honan får problem vid förlossningen ? veterinär alltså. Jag är inte någon ''riktig'' uppfödare, utan bara hobby så du kan nog få större hjälp av någon annan. Sen är det bra om man har stamtavla/härstammnings bevis på kaninen så att det inte kommer bettfel eller andra sjukdomar. Flört

Och viltgula dvärgvädurar är underbart fint!! Ska börja föda upp det till nästa år jag med. Glad

Stort lycka till!

[YukiOni]
0

Håller med MiniPim, även om man haft kanin ett X antal år är det mycket arbete, planering och tidskrävande. Inte minst kunskap om sjukdommar och bettfel.

Pengar borde inte komma i första stadiet, man blir inte rik på det utan har det som en hobby.

Läs på lite mer innan (har en egenstartat uppfödning och det e inget lätt). Det e alltid jobbigt i början men blir "lättare" (hur man nu betäcknar det) med tiden antar jag. Satsa på att hitta individer med bra stammar till att börja med.

Lina R
1

Det är både lättare, och svårare än vad folk tror…

Det beror på vad du har för personlighet skulle jag vilja säga. Kommer du att kunna planera framåt, planera kullar med huvud istället för hjärta, kunna ta hand om födda ungar (behålla, sälja, avliva), kunna ta dåliga utställningsresultat som tips på vad du behöver jobba på, lägga ner mycket tanketid och mycket fritid på den här hobbyn?

Kommer du att ha ekonomin? En hane + en hona = du kan ha 10 kaniner totalt efter en kull.

Du behöver har bra burar som gör skötseln så enkel som möjligt, och det är en investeringskostnad på ca 300kr/kanin om du bygger själv, mer om du köper burar.

Lättaste sättet att "ta dig in i utställningsvärlden" är egentligen att du blir medlem i din närmaste KAF-förening och far på en utställning, försök hitta en uppfödarmentor (finns bra facebook-sidor där du kan fråga om det) och ställer ut din kanin några gånger innan du börjar avla.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se