Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikett: avel-och-ungar
Läst 1697 ggr
kaninlyckan
0

Kan man ha 2 bröder ihop?

Hej är lite osäker på en grej som jag har glömt göra ett inlägg Som jag vet att man inte får ha 2st hanar tillsammans men är det en annan sak om det är två hanar som är bröder och en annan sak … Bara för att en kanin rider,juckar betyder det då att det är en hona och en hane men som jag kommer ihåg så var\kan det vara att dom utgör rakning eller domenanns eller hur eller är jag ute och cyklar? =D

[RC1393]
0

Nej, man får heller inte ha fertila bröder ihop, men är de kastrerade i tidig ålder brukar det gå bra.

Ja, de rider på varandra när de vill ordna med rangen och visa att de är de dominanta.

[MiniPim]
0

1. Om man har riktigt tur så kan två hanar bo ihop, men oftast går det inte. Jag skulle absolut inte chansat. ^^ Bröder kan ju bo ihop tills de blir könsmogna, sne att bara slänga in en okänd hane till en kanin är ju en annan sak. För om de är syskon är dem ju uppväxta med varandra! Det går att ha 2 honor tillsammans, men det finns risk för stt dem också ska bråka, så bäst att ha en bur i reserv ifall att. Du kan ha en kastrerad hane boende med en hona, då är risken ganska liten att de börjar bråka. :-) 2. Min hona t.ex "parade" sig med en annan hona i hagen och de tvar ju dominans. Så nej dey behöver inte vara just hona och hane. En hane kan jucka på en hane eller hona på hona. Kanske blev lite rörigt men jag skriver från mobilen.. :-P

Fridaaaa
0

Man ska inte ha 2 okastrerade ihop.
2 kastrerade KAN gå ihop men jag personligen tycker att det är en onödig risk, även om dem är bröder eller uppväxta tillsammans ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[_annaH]
1

2 hanar ska inte hållas ihop, de finns de exemplar som funkat utmärkt ihop, men varför chansa? Bara för att de är bröder så betyder de inte att de inte kommer att bråka. De växer upp tillsammans men när de blir könsmogna så blir det annorlunda och de börjar troligen och bråka.

Är det två kastrerade hanar så kan det funka men man får vara beredd på att sära på dom och ha en extra bur ifall det absolut inte skulle funka.

Sen får man tänka på att alla individer passar inte med andra, det kan hända att 2 honor absolut inte går ihop då de bara bråkar, medans 2 hanar funkar utmärkt. Kastrerad hane tillsammans med hona kan gå jättebra för vissa men funkar inte alls för någon annan.