Biter mig i magen
Min kanin är väldigt sällskaplig och hoppar gärna upp i knäet för att få godbitar, men när han har suttit där en stund börjar han ofta gräva och även bitas. Det gör ont. Det är inte för att han blir fasthållen, han får hoppa iväg när han vill, men han verkar tycka om att gräva och bita. Hur ska man göra så att han förstår att det inte är ok att bita folk i magfläsket?
Annars bits han aldrig utan slickar gärna ens händer och verkar tycka om att bli klappad.
Om en kanin tex ligger uppe i sängen kan den börja gräva och bita, för att fixa sig en mysig ''boplats''. Den kan säkert vara kopplade. Jag tror inte att din kanin menar något illa, utan att det just försöker göra dig mysigt för sig själv. Så gör min kanin också, jag tror inte att det går att av vänja sin kanin från sådant.
Ja, förmodligen försöker han gosa ner sig bara. Det är nog en instinkt. Han får väl göra så då.
Nog går det att lära den av med det. Säg nej och putta bort honom så lär han sig att han vinner inget på beteendet, han blir bara avvisad. Djur anpassar sig lätt och vill gärna få positiv respons, så får han negativ respons så försöker han till slut komma på ett sätt att få positiv respons i stället, så när han inte gräver kan du kela med honom och när han gräver säga nej och putta bort :)