Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etiketthälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 2851 ggr
[krysopras]
0

Överviktig dvärgvädur?

Hur vet man om ens kanin är överviktig? Min kanin är en hittekanin som liknar en dvärgvädur, men vad han är kan jag ju inte veta säkert. Han väger 2300 g nu. För ett år sedan, när jag hittade honom ute i skogen, vägde han 2 kg. Då kände man tydligt hans ryggkotor och höfter bakpå ryggen. Han hade också mjällkvalster som är helt botat nu.

Han är mycket matglad och jag blir inte klok på om han är för fet eller ej. Hans huvud är ju klotrunt men det ska det ju vara på dvv. På hundar ska man tydligt kunna känna revbenen under pälsen, finns det något liknande man gör med kaniner för att kolla fettstatus?

Han är mycket vig och går lös i lägenheten.

Fridaaaa
0

Man ska kunna känna ryggkotor :) Men inte se dom.
Har du bild? Man ser om dom är överviktiga :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[krysopras]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en usel bild måste försöka ta en bättre. Men iom han är svart så syns han dåligt på kort.

Fridaaaa
0

#2 Syns dessvärre jättedåligt, går inte att säga via den bilden tyvärr :(

westblom
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag fick hem an kanin som var mager kotorna kändes jättebra han var lite för benig,men kotorna syns inte på min kanin iaf fast han var för mager,

skickar med en bild på kaninen Elvis som nu mer är kastrerad

[_annaH]
0

Det är svårt att säga om kaninen är överviktig genom att gå på endast vikten. 2300g kan likaväl vara lagom för honom men övervikt för en annan kanin.

Om du har en bättre bild så blir det lättare för oss att bedöma Glad

[krysopras]
0

Tack för era svar! Vad söt kaninen Elvis är!

Jag har nu tydligt sett att min kanin har antydan till hakpåse och det betyder ju att han är för kraftig. Försöker banta honom med hö, problemet är att han hellre äter sladdar och trasmatta. Har vecklat in alla sladdar i folie för sladdskydden på IKEA var slut.

Fridaaaa
0

#6 Finns sladdskydd på många andra ställen än IKEA:P

[krysopras]
0

Vet du nåt annat än IKEA och Biltema? Deras spiralformiga verkade inte riktigt säkra, verkade kunna bli glipor där en envis kanin kan komma åt sladden.

Fridaaaa
0

#8 De flesta byggvarohandlar brukar ha :)

[krysopras]
0

Då ska jag testa på Bauhaus o såna ställen för foliesladdarna är verkligen fula!

Ph77
0

Känn på ryggen, ryggraden ska vara i jämn höjd med musklerna. Står ryggrade upp så är den tunn. För tjock- ja svårare. Men om magen är så stor så det inte blir ett glapp mot golvet när kaninen sitter så kan den vara för tjock. Även hakpåse utvecklas när den är överviktig ett tag.

ph77

[krysopras]
0

Ryggraden står absolut upp och där är mellanrum mellan mage och golv. Kanske är han inte för fet! Han hoppar och skuttar med lätthet t ex upp i soffan och upp på sina lådor och i en fåtölj där han gillar att sitta och spana.

Ph77
0

Låter inte överviktig. Mer muskler skulle kanske önskas på ryggen, grävande stärker ryggen, ja rörelse överhuvudtaget.

ph77