Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etikett: hälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 1592 ggr
SannaHolmgren
0

skötsel av seniorkanin

Hej. Vad har ni för erfarenheter av äldre kaniners speciella skötsel.

Vi har en dvärgvädur som vi uppskattar är 8-10 år gammal, vi fick honom som redan vuxen kanin okänd ålder för 7 år sedan drygt och nu märks det på honom att han är en äldre herre. Han sover jättemycket, sitter och vaggar lite mjukt med huvudet ibland som gamla människor gör då o då) men äter bra, håller hullet och är pigg och stark i övrigt. Tror han hör dåligt också.

Våran får pelleterat foder för slaktkaniner, solroskärnor, bra hö och mycket grönt att tugga på + lite annat gott emellanåt, frön, hårt bröd nån gång mm, är det något mera man kan göra för att underlätta för en gammal kanin?

Brukar ni åka med era pensionärer på hälsokontroll?

[lucke]
0

Vore roligt att se bild på din gammelgubbeGladHar ju bara en unge hemma så det skulle vara kul att se hur han kan tänkas se ut när han blir pensionär…

SannaHolmgren
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är lilla Sotis.

Som synes så ser han ut som vilken liten kanin som helst, egentligen bör man se honom live för att kunna se att han beter sig som en gammal farbror. Öronen är dock lite deformerade och ärrade efter många slagsmål tidigare i livet, när han var ung och viril på riktigt. Numera är han bara lite gubbsjuk, och vi får oss många goa skratt när han försöker göra oflirtiga närmanden på katterna som blir förskräckligt kränkta. Skrattande Fast de håller sig för det mesta på avstånd.

SannaHolmgren
0

Han är lite mera stickelhårig nu. Tror han har en annan hållning i kroppen än tidigare, fast jag vet inte. Dvv är ju lite satta i kroppsformen.

[lucke]
0

#2 Nä, han såg inte särskilt gubbig utGladHärligt att han hängt med så pass länge!

Fridaaaa
0

Härligt med så gammal kanin :)
Jag har haft många gamla kaniner, och dom har i regel behövt lite extra mat och värme :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[EmmaLillisLinsved]
3

Har en äldre herre jag med på 9år.. Han får lite extra mat och extra mycket halm att boa med eftersom han bor ute,, är även noga med att kolla igenom kroppen på honom så det inte har uppstått några sår, bölder och så att pälsen är fin på honom.. Kollar alltid öron och ögon också och sen så att han äter såklart! :) Han är på hälsokoll 1 gång i halvåret och har varit sen han fyllde 8.. Mest för att kolla så att tänderna är bra och så! :) 

Väldigt söt var din lille sotis! :)

Skickar med en bild på min gammelman! :)

SannaHolmgren
0

#6 Vart åker du på hälsokontroll med kaninen? Vår distriktare är nog bättre på ko och häst misstänker jag.

[EmmaLillisLinsved]
0

Skogsbykliniken på öland åker jag till! :)

[lucke]
0

#6 Låter klokt att hälsoundersöka med jämna mellanrum! Är han en Dvv? ROligt att de kan leva så pass längeGlad

[EmmaLillisLinsved]
0

dvv,belgisk jätte är han.. Lite udda blandning! :)

kaninlyckan
0

vad roligt att han är så gamal jag har bara kaninungar och 2st kaniner som 2 och 4 år

[lucke]
0

#10 Oj, hur stor blir man då?Tungan ute

[EmmaLillisLinsved]
0

#12 Han väger 6,4 kg.. :) Vägde han förra veckan! :)

[lucke]
0

#13 Vad mysigt med en sån bjässe! Fast man kanske inte orkar kånka runt så mycket på en sån, som jag gör med min lillskrutt..?

Fridaaaa
0

#13 Ingen dålig ålder för en sådan stor kanin! :D

[EmmaLillisLinsved]
0

#14 Nja, han är lite tung för det.. Dock älskar han att bli bärd.. :) Bär ju inte runt på honom riktigt lika mycket som på min lille bebisskrutt som bara väger ca 1kg. :)

#15 han är en riktig gammelman, visar inga tecken på att lugna ner tempot heller så hoppas han är kvar några år till! :) Har haft honom sen jag var 11år! :D

[lucke]
0

#16 Förstår detTungan uteVAd är bebisen för sort?

[EmmaLillisLinsved]
0

#17 Bebis är en Lejonhuvad/dvv på 4 månader! :)

[lucke]
0

#18 Ah, gulligtGlad

[EmmaLillisLinsved]
0

Hon är supersöt! Slänger in en bild på henne med! :) Var ute och fotograferade bland alla höstlöv förut idag! :D

[lucke]
0

#20 Söt, hon ser ut som en Tove Jansson-figurSkrattande

[EmmaLillisLinsved]
0

#21 Haha, Hon är som lilla My i humöret iallafall! :P

Fridaaaa
0

#20 Söt! Ser verkligen ut som en lejonhuvad dvv :)
Syns ingen lejonhuvad kanin i den hihi :D

[EmmaLillisLinsved]
0

#23 haha, tack! :) Min första renrasiga kanin faktiskt! :) Hon är en kopia av sin mamma. :)

Fridaaaa
0

#24 Men du skrev att hon var lejonhuvad/dvärgvädur?
Men du menar att hon är lejonhuvad dvärgvädur? :)

[EmmaLillisLinsved]
0

Japp.. Skrev det lite fel.. :) Hon är en renrasig lejonhuvad dvärgvädur. :)

[lucke]
0

#22 My är cool, men det var nog Tofflan & Vifflan jag tänkte på = liknande "frisyr"Skrattande

[EmmaLillisLinsved]
0

#27 haha, det var ganska likt faktiskt! :P

Fridaaaa
0

#26 Hehe ok från vilken uppfödare? :D

[lucke]
0

#28 Finns dock en annan figur som är ännu mer lik henne, men jag hittar den inte bland mina Mumin-grejerTungan ute

[EmmaLillisLinsved]
0

#29 Lisette heter hon.. Åttahagens kaninuppfödning :)

http://lisetteskaniner.weebly.com/

Fridaaaa
0

#31 Aha okej! :D Vilka är föräldrarna? :D

[EmmaLillisLinsved]
0

#32 Ljungnäs Rihanna och Skullebo Hagtorn :)

Fridaaaa
0

#33 ok :D

SannaHolmgren
0

#27 mina favoriter i Mumindalen. Skrattande

[lucke]
0

#35 Ja, de är nog bland de sötaste iafSkrattande

vevve89
1

Jag har en gammelman som fyllde 9 i måndags. Han får samma pellets han alltid fått, dock blandar jag ofta i Selective för kaniner över 4 tror ja det är. Då honan snart är 5 som han bor med så funkar det bra. Även om han får den feta från djuraffär också.

Har har varit sjuk sedan i somras ngn gång, dåliga tänder som fixades i juli och sen Glaukom (ögonsjukdom) som slutade med att vi fick ta bort ögat. Nu mår han som en prins och är hur pigg och glad som helst. (Veterinären skulle tippat på att han var 5-6 år om hon inte sett födelsedatumet. Halm ska jag fixa till buren då de bor ute men de har bra isolerade hus och just nu massa hö i dom som de kan bädda in sig i. De är lite knäppa och ligger helst utanför i alla fall! =P hehe

Vi har haft ca 2 månader som varit sjukt jobbiga då vi trodde att enda valet var att ta bort honom (pga ögat) men nu är han frisk och kry igen vilket är heeelt underbart! <3

Robin innan operationen.