Dvärgkaniner iFokus

Dvärgkaniner

Etiketthälsa-beteende-och-sjukdomar
Läst 1019 ggr
[lucke]
0

Dvv- vikt och könsmognad

Min Dvv-hane närmar sig sin 3-månadersdag. Jag undrar lite över när en Dvv är färdigvuxen, och vad han ska väga -ungefär- vid 3 månaders ålder? Då detta är mitt första långöra har jag ingen att jämföra med.

Undrar också om jag kan se på honom när han är könsmogen? Menar inte skvättande och parningsdans, utan om jag kan se på hans kön eller så? Vet inte riktigt hur kaniner ska se ut- med råttor är det så enkelt eftersom hanar har en stor pung, men kaniner verkar vara mer diskret anatomiskaTungan ute Planerar att låta kastrera honom och vill vara absolut säker på att han är redo för det…

fossingen
0

Du kan kastrera från 3-6 månaders ålder, men 5 månader brukar vara bästa rekommendationen. Kaniner har för övrigt en stor pung, men det syns så fort bollarna har vandrat ner i säcken, kanske därför du inte ser det så mycket.

[lucke]
0

#1 Tack för svar! Jag har tänkt att vänta minst 4 månader innan han kastreras. Men då borde jag (snart) se när han är redo, om de har en stor pungGladJust nu ser jag ingenting, det är ju mest en massa pälsFoten i munnen

fossingen
0

Jo, du lär se det snart.

[lucke]
0

Glad

[_annaH]
0

Oj, min dvv hane hade stor pung som liten Flört

Jag hade väntat till 6månader innan jag kastrera.

[lucke]
0

#5 VArför tycker du man ska vänta 6 månader? Kan det vara riskabelt att kastrera tidigare- under förutsättning att pungkulorna är på plats?

[_annaH]
0

Ett flertal veterinärer har rekomenderat åldern 6månader.

[lucke]
0

Jag ska till vet i ett annat ärende imorrn, då kan jag ju höra vad tycker. De är duktiga på kaniner och gnagare, så det är där han ska kastreras isf.

[_annaH]
0

Ja det är alltid bra o höra med dom Glad

[lucke]
0

Glad Funderar på om det kan vara idé att sluta med pellets när han är vuxen? Och bara ge hö? Eller är det dumt..?

[_annaH]
0

Det finns dom som slutar att ge pellets och enbart ger hö. Men sen beror det på hur bra hö man har. Men testa kan du alltid göra!

[lucke]
0

Få se hur jag gör. När hans vanliga hö tog slut köpte jag ngt från mataffären, men det rådissade han. Vilket jag kan förstå, då det inte verkade särskilt fräscht. Han tycker mkt om sitt vanliga hö, men blir alldeles till sig när han får pellets- är kanske lite orolig att han ska bli "bortskämd" och inte äta hö i framtiden, och om nu inte pellets är nödvändigt så kanske han får nöja sig med hö som vuxen. Jag har inte ens vågat ge honom morot eller ngn annan frukt/grönsak eftersom kaniner tycks ha så känsliga magar…

[_annaH]
0

De har ju känsliga magar till en början, men om du ger en morotsbit eller lite frukt kommer absolut inte att skada honom. Det är snarare bra att börja vänja han vid det som liten.

Kaniner verkar älska pellets och väljer pelletsen framför höet. Jag tycker absolut att du kan ge han enbart hö som vuxen. Börja med att minska pelletsen för varje dag, märker du att han magrar av så kan du ta tillbaka pelletsen.

[lucke]
0

Så de är mindre känsliga som vuxna? Tänkte på tänderna också: Kan jag se hans kindtänder? Vilket är det bästa sättet för honom att slipa ner sina framtänder, förutom hö och grenar?

[lucke]
0

Veterinären rek kastrering vid tidigast 5 månaders ålder med tanke på att risken vid narkos är större ju yngre djuret är.

Nån som vet om tänderna? Se frågorna ovanGlad

[_annaH]
0

Mindre känsliga är de nog inte men en stor mängd av något som kaninen aldrig ätit av är inte bra för magen. Liten bit varje/varannan dag till en början och sedan kan man ge större bitar mer sällan, te.x morot kan du ge i veckan eller månaden. Tänk på att allt ska vänjas in :) Och börja med en grönsak/frukt i taget så du inte ger, liten bit morot,gurka,äpple, banan te.x.

Hö är det bästa för att slipa ner tänderna, grenar är också väldigt bra. Sen gnager de ner tänderna med allt de äter fast det räcker absolut inte. Utan hö är det bästa!

Kindtänderna tror jag inte du kan se, har själv försökt men det funkar inte. Tror en veterinär gör det och söver ner kaninen då.

När hade du tänkt kastrera ? Glad Blir det 5mån som vet rekomendera?

[lucke]
0

Men frukt och grönsaker behöver man egentligen inte ge, det är mer om man vill lyxa till det för kaninen? Jag har ju även råttor och de är visserligen väldigt tåliga med mat men de lägger på sig lätt. Så jag är kanske lite skeptisk till att ge godsaker också för att jag inte vill ha en överviktig kanin.

Jag kör ju på med hö och pellets tills vidare, så kanske jag skippar pellets när han blir vuxen. Eller att han endast får det som godis.

Jag har försökt titta efter kindtänder både på kanin och råttor, men jag har inte sett dem. Var bara lite nyfiken på att se hur de ser ut. Han har fint bett/framtänder och visar inga tecken på tandproblem eller så.

Ja, det blir absolut tidigast vid 5 månader han kommer kastreras. Väntar nog ännu längre såvida han inte blivit odräglig dåGlad