Hjälp med foder!
Använder nu Svenska foders kanin & marsvinspellets. Men min hona har väldigt känslig mage(3:e gången hos vet pågrund av magen inom loppet av ett år). Jag funderar på att byta foder och pröva med något annat.
Vad tycker ni? Jag funderar på att byta till Mästers…
Mina äter mästers och funkar bra på det :)
Svenska foders är inte alls bra. Det är för mycket fett och för lite växttråd. Om du har en kanin med känslig mage bör du använda en pellets med så hög växttråd som möjligt. Jag skulle rekommendera Cuni Complete. Det finns att köpa i många djuraffärer. Om det inte finns så brukar man kunna lösa det i alla fall. På "mitt" Djurmagazinet så köper de in en påse till mig, eftersom de ändå beställer andra saker från den leverantören. Så det kan man alltid fråga om.
Doseringen för en dvärgkanin bör vara 1-2 msk. Beroende på hur aktiv den är. Min kanin fick 2 msk först, men gick upp så pass mycket i vikt att jag minskade till 1.
När du ska byta foder är det viktigt att göra en långsam övergång, särskilt för en kanin med känslig mage. Ta bort några bitar Svenska foder, lägg till några CC och ge lite mindre Svenska foder för varje dag och lite mer CC, över ca en veckas tid.
Mästers har ungefär samma värden som Svenska foder, så jag tror inte att det alls skulle lösa dina problem. Båda har runt 11% växttråd och det bör egentligen vara ca 20 %… Det är väldigt, väldigt dåligt.
Omsättbar energi 10,5 MJ/kg
Råprotein: 14,4%
Växttråd: 14,0%
Råfett: 5.0%
Råaska: 7,2%
Kalcium: 0,9%
Fosfor: 0,6%
Natrium: 0,2%
Det är svenska foder. Alltså är växttråden 14% och inte 11%. Dock kan jag hålla med att det är alldelles för mycket fett och det har inte alltid vart så, när jag börja med det fodret så var det endast ca 3% fett i. Jag kommer fortsätta med fodret men börja blanda det med annat.
TS: Jag har endast använt mig av Svenska foder, men eftersom din kanin är känslig så bör du byta till ett bättre med mindre fett och mer växttråd. Tänk bara på att göra foderbytet långsamt, jag brukar blanda 50/50 men det är individuellt. Hur är hon i hullet och vikt? Det kan hända att du behöver ge mer till din kanin, kanske 0.5dl-1dl då alla kaniner håller hullet olika. Därför ger jag aldrig någon exakt fodergiva. Jag följde vissa råd som sa att Dvv inte ska ha mer än 0.5dl och gav det till båda mina kaniner, en renrasig dvv o en dvkorsning. Korsningen gick upp i vikt föör fort medans hanen höll hullet väldigt bra. Jag fick minska till 1-2msk till honan.
Hoppas du hittar ett bra foder som passar din kanins mage ! 
#2 Hade ingen aning om att det skulle vara 20% växttråd 
Tack för upplysningen! 
#3 Sorry, my bad! Jag fick för mig att jag hade läst det någonstans.
#4 Ja, det är helt sjukt, men de flesta foder som säljs i Sverige har jättedåliga värden. Växttråden är ju fiberhalten och fibrer är ju det kaniner ska ha så mycket som bara möjligt av för att deras magar ska fungera. Protein ska ligga runt 12-14 % kanske och fett inte högre än 3 %. Så har man lite riktmärken när man söker ny pellets :) Med lite variation beroende på hur mycket päls kaninen har, om den är dräktig/digivande, väldigt aktiv, ute i kylan osv…
Stort tack! :)
Det anda jag inte tycker om med Cuni Complete är att det är dyrt… Det funkar inte för mig till mina kaniner! Nu funderar jag på JR Farm Grainless Complete Dvärgkanin, dock så ser jag inte på zooplus hemsida hur mycket det är i fett eller växttråd. Tycker iaf att det är vettiga ingredienser. 15 KG för 429:- är inte heller så farligt!
#7 Jo, men det ska ju vara skitbra. Kör på det, tycker jag! Jag som har en endaste liten innekanin har inga problem med att köpa CC, men har man flera blir det ju dyrt såklart.
Jag tror dock att man kan behöva komplettera något för att få upp proteinhalten om man har kaniner som har extra behov av protein (långhåriga, dräktiga, digivande osv) som jag minns det i alla fall, men annars är det nog bara att köra. Super växttråd i dessa också.
Jag har svenska foder och det har fungerat superbra bra för mina kaniner i alla år. Och den säcken jag har står det 14% växttråd och 3 % fett.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#9 Ja, men du har ju också tillgång till ett bra hö. En kanin som fått problem med magen så ofta bör nog få pellets med högre växttråd. :)
#10 Ja så är det ju, mina får inte så stor mängd heller.
Men finns som man kan komplitera med om man vill, för att höja växttråden om man vill :)
JR Farms har bra värden sök på kaninifokus och du hittar massor.
Jag har kört CC och varit nöjd. Nu så testar jag JR Farms och han äter dem men gillar nog CC mer… Men ska du ändå byta byt till JR Farms väldigt mycket billigare!
#7 Cuni Pro finns att köpa hyffsat billigt, kostar på djurmagazinet ca: 54 kr för 1 kg, (det finns större paket för billigare pris), det har bra näringsvärden och har stora bitar pellets så det ger mycket att tugga på för kaniner. Kan tilläga att Cuni Complete är jättebra, men jag är ändå väldigt nöjd med Cavia Pro (samma som Cuni pro, fast för marsvin, som jag även har). Det som skiljer Cuni och Cavia Pro mest är bara C vitaminet.
Finns även att beställa på nätet.
arumärke
Versele-Laga
Jmf pris (kr/kg)
46,00 kr
Råprotein (%)
15.0000
Råfett (%)
2.5000
Växttråd (%)
20.5000
Aska (%)
7.5000
Kalcium (%)
1.0000
Fosfor (%)
0.5000
Vitamin A (IE/kg)
10000.0000
Vitamin D (IE/kg)
2000.0000
Vitamin E (mg/kg)
35.0000
Koppar (mg/kg)
8.0000
#7 Klistrar in info om JR farm Grainless dvärgkanin nedan, helt suveränt foder:
JR Farm Grainless Complete Dwarf Rabbit
Inga konstgjorda färgämnen, aromer, genetiskt modifierade produkter, sockerrika ingredienser, pressrester eller mjöl används i detta foder.
Tillverkare JR Farm: www.jr-farm.de
Ingredients: Timothy grass, orchard grass,
smooth meadow-grass, ribwort, red clover,
meadow fescue, ladies mantel, pea flakes,
carrot cubes, broad bean flakes, parsnip
cubes, pepper mint, linseed, black cumin,
dandelion leaves 3%, beetroot cubes, parsley,
apple cubes, camomile petals, stinging
nettle leaves, fennel (Ingredienser: Timotej, hundäxing, blågräs, groblad, rödklöver, ängssvingel, daggkåpa, ärtflingor, morotsbitar, åkerböneflingor, tärnade palsternackor, pepparmynta, linfrön, svart kummin, tärnade äpplen, linfrö, maskrosblad, tärnade rödbetor, nässlor, kamomill, svart kummin, vitaminer.)
Additives: Vitamins: A 10,000 IU., D³ 1,000 IU., C 250 mg, E 40 mg
Analytical constituents: Protein 11.1%, fat content 2.9%, crude fibre 21.5%, crude ash 7,4%, calcium 0.5%, phosphorus 0.3%
#14 Så det är ett helfoder? :)
#15 japp. Faktiskt de mest naturliga ingedienserna i pellets jag har sett, tom. Oxbow har soja och mysko grejer i sina.
#16 Oki :D Hmm funderar på att köpa och testa, jag menar, dom ska ju inte ha så mycket av det?:)
#17 gör det! Det luktar så gott att man själv nästan får lust att knapra lite
. Det tog någon vecka för min kanin att få smak på dem men nu smaskar han riktigt bra. Vet inte hur mycket man ska ge i allmänhet eftersom min ninis är jätteknasig när det gäller mat och vi precis gjort en kostomläggning, så han får mer eller mindre fri tillgång men äter upp max ca 2-3 msk per dag.
#18 Hehe tänkte testa ge det till Viola först, har inte råd att ge det till alla 5 tyvärr.